71. ROĐENDAN

Saab 92 – u Trollhättanu 16. prosinca 1949. proizveden prvi automobil švedske marke

Skandinavija je tijekom II. svjetskog rata ostala pošteđena značajnih vojnih operacija, što je pogodovalo tome da će po završetku rata biti bolje od drugih pripremljeni za povratak u normalu, uključujući i autoindustriju, Saab…

Prototipovi budućih švedskih nacionalnih vozila razvijani su u miru, bombe nisu padale po tvornicama, a rezultat svega dva su modela koji će bitno odrediti nastavak razvoja švedskih tvornica. Volvo PV444 bit će prvi pravi, masovni automobil ove tvornice, kojim će početi i izvoz, ponajprije na američko tržište, gdje će biti izuzetno dobro prihvaćen.

Tvrtka Saab će, s druge strane, u potrazi za novim lukrativnim područjem nakon smanjenja potreba za zrakoplovima, razviti mali ‘narodni’ dvotaktni automobil Saab 92 i otpočeti podjednako fascinantnu povijest ove tvrtke. Pedesete i šezdesete godine su uspona, povećanog izvoza, pogotovo u SAD, odličnih rezultata na relijima…

… i neobičnih, neprihvaćenih švedskih pokušaja izleta u sportske vode rijetkim modelima kabrioleta. Godine su to kada izdržljivost i robusnost automobila obje tvrtke postaju međunarodno prepoznate, kao i njihovi napredni sigurnosni sustavi.

Polako ali sigurno i Volvo i Saab nameću se kao automobili odabira vrlo specifične klijentele: intelektualaca, liječnika, odvjetnika, sveučilišnih profesora. Prvi je Saab nastao kao plod rada skupine avionskih inženjera matične tvornice, od kojih većina čak nije niti posjedovala vozačku dozvolu.

Saab 92 je imao kapljičastu karoseriju dugačka 395 cm, široku 162 cm i visoku 143 cm, tada senzacionalnog koeficijenta otpora zraka od 0,25. Pokretao se rednim dvotaktnim dvocilindarskim vodom hlađenim motorom obujma 764 ccm i snage 28 KS pri 4000/min, napravljenim po licenci DKW. Uz pomoć 3-stupanjskog mjenjača, s prvim nesinkroniziranim, mogao je potegnuti 105 km/h.

Saab 92 se danas nalazi u svakom udžbeniku povijesti automobilizma, po prvi puta primjenjujući principe aero industrije na velikoserijskom vozilu, modelu 92, razmjerno malom dvotaktnom automobilu aerodinamički osviještenog oblika, poput avionske kabine odrezanih krila.

Prvih su nekoliko godina svi proizvedeni bili zeleni, jer je u tvornici još od rata ostao višak te boje, a u raznim inkarnacijama proizvodit će se sve do 1980., kada posljednji iz te serije, model 96, izlazi iz proizvodnje.

Foto: Saab

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin