58. ROĐENDAN

Peugeot 204, glavni junak iz vremena prije Golfa, predstavljen 23. travnja 1965.

Peugeot 204, megauspješni sedan niže-srednje klase, kojeg je dizajnirao Pininfarina, s prednjim pogonom i poprečno postavljenim aluminijskim OHC benzincem 1.1 od 53 do 59 KS bio je 1969. 1970 i 1971. bestseller u Francuskoj. Jedini u klasi imao je dizelsku verziju, 1.3/40 KS, na kraju 1.4/45 KS

Male obiteljske limuzine nekada su davno, do 1974., kad se pojavio prvi Volkswagen Golf, bile najprodavaniji i najuobičajeniji automobili u Europi. Danas ih je prekrio zaborav. Jedan od najuspjelijih predstavnika te vrste bio je Peugeot 204, nekoliko godina najprodavaniji automobil u matičnoj Francuskoj, a česta pojava i na prometnicama drugih zemalja, pa i kod nas.

Dizajn je potpisao Pininfarina. U Francuskoj je ovaj automobil, pogotovo u klasičnoj bijeloj boji, bio toliko izražen dio svakodnevice, da je poslužio i kao inspiracija za jednu iznimno zanimljivu SF priču – stanoviti Cousin napisao je ‘Odlazak bijelih 204’ – naći ćete je u Siriusu br. 51.

U njoj jednog dana s francuskih ulica naprasno nestanu svi bijeli Peugeoti 204, u koje su zapravo bili prerušeni vanzemaljci, koji su tako najlakše prolazili neprimijećeni, a zapravo su špijunirali i proučavali svakodnevni život ljudi na Zemlji.

Ne čudi da je Cousin našao inspiraciju u ovom modelu, proizvedeno ih je više od milijun i šesto tisuća i uistinu je velika većina svih koje pamtim s naših cesta bila bijela.

‘Pogođenost’ izvedbe kompaktne francuske limuzina tadašnjeg C-segmenta (3990 mm) i razmjerno velikog međuosnog razmaka (259 cm) potvrdio je Peugeot 304 iz 1969., koji je bio isti model, ali s maskom Peugeota 504, uglastijim repom, novim stražnjim svjetlima, snažnijim motorom i bogatijom opremom

U Francuskoj, gdje je isporučeno više od sedamdeset posto svih proizvedenih modela Peugeot 204, možda nisu baš iskakali iz paštete, ali jesu iz vrećica s deterdžentom: u kolekciji imamo plastični model Peugeota 204 koji je dolazio kao poklon u vrećicama Bonux praška… Bili skriveni vanzemaljci ili ne, uistinu su se pričinjali sveprisutni!

Razlog tolikog uspjeha modela Peugeot 204 kombinacija je privlačnog dizajna, praktičnosti i napredne tehnologije za svoje vrijeme. Peugeot je bio poznat kao vrlo konzervativan proizvođač, no u ovom se slučaju odlučio na svojevrstan rizik, pa je 1965. pod očitim utjecajem nove struje razmišljanja, koja je dopirala s Otoka.

Motiviran uspjehom slavnog modela Mini, predstavio suvremen mali automobil s prednjim pogonom, poprečno postavljenim motorom i prednjim disk kočnicama, svime osim tradicionalnim trovolumenskim oblikom karoserije utirući put kojim će kasnije poći više-manje svi europski obiteljski automobili.

Najprivlačniji je model Peugeota 204 svakako elegantni kabriolet, koji je svojedobno bio ‘teška šminka’, a danas je cijenjeni klasik

Tehnološku je zanimljivost predstavljalo rješenje aluminijskog motora, koji je postavljen iznad mjenjača i diferencijala, što je dodatno oslobodilo prostor u kabini. Karoserija dužine 397, širine 156 i visine 140 cm bila je razmjerno komforna, zahvaljujući međuosnom razmaku od 259 cm (10-15 cm veći nego kod tadašnjih auta tih gabarita).

Zanimljivo je da tehnološka inovacija u ovom slučaju nije išla na uštrb profitabilnosti, pa je Peugeot tijekom proizvodnog vijeka modela Peugeot 204 (do 1976.) ne samo skočio s četvrtog na drugo mjesto po broju prodanih automobila u Francuskoj, pretekavši Citroën i Simca, nego i preuzeo vlasništvo nad oba preskočena konkurenta!

Profitabilnosti je doprinosila za današnje pojmove gotovo neshvatljiva jednoobraznost modela, ne samo po pitanju odabira boje: dodatne opreme gotovo da i nije bilo, a u ponudi je bio samo jedan motor, benzinac od 1130 ccm i 53 (kasnije 55 KS). Tek je u zadnje dvije godine proizvodnje ovaj motor zamijenjen modernijim, slične kubikaže, a snage povećane na 59 KS.

Zanimljivost  je bila dizelaš u ponudi, u početku slabašan, s 1255 ccm i 40 KS i samo u karavanu Peugeot 204 Break, koji je tek pred kraj produkcije ponuđen u limuzini

Uz Mercedes-Benz, dizelaša u ponudi imao je samo Morris, model Morris Oxford Diesel. Od 1973. pojačan je na 45 KS iz 1357 ccm, a posljednje dvije godine ugrađivao se i u limuzinski model.

Osim spomenutih limuzine, karavana i furgona u ponudi su bili i coupe i kabriolet, a svima su zajedničke bile vrlo skladne, čiste Pininfarinine linije. Toliko uspješne da su već 1969. iskorištene za još jedan model, većeg brata Peugeot 304, koji je kombinirao kabinu modela Peugeot 204 i restilizirani prednji kraj s većim stražnjim prevjesom i prtljažnikom. Najčešći je bio u, pogađate, bijeloj boji, a imao je i snažniji benzinac 1.3.

Tradicionalno, kupci Peugeota su stariji, ozbiljniji obiteljski ljudi koji brinu o svojim automobilima, pa je podosta primjeraka ostalo očuvano u izrazito dobrom stanju, i kod nas. I dan danas nije rijetkost, pogotovo u primorskim krajevima blaže klime, vidjeti poneki Peugeot 204 ili Peugeot 304, najčešće s nekim djedicom za upravljačem, u svakodnevnom prometu.

Atraktivan Peugeot 204 Coupe sa standardnim motorima potvrdio je Peugeotov uspjeh u seriji takvih modela koje je skrojio Pininfarina

Sportskije inačice (premda nikada nisu dolazile s pojačanim motorima) danas su zanimljivi kolekcionarski automobili vrlo pristupačnih cijena, što je u skladu s onodobnim relacijama. I coupe i kabriolet, iako rađeni na skraćenom podvozju, bili su tek dvadesetak posto skuplji od limuzine.

Kabriolete je neko vrijeme pratio glas ‘automobila za frizere’, a potpun nedostatak trkaćih ambicija i rezultata učinio ih je nezanimljivima sceni koja se bavi utrkama oldtimera, što je pomoglo da cijene ostanu niske. Svaki Peugeot 204 i Peugeot 304 danas je simpatičan i rado viđen gost na skupovima starodobnih vozila, a većina primjeraka koji se pojave bijele su boje. Što dokazuje da ipak nisu vanzemaljci i da nisu pobjegli u svemir.

Ventilator za hlađenje poprečno postavljenog motora pokretao se mehanički, remenom, a ne elektromotorom s termoprekidačem kao kod suvremenih motora (1969. uveo Fiat 128). Zbog toga je ugrađen zanimljiv kutni remenski prijenos s radilice te je remenica alternatora služila kao vodilica

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

1965. – 1975.
Motor: benzinski, OHC, lanac, 8V, glava i blok od aluminijskog lijeva, 5 temeljnih
ležajeva
Obujam: 1130 ccm
Provrt x hod: 75 x 64 mm
Snaga: 53 KS pri 5800/min
Moment: 83 Nm pri 3000/min
Brzina: 138 km/h
0-100 km/h: 19,5 s
Kočnice: diskovi (247 mm)/bubnjevi
Gume: 135 SR 14 (Michelin X)
Potrošnja: 8,5 l/100 km

1975. – 1976.
Motor: benzinski, OHC, lanac, 8V, glava i blok od aluminijskog lijeva, 5 temeljnih
ležajeva
Obujam: 1127 ccm
Provrt x hod: 78 x 59 mm
Snaga: 59 KS pri 6250/min
Moment: 80 Nm pri 3750/min
Brzina: 141 km/h
0-100 km/h: 18,5 s
Kočnice: diskovi (256 mm)/bubnjevi
Gume: 145 SR 14 (Michelin X)
Potrošnja: 8,2 l/100 km

1965. – 1975. – diesel (karavan Break)
Motor: dizelski,OHC, lanac, 8V, glava i blok od aluminijskog lijeva, 5 temeljnih ležajeva
Obujam: 1255 ccm
Provrt x hod: 75 x 71 mm
Snaga: 40 KS pri 5000/min
Moment: 60,3 Nm pri 3000/min
Kočnice: diskovi (247 mm)/bubnjevi
Gume: 145 SR 14 (Michelin X)
Brzina: 122 km/h
0-100 km/h: 33,7 s
Potrošnja: 6,7 l/100 km

1976. – 1977. – diesel (karavan Break)
Motor: dizelski, OHC, lanac, 8V, glava i blok od aluminijskog lijeva, 5 temeljnih ležajeva
Obujam: 1357 mm
Provrt x hod: 78 x 71 mm
Snaga: 45 KS pri 5000/min
Moment: 76,5 Nm pri 2500/min
Gume: 145 SR 14 (Michelin X)
Brzina: 130 km/h
0-100 km/h: 26,5 km/h
Potrošnja: 6,9 l/100 km

IZVEDBE I SERIJE
limuzina 4V …… 1.020.029
karavan 5V ………. 485.336
coupe 3V ………….. 43.756
cabrio 2V ………….. 18.181

Tekst: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

 

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo