TAM 2000 (1960. – 1989.), legendarni Tamić, neuništivi mali kamion u sto verzija

TAM 2000, Robustan, spretan i ‘nepoderiv’ kamionet nosivosti 1270 kg, s jednostrukom i dvostrukom kabinom, minibus i furgon, pokretao se 4-cilindarskim dizelašem s 3860 ccm i 76 KS, mogao je potegnuti 90 km/h i trošio 15 litara…

Bila su to ‘dobra stara vremena’. Jedno od najvažnijih gospodarskih vozila u bivšoj državi bio je legendarni Tamić. Čvrsto i pouzdano vozilo s kamionskom šasijom, uzdužno ispred krutog prednjeg ovjesa postavljenim pretkomornim OHV dizelašem obujma 3860 ccm i snage 60/70/76/80 KS.

Preko 5-stupanjskog sinkroniziranog mjenjača i krutog stražnjeg mosta s lisnatim oprugama pokretao udvojene stražnje kotače. Međuosni je razmak bio razmjerno kratak (2600 mm).

Proizvodio se kao:

– kamion dužine 4945 mm, s 2+1 sjedalom, mase 2230 kg i nosivosti 1270 kg
– kamion s dvostrukom kabinom, dužine 4693 mm, s 5+1 sjedalom, mase 2400 kg i nosivosti 1100 kg
– minibus dužine 4968 mm, s 8+1 sjedalom, mase 2600 kg i nosivosti 900 kg
– furgon dužine 4968 mm, s 2+1 sjedalom, mase 2450 kg i nosivosti 1150 kg

Prvi je stupanj bio vrlo kratak (normalno se startalo iz drugog), pa je pri punom opterećenju mogao svladati uspon od 30 posto, a najveće je brzina bila pristojnih 90 km/h. Kratica TAM značila je ‘Tovarna avtomobilov in motorjev Maribor’, a proizvodnja je pokrenuta 1960.

Zanimljivo, TAM 2000 ‘Tamić’, kako su ga zvali od milja, za razliku od većih modela 4500 i 5000, bio je konstruiran od strane domaćih stručnjaka, po klasičnoj kamionskoj koncepciji. Pokretao se klasičnim pretkomornim OHV dizelašem, koji se po licenci Perkins proizvodio u tvornici IMR u Rakovici.

Prva je verzija raspolagala sa 60 KS, što je bilo razmjerno slabašno i omogućavalo je najveću brzinu od 75 km/h. Snaga je potom rasla, s oznakom 2001 već je raspolagao sa 70 KS, kad je dobio 76 KS dobio je oznaku 75, potom 80. Na kraju je ugrađen dizelaš IVECO s 90 KS.

Vrlo robusna izvedba omogućavala je nosivost standardno od 2000 kg, iznimno i 3000 kg, a mogao se voziti i s dozvolom B-kategorije, ali je tada nosivost bila ograničena na 1500 kg. Bio je izdržljiv, pouzdan, a za kamion i razmjerno štedljiv, trošio je 15 litara na 100 km.

Na toj šasiji napravljene su i brojne posebne verzije, komunalne, vatrogasne, hladnjače, minibus do čak 15 sjedala, kamper. JNA ga je također masovno koristila, a proizvodio se i kao kiper. Ukratko, mali kamionet velikih mogućnosti, na sto načina.

Bio je jednostavan za vožnju, ali trebala je ‘muška’ snaga u rukama i nogama, služio je vjerno, uz normalno održavanje bio je ‘nepoderiv’. Koliko je bio dobro napravljen, potvrđuje što su u Hrvatskoj još deseci u funkciji. Dakle, Tamić je jedna od transportnih legendi iz bivše države.

Kamionske legende (1): FAP 1314 (1962. – 2003.), neuništivi ‘Kljunaš’, naša kamionska legenda

Kamionske legende (2): TAM 4500 & TAM 5000 (1957. – 1979.): nezaboravni Dajc

Komentari