Zastava 750, Fićo, licencna verzija modela Fiat 600, jedan je od kultnih automobila koji su motorizirali bivšu državu…
… no ‘za dlaku’ na njegovo je mjesto trebao doći Renault 4 CV. Prije no što je 1954. sklopljen ugovor o sklapanju automobila u kragujevačkoj Zastavi, po licenci Fiat, tadašnja je vojska izvršila test terenskih vozila, što je u tom trenutku bio prioritet.
Na tom je testu Fiatova Campagnola uvjerljivo pobijedila, Fiatovi modeli 1400 i Campagnola u dijelovima dopremani u Jugoslaviju, gdje su od njih sastavljani gotovi automobili. No, tu su sudjelovali i ostali veliki proizvođači: Austin, Rover, Renault, Delahaye, Alfa Romeo, Willys…
Svi su oni proizvodili i osobne automobile, da nije odabran Fiat možda bi neki od njih motorizirao naše krajeve. Najzanimljivije u cijeloj priči je što bi, da je u natječaju pobijedio Renault (bilo je izgledno do samog kraja), mjesto kultnog modela Zastava 750 (Fićo) imao Renault 4 CV.
Predstavnici Crvene Zastave, vojske i ministarstva zahtijevali su da u ponudu budu uključena tri vozila: vojno-terensko, osobno i teretno, te da sva tri budu pogonjena istim motorom. Rezultat natječaja bio je:
1. Fiat – 100 bodova
2. Renault – 99,5 bodova
3. Alfa Romeo – 97 bodova
4. Austin – 96,9 bodova
5. Delahaye – 96 bodova
6. Wilys – 95,4 bodova
7. Rover – 93,2 bodova
Iz današnje je perspektive teško i zamisliti da je razvoj motorizacije u našim krajevima mogao teći drukčije, no iz priloženog je vidljivo koliko smo bili blizu da Renault 4CV i Renault Dauphine preuzmu dominantnu ulogu koju su imali Fićo i Tristać na našim cestama.
A da je kojim slučajem pobjedu odnio Alfa Romeo, možda ne bi škartirali danas zaboravljen projekt manjeg automobila Tipo 103, na kojem su radili 50-ih.