NA DANAŠNJI DAN

Proton, malezijski proizvođač automobila, osnovan 7. svibnja 1983.

Prije 39 godina službeno je osnovan malezijski proizvođač automobila Proton Holdings Berhad, skraćeno Proton

Koncept nacionalnog automobila osmislio je 1979. Tun dr. Mahathir bin Mohamad, bivši premijer Malezije s ciljem poboljšanja malezijske industrije. Proton zapravo dolazi od PeRusahaan OTOmobil Nasional što na malezijskom otprilike znači Nacionalni proizvođač automobila. Isprva su dijelovi i tehnologija dolazili od tvrtke Mitsubishi, ali kasnije, kako se iskustvo nakupilo,

Proton je postao neovisan čak i ako je većina automobila još uvijek bila bazirana na Mitsubishi modelima. Njihov prvi model koji je lansiran 1985. zvao se Proton Saga. Ubrzo nakon što su se prvi modeli Proton Saga zakotrljali malezijskim ulicama, počeo je izvoz u Bangladeš (1986.) i do 1987. Proton je već proizveo 50.000 automobila. ali to će se ostvariti tek 1989., kada je već proizvedeno 150.000 automobila i kada su planovi za tvornicu za montažu motora već bili u tijeku, a inauguracija se slavila 1991.

Novi model, Proton Ishwara, lansiran je 1992., a zatim 1993. Wira , model baziran na modelu Mitsubishi Colt, koji je doživio umjeren uspjeh s 220.000 prodanih primjeraka tijekom 2 godine. Godine 1994. liniji modela pridružila se Proton Satria, a 1996. Proton Tiara. S tisućama modela prodanih u zemlji i inozemstvu (u oko 31 zemlji diljem svijeta), Proton je dobivao na financijskoj moći što mu je 1996. omogućilo proizvodnju tvrtke Lotus tehnologije 1996. Taj mu je potez donio prijeko potrebnu tehnološku infuziju. iz ovog partnerstva proizaći će novi sportski model automobila,

Proton Ultimate, koji je prvi put najavljen 2001. Još jedno partnerstvo najavljeno je 2004., s Volkswagen AG gdje će malezijski proizvođač dobiti pristup njemačkoj tehnologiji, a zauzvrat će ponuditi svoje objekte za proizvodnju automobila Volkswagen. Međutim, ovaj plan je propao do 2006., kad je Volkswagen najavio da će dvije tvrtke ići svojim putem jer se nisu mogle dogovoriti oko uvjeta. Iste godine. Proton je pretrpio ogroman pad prodaje što je uzrokovalo gubitak od 169 milijuna dolara u dobiti.

To je bila osnova glasina da je Volkswagen zapravo zainteresiran za kupnju 51% tvrtke. Zanimljivo, samo objavom da će Proton pokušati izaći iz krize sam, dionice tvrtke pale su preko noći na najnižu razinu svih vremena.