Peugeot 204 (1965. – 1976.): glavni junak iz vremena prije Golfa, predstavljen 23. travnja 1965.

Megauspješni sedan niže-srednje klase, kojeg je dizajnirao Pininfarina, s prednjim pogonom i poprečno postavljenim aluminijskim OHC benzincem 1.1 od 53 do 59 KS bio je 1969. 1970 i 1971. bestseller u Francuskoj. Jedini u klasi imao je dizelsku verziju, 1.3/40 KS, na kraju 1.4/45 KS

Male obiteljske limuzine nekada su davno, do 1974., kad se pojavio prvi Volkswagen Golf, bile najprodavaniji i najuobičajeniji automobili u Europi. Danas ih je prekrio zaborav. Jedan od najuspjelijih predstavnika te vrste bio je Peugeot 204, nekoliko godina najprodavaniji automobil u matičnoj Francuskoj, a česta pojava i na prometnicama drugih zemalja, pa i kod nas.

Dizajn je potpisao Pininfarina. U Francuskoj je ovaj automobil, pogotovo u klasičnoj bijeloj boji, bio toliko izražen dio svakodnevice, da je poslužio i kao inspiracija za jednu iznimno zanimljivu SF priču – stanoviti Cousin napisao je ‘Odlazak bijelih 204’ – naći ćete je u Siriusu br. 51.

U njoj jednog dana s francuskih ulica naprasno nestanu svi bijeli Peugeoti 204, u koje su zapravo bili prerušeni vanzemaljci, koji su tako najlakše prolazili neprimijećeni, a zapravo su špijunirali i proučavali svakodnevni život ljudi na Zemlji.

Ne čudi da je Cousin našao inspiraciju u ovom modelu, proizvedeno ih je više od milijun i šesto tisuća i uistinu je velika većina svih koje pamtim s naših cesta bila bijela.

‘Pogođenost’ izvedbe kompaktne francuske limuzina tadašnjeg C-segmenta () i razmjerno velikog međuosnog razmaka (259 cm) potvrdio je Peugeot 304 iz 1969., koji je bio isti model, ali s maskom Peugeota 504, uglastijim repom, novim stražnjim svjetlima, snažnijim motorom i bogatijom opremom

U Francuskoj, gdje je isporučeno više od sedamdeset posto svih proizvedenih modela 204, možda nisu baš iskakali iz paštete, ali jesu iz vrećica s deterdžentom: u kolekciji imam plastični model Peugeota 204 koji je dolazio kao poklon u vrećicama Bonux praška… Bili skriveni vanzemaljci ili ne, uistinu su se pričinjali sveprisutni!

Razlog tolikog uspjeha modela 204 kombinacija je privlačnog dizajna, praktičnosti i napredne tehnologije za svoje vrijeme. Peugeot je bio poznat kao vrlo konzervativan proizvođač, no u ovom se slučaju odlučio na svojevrstan rizik, pa je 1965. pod očitim utjecajem nove struje razmišljanja, koja je dopirala s Otoka.

Motiviran uspjehom Minija, predstavio moderan automobil s prednjim pogonom, poprečno postavljenim motorom i prednjim disk kočnicama, svime osim tradicionalnim trovolumenskim oblikom karoserije utirući put kojim će kasnije poći više-manje svi europski obiteljski automobili.

Najprivlačniji je model Peugeota 204 svakako elegantni kabriolet, koji je svojedobno bio ‘teška šminka’, a danas je cijenjeni klasik

Tehnološku je zanimljivost predstavljalo rješenje aluminijskog motora, koji je postavljen iznad mjenjača i diferencijala, što je dodatno oslobodilo prostor u kabini. Karoserija dužine 397, širine 156 i visine 140 cm bila je razmjerno komforna, zahvaljujući međuosnom razmaku od 259 cm (10-15 cm veći nego kod tadašnjih auta tih gabarita).

Zanimljivo je da tehnološka inovacija u ovom slučaju nije išla na uštrb profitabilnosti, pa je Peugeot tijekom proizvodnog vijeka modela 204 (do 1976.) ne samo skočio s četvrtog na drugo mjesto po broju prodanih automobila u Francuskoj, pretekavši Citroën i Simcu, nego i preuzeo vlasništvo nad oba preskočena konkurenta!

Profitabilnosti je doprinosila za današnje pojmove gotovo neshvatljiva jednoobraznost modela, ne samo po pitanju odabira boje: dodatne opreme gotovo da i nije bilo, a u ponudi je bio samo jedan motor, benzinac od 1130 ccm i 53 (kasnije 55 KS). Tek je u zadnje dvije godine proizvodnje ovaj motor zamijenjen modernijim,slične kubikaže, a snage povećane na 59 KS.

Zanimljivost  je bila dizelaš u ponudi, u početku slabašan, s 1255 ccm i 40 KS i samo u karavanu Break, koji je tek pred kraj produkcije ponuđen u limuzini

Uz Mercedes-Benz, dizelaša u ponudi imao je samo Morris, model Oxford Diesel. Od 1973. pojačan je na 45 KS iz 1357 ccm, a posljednje dvije godine ugrađivao se i u limuzinski model.

Osim spomenutih limuzine, karavana i furgona u ponudi su bili i coupe i kabriolet, a svima su zajedničke bile vrlo skladne, čiste Pininfarinine linije. Toliko uspješne da su već 1969. iskorištene za još jedan model, većeg brata 304, koji je kombinirao kabinu modela 204 i restilizirani prednji kraj s većim stražnjim prevjesom i prtljažnikom. Najčešći je bio u, pogađate, bijeloj boji, a imao je i snažniji benzinac 1.3.

Tradicionalno, kupci Peugeota su stariji, ozbiljniji obitljski ljudi koji brinu o svojim automobilima, pa je podosta primjeraka ostalo očuvano u izrazito dobrom stanju, i kod nas. I dan danas nije rijetkost, pogotovo u primorskim krajevima blaže klime, vidjeti poneki 204 ili 304, najčešće s nekim djedicom za upravljačem, u svakodnevnom prometu.

Atraktivan coupe sa standardnim motorima potvrdio je Peugeotov uspjeh u seriji takvih modela koje je skrojio Pininfarina

Sportskije inačice (iako nikada nisu dolazile s pojačanim motorima) danas su zanimljivi kolekcionarski automobili vrlo pristupačnih cijena, što je u skladu s onodobnim relacijama. I coupe i kabriolet, iako rađeni na skraćenom podvozju, bili su tek dvadesetak posto skuplji od limuzine.

Kabriolete je neko vrijeme pratio glas ‘automobila za frizere’, a potpun nedostatak trkaćih ambicija i rezultata učinio ih je nezanimljivima sceni koja se bavi utrkama oldtimera, što je pomoglo da cijene ostanu niske. Svaki 204 i 304 danas je simpatičan i rado viđen gost na skupovima starodobnih vozila, a većina primjeraka koji se pojave bijele su boje. Što dokazuje da ipak nisu vanzemaljci i da nisu pobjegli u svemir.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

1965. – 1975.
Motor: benzinski, OHC, lanac, 8V, glava i blok od aluminijskog lijeva, 5 temeljnih
ležajeva
Obujam: 1130 ccm
Provrt x hod: 75 x 64 mm
Snaga: 53 KS pri 5800/min
Moment: 83 Nm pri 3000/min
Brzina: 138 km/h
0-100 km/h: 19,5 s
Kočnice: diskovi (247 mm)/bubnjevi
Gume: 135 SR 14 (Michelin X)
Potrošnja: 8,5 l/100 km

1975. – 1976.
Motor: benzinski, OHC, lanac, 8V, glava i blok od aluminijskog lijeva, 5 temeljnih
ležajeva
Obujam: 1127 ccm
Provrt x hod: 78 x 59 mm
Snaga: 59 KS pri 6250/min
Moment: 80 Nm pri 3750/min
Brzina: 141 km/h
0-100 km/h: 18,5 s
Kočnice: diskovi (256 mm)/bubnjevi
Gume: 145 SR 14 (Michelin X)
Potrošnja: 8,2 l/100 km

1965. – 1975. – diesel (karavan Break)
Motor: dizelski,OHC, lanac, 8V, glava i blok od aluminijskog lijeva, 5 temeljnih ležajeva
Obujam: 1255 ccm
Provrt x hod: 75 x 71 mm
Snaga: 40 KS pri 5000/min
Moment: 60,3 Nm pri 3000/min
Kočnice: diskovi (247 mm)/bubnjevi
Gume: 145 SR 14 (Michelin X)
Brzina: 122 km/h
0-100 km/h: 33,7 s
Potrošnja: 6,7 l/100 km

1976. – 1977. – diesel (karavan Break)
Motor: dizelski, OHC, lanac, 8V, glava i blok od aluminijskog lijeva, 5 temeljnih ležajeva
Obujam: 1357 mm
Provrt x hod: 78 x 71 mm
Snaga: 45 KS pri 5000/min
Moment: 76,5 Nm pri 2500/min
Gume: 145 SR 14 (Michelin X)
Brzina: 130 km/h
0-100 km/h: 26,5 km/h
Potrošnja: 6,9 l/100 km

IZVEDBE I SERIJE
limuzina 4V …… 1.020.029
karavan 5V ………. 485.336
coupe 3V ………….. 43.756
cabrio 2V ………….. 18.181


Komentari

loading...