IN MEMORIAM

Peter Gethin, pobjednik legendarne VN Italije 1971., umro 5. prosinca 2011.

Bilo je niz uzbudljivih utrka na stazi Monza, a najslavnija je iz 1971. U 55 krugova osam se vozača 25 puta izmijenilo u vodstvu, a pobijedio je, u bolidu BRM, Peter Gethin, koji u Formuli 1 ni prije niti poslije nije završio čak niti na postolju…

Foto: Fotograaf Onbekend / Anefo

Petorica prvoplasiranih u cilju su bili razdvojeni – šezdeset i jednom stotinkom sekunde! To je dugo bila i najbrža utrka u povijesti F1, sve dok Michael Schumacher nije 2003. srušio i taj rekord. S tim da je utrku zapravo trebao dobiti “najnesretniji vozač u povijesti Formule 1”, Chris Amon.

On je dva kruga prije kraja, dok je vodio, odlučio skinuti jedan od zaštitnih slojeva na viziru kacige, kako bi bolje vidio u završnici utrke. Vizir mu se najednom doslovce raspao u rukama i on je utrku morao odvesti do kraja bez ikakve zaštite. Suznih očiju od vjetra, Amon je stigao do cilja – kao šesti.

Peter Gethin, rođen 21. veljače 1940. u južnom predgrađu Londona, tako je ostao zapamćen kao čovjek od jedne utrke, možda je čak ispravnije reći od jednog kruga, jer je u tom nevjerojatnom posljednjem krugu prošao s četvrtog na prvo mjesto, što je bilo i njegovo jedino vodstvo u karijeri. Te sezone nije imao drugih plasmana u bodovima, a u čitavom ostatku karijere osvojio je još dva šesta mjesta.

Kategorija u kojoj je Gethin briljirao bila je vrlo jaka i uzbudljiva Formula 5000, nimalo nezahtjevno natjecanje, u kojoj je osvojio čak tri naslova, dva prije, a jedan nakon pokušaja u najjačoj klasi. No ako se za nekoga u povijesti Formule 1 može reći da se, eto, uspio naći na pravom mjestu u pravo vrijeme, to je svakako Gethin. Kasnije se posvetio menadžerskim poslovima, a vodio je i vozačku školu na glasovitoj stazi Goodwood.

Peter Gethin, pobjednik legendarne VN Italije 1971., umro je 5. prosinca 2011.