IN MEMORIAM

Robert Jankel, osebujni britanski dizajner, umro 25. svibnja 2005.

Foto: jankel.com

Robert Jankel jedan je od automobilskih dizajnera i proizvođača koje u enciklopedijama nalazimo samo u fusnotama, premda je zapravo sjajno predviđao promjene do kojih će doći u svijetu automobila

Robert Jankel je rođen 1. siječnja 1938. u Londonu. Školovao se u školi St Paul’s School, volio je sport, posebno veslanje. Otišao je odande i počeo studirati inženjerstvo na Chelsea Collegeu. Jankel je napravio svoj prvi automobil 1954. godine: obnovio je i prilagodio uništeni Austin 7. Nakon neuspješnog pokušaja prodaje automobila, pristao je pridružiti se obiteljskom modnom biznisu Goldenfields.

Dok je bio modni dizajner, i dalje je radio na automobilima, uključujući klasični Rolls-Royce iz 1930., koji je potpuno obnovio 1970. Na putovanju u Španjolsku, toreador je ponudio Jankelu 10.000 funti za Rolls-Royce. Upravo je ta prodaja nadahnula Jankela da 1972. osnuje automobilsku tvrtku Panther Westwinds, koja će biti najznačajniji europski protagonist mode retroautomobila, koju su u Americi pokrenuli Brooks Stevens i njegov Excalibur.

Prvi Pantherovi modeli, J72 i De Ville, pokretani Jaguarovom mehanikom, bili su suvremene, kičaste interpretacije predratnih klasika, SS 100 i Bugatti Royalea. Kasniji model Lima bio je najuspješniji Panther, klasični roadster u stilu tridesetih.

Kad je Panther 1979. bankrotirao preuzeo ga je investitor iz Južne Koreje i održao na životu još desetak godina, a Jankel se koncentrirao na Jankel Group, tvrtku koja se ponajprije bavila izradom policijskih vozila i produženih limuzina, no zakopate li po njihovim arhivama, naići ćete na zanimljive inačice luksuznih automobila, poput Rolls-Roycea, Bentleya ili pak Range Rovera: karavane, limuzine, kupee…

Ukratko, što god bi kupci, obično iz Bruneja ili neke arapske države, poželjeli. Robert Jankel je umro od raka 25. svibnja 2005., a retrospektivno najfascinantniji njegov model je Panther 6, nevjerojatni kabriolet sa šest kotača, središnje smještenim 8.2-litarskim motorom s dva turbopunjača i (nikad u neovisnom testu potvrđenom) najvećom brzinom od 322 km/h.

Autor

Preporučeni sadržaj