NA DANAŠNJI DAN

Porsche 904, prototip slavnog trkaćeg modela, napravljen 17. siječnja 1964.

Foto: Terabass

Porsche 904, jedan od najuspješnijih homologacijskih specijala 60-ih, u značajnoj je mjeri odredio budućnost tvrtke iz Zuffenhausena i pokazao sposobnost prilagodbe novim vremenima

Nakon povlačenja iz obećavajućeg, ali preskupog programa Formule 1 Porsche se odlučio koncentrirati na područja u kojima je već bio etabliran, cestovne automobile i utrke izdržljivosti. Ferdinand Alexander ‘Butzi’ Porsche je maestralno dizajnirao osnovnu formu sportskog automobila koji će odrediti povijest tvrtke, a koji su se trebali zvati Porsche 901 i Porsche 904.

Nakon što je prigovorio Peugeot, koji je na nekoliko glavnih tržišta zaštitio troznamenkaste brojeve s nulom u sredini, cestovni Porsche 901 preimenovan u Porsche 911 i postao legenda bez premca. Trkaći Porsche 904, koji će biti proizveden u 106 primjeraka, kako bi postao cestovno legalan i dobio homologaciju u klasi produkcijskih automobila (zato je i smetao Peugeotu) bit će prodavan pod nazivom Porsche Carrera GTS. Pokretao se zrakom hlađenim 4-cilindarskim bokser motorom izvedenim iz baznog motora modela Volkswagen Buba.

Obujam mu je povećan na 1966 ccm, imao je po dva bregasta vratila u svakoj glavi, ukupno četiri (2 x DOHC), koja su se pokretala “kraljevskim vratilima”. Smatran je “najkompleksnijim četverocilindarskim motorom”. S dva rasplinjača Weber i kompresijskim omjerom 9,8:1 razvijao je 180 KS pri 7600/min, što je bolidu mase 655 kg i koeficijenta otpora zraka od 0,34 omogućavalo ubrzanje do stotke za 6 sekundi i najveću brzinu od 260 km/h.

Kasnije su stigle snažnije verzije, s mehaničkim ubrizgavanjem Bosch i šest cilindara, snage 260 KS. Porsche 904 je danas barem jednako poznat pod oznakom koja mu je bila inicijalno namijenjena, ili pod kombinacijom Porsche 904 GTS. Slično će se dogoditi i s nasljednikom, poznatim kao Porsche 906 i kao Porsche 906 Carrera 6.