Peugeot 402 Diesel (1938.): prvi francuski i drugi svjetski dizelaš, iza Mercedesa 260 D iz 1936.

Peugeot 402 bio je istinski značajan model u razvoju ove francuske marke, koji je donio mnogo značajnih inovacija…

Najpoznatiji nam je danas svakako Eclipse, predstavljen 1936., često pogrešno smatran za serijski automobil s metalnim sklopivim krovom, preteča suvremenih CC modela. Peugeot je taj koncept zapravo predstavio dvije godine ranije, prvo na modelu 601, a potom i na 301 i 401.

Još jedna za ono vrijeme iznimno neobična i napredna opcija modela 402 bio je automatski mjenjač, a i sam je aerodinamični oblik, inspiriran Chryslerovim modelom Airflow, predstavljao senzaciju na cestama.

U srpnju 1938., predstavljen je Peugeot 402 Diesel, drugi francuski, te nakon pionirskog modela Mercedes-Benz 260 D, predstavljenog u veljači 1936. na salonu u Berlinu i Citroëna Rosalie, također dostupnog od 1936., treći serijski automobil na svijetu s dizelskim motorom.

Usisni pretkomorni 4-cilindarski dizelaš s OHV razvodom iz obujma 2300 ccm razvijao je 55 KS, a sličan iz Mercedes-Benza 260 D iz 2545 ccm 45 KS.

Peugeot 402 Diesel mogao je postići 108 km/h, uz prosječnu potrošnju od osam litara, 40 posto manje od benzinca (Mercedes-Benz 260 D je postizao 95 km/h i trošio je devet). Teoretski je dizel bio dostupan u svim karoserijskim inačicama modela 402, no većina naručenih bili su klasične limuzine.

Malo je poznato da je Peugeot već 1922. proizveo eksperimentalni testni model 156, s 2-cilindarskim 2-taktnim dizelskim motorom 1.8 snage 18 KS. Peugeot je 1927. kupio licencu njemačke tvrtke Hugo Junkers za proizvodnju masivnih dizelskih motora za teška vozila, po dvotaktnom principu, s dva klipa po cilindru.

Ubrzo je postao jedan od vodećih proizvođača dizelaša za gospodarska vozila. Prvi visokoserijski Peugeotov automobil s dizelskim motorom ipak će biti tek 403 Diesel iz 1959.

Upregnut, za to doba, suvremenim dizelašem serije TDM85, obujma 1816 ccm i snage 48 KS, koji je među prvima imao glavu od aluminijskog lijeva i radilicu s pet ležajeva. Razvod je bio OHV.

Postizao je 120 km/h. Peugeot 403 se proizvodio od 1955. do 1966. Dizelaš TDM85 je imao provrt 85 i hod 80 mm, a u sljedećem modelu, slavnom 404 Diesel, provrt je povećao na 88 mm, uz zadržavanje hoda. Obujam je narastao na 1946 ccm, a snaga na 60 KS.

Uspjeh Peugeotovih dizelaša nastavljen je sve do današnjih BlueHDi..


Komentari

loading...