NA DANAŠNJI DAN

Tata Nano, najjeftiniji automobil na svijetu, predstavljen 23. ožujka 2009.

Sandeep Rathod, Wikimedia Commons

Kad je 2001. svijet počeo brujati da Ratan Tata planira napraviti najjeftiniji automobil na svijetu, mnogi su ga u autobranši shvatili ozbiljno. Tata Nano službeno je najavljen 10. siječnja 2009.

Život u vremenu sve većih podjela na bogate i siromašne počeo je spuštati cijene najnižeg segmenta vozila svuda u svijetu, no cilj od 1500 eura za novi automobil ipak se činio fascinantnim. Ratan Tata je angažirao najeminentnije specijaliste iz desetak zemalja kako bi što učinkovitije pojednostavili i pojeftinili izradu svih komponenti vozila, a službena je premijera bila 23. ožujka 2009.

Tata Nano je malen, jedva nešto preko tri metra dugačak automobil s dvocilindarskim straga smještenim motorom i pogonom na stražnje kotače. Temelj strategije jeftine proizvodnje bilo je veliko, čak 85-postotno oslanjanje na vanjske dobavljače, no uz napomenu da ih ima 60 posto manje nego kod proizvodnje drugih automobila. Tata Nano nema izvana dostupan prtljažnik, zračne jastuke, radio, klimu, servo… Ukratko sve ono što poskupljuje današnje automobile i čini ih težima. Pa ipak, očekivani je uspjeh izostao.

Čak i na automobila gladnom indijskom tržištu prodaja iznosi tek četvrtinu očekivane. Ciljana publika, kupci motocikala i rabljenih automobila, nisu prihvatili Nano onoliko dobro kao što se mislilo da hoće. Situaciji nije baš pomogao ni slijed skandala vezanih za ovaj automobil, uključujući i određen broj ne baš zadovoljavajuće objašnjenih slučajeva samozapaljenja.

Usto, cijena je ubrzo narasla za otprilike 50 posto, iako je i s njom Nano daleko najjeftiniji automobil na tržištu.  Za ozbiljan se izvoz na razvijenija tržišta Tata ipak nije odlučila, vjerojatno zbog procjene da bi na njima ipak morali ponuditi bolje opremljen model, što bi pak narušilo jednostavnost, ali i upotrebljivost izvornog koncepta.

Nakon koliko-toliko dobre prodaje 2011. (70.432.) i 2012. (74.527), proizvodnja je počela padati. Ugašena je 2018., nakon 274.000 proizvedenih primjeraka, te se priča o indijskom modelu Tati Nano, koji nije dobio nasljednika, ipak završila neuspješno. Šteta…

PROIZVODNJA
2009. – 2010. … 30.000
2010. – 2011. … 70.432
2011. – 2012. … 74.527
2012. – 2013. … 53.848
2013. – 2014. … 21.129
2014. – 2015. … 16.903
2016. – 2017. …   7.591

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo