Povratak u budućnost – kultni film 3. srpnja 1985. počeo igrati u kinima

John Z. DeLorean bio je jedan od najperspektivnijih ljudi američke auto industrije i činilo se da je samo pitanje godina kada će u Detroitu doći do vrha korporativne hijerarhije, no on je poželio i više od toga, doprijeti do vrha kao samostalan proiyvođač.

Projekt je dobio značajnu financijsku potporu britanske vlasti, s idejom izgradnje tvornice i poticanja zapošljavanja u Sjevernoj Irskoj, velikim dijelom zbog ideje o otvaranju novih radnih mjesta na kojima će zajedno raditi i družiti se i katolici i protestanti.

Planirani automobil bio je sportski coupe s vratima na dizanje u obliku galebovih krila, s isprva određenom vrlo umjerenom, prihvatljivom cijenom, koja je kasnije, u realnosti, zbog visokih proizvodnih troškova narasla nebu pod oblake.

Za konačni se produkcijski model, osim razočaranja performansama, vežu i horror priče o problemima s kvalitetom izrade, nizu dorada i preinaka potrebnih na svakom pojedinom primjerku prije isporuke kupcu. DeLorean je planirao problem riješiti uz pomoć dodatnih vladinih sredstava, koja su odbijena i tvrtka poslana u stečaj.

Ono što je, međutim, konačno pokopalo DeLoreana alternativni je način kojim je, navodno, pokušao financirati tvrtku: FBI ga je optužio za pokušaj prodaje kokaina u vrijednosti 24 milijuna dolara, postavivši mu zamku.

Nakon višegodišnjeg procesa DeLorean je oslobođen optužbe, zbog mnogobrojnih proceduralnih pogrešaka, u suđenju koje je uvelike podsjećalo na ono O.J. Simpsonu desetak godina kasnije.

DeLorean je tvrdio da mu je sve namjestila britanska konzervativna vlada, ne želeći davati podršku nečemu što su pokrenuli laburisti, no sumnje ostaju – iako oslobođen, mnogi su i danas uvjereni da je DeLorean uistinu krijumčario drogu.

Bilo kako bilo, projekt DeLorean DMC-12 bio je osuđen na propast od samog početka, teško je povjerovati da je postojalo dovoljno veliko tržište za takav automobil, s vratima na podizanje, ne baš sportskim V6 motorom nad stražnjom osovinom i karoserijom od nehrđajućeg čelika. Uz nižu cijenu i bolju kontrolu kvalitete, možda…

Priča o DeLoreanu, međutim, posthumno (govoreći o tvrtci, dakako, on sam je umro tek 2005.) je dobila krajnje neobičan obrat pojavom kultne filmske trilogije ‘Povratak u budućnost’, čiji je prvi dio na današnji datum 1985. debitirao u američkim kinima.

U ovim je sjajnim filmovima upravo DMC-12 pretvoren u vremeplov – i automobil je najednom od promašaja (proizvedeno je manje od 9.000 primjeraka, jedan, postoji i u Rijeci) postao jedna od ikona osamdesetih, kao i jedan od najpoznatijih filmskih automobila svih vremena!

Klubovi obožavatelja nikli su kao gljive poslije kiše, a, što je najzanimljivije, svi ti ljudi koji maze i paze ove automobile pronašli su načine kako ih poboljšati, dokazavši da su problemi uglavnom bili premostivi, sitnice, i da je možda uz malo razvoja i umjerenije strateške ciljeve DMC, stiliziran Giugiarovom rukom, imao budućnost i neovisno o povratku u nju! Danas čak postoji tvrtka koja ponovo proizvodi DeLorean, automobil koji i dalje kruži prošlošću, sadašnjoću i budućnošću bez namjere zaustavljanja.


Komentari

loading...