Olivier Gendebien (1924. – 1998.): četverostruki pobjednik Le Mansa, najveći vozač utrka izdržljivosti

Olivier Gendebien, rođen 12. siječnja 1924. u Bruxellesu, najuspješniji je vozač u povijesti utrka izvan Formule 1

Današnja usredotočenost medija na Formulu 1 neopravdano je potisnula u drugi plan sjećanje na uistinu sjajne vozače, čiji su najveći dosezi bili u drugim kategorijama utrka. To se posebice odnosi na belgijskog vozača Oliviera Gendebiena.

Olivier Gendebien je između 1957. i 1962., s timom Ferrari osvojio sve što se moglo u svijetu utrka izdržljivosti: četiri puta 24 sata Le Mansa (tri puta partner mu je bio Phil Hill), triput Tour de France, 12 sati Sebringa i Targa Florio, dvaput 12 sati Reimsa, po jednom utrku oko Sicilije i 1000 km Nürburgringa

No u Formuli 1 za to je vrijeme skupio samo 15 nastupa, a najbolji mu je plasman bilo drugo mjesto, pa stoga njegovo ime danas poznaju i štuju samo okorjeli ljubitelji povijesti utrka, oni koji gledaju izvan uskog okruženja Oktanskog cirkusa.

Gendebienov je život i prije utrka bio fascinantan. U tinejdžerskoj se dobi priključio belgijskom Pokretu otpora, pa u belgijskim padobranskim jedinicama u sklopu britanske vojske. Nakon rata studirao je agrikulturu i proveo nekoliko godina u Belgijskom Kongu, radeći u šumariji.

Po povratku u domovinu, imućni se Gendebien posvetio utrkama, ali ponajprije relijima, gdje mu je partner bio prijatelj iz Konga, Charles Fraikin. Zajedno su osvojili neke od najprestižnijih europskih relija onog vremena, a Gendebienove rezultate uočio je Enzo Ferrari, koji ga je pozvao u svoju momčad, kojoj će ostati vjeran sve do povlačenja iz utrka, na ženin nagovor, nakon četvrte pobjede na Le Mansu.

Il Commendatore će uvijek samo biranim riječima govoriti o belgijskom asu, smatrajući ga jednim od najvećih gentlemana u svijetu utrka, možda ne najbržim vozačem u kratkim jurnjavama Formule 1, ali najkonzistentnije brzim na mnogo dužim dionicama. Ma koliko čitatelja je sada prvi puta čulo za njega, vjerujte,

Olivier Gendebien, jedan od najvećih vozača u povijesti utrka, umro je 2. listopada 1998.

Komentari