Tatra T77, prvi serijski aerodinamični automobil, predstavljen 5. ožujka 1934.

Prije 86 godina u Pragu startao jedan od najinovativnijih auta u povijesti, čehoslovačko ‘aerodinamično čudo’, koje je zrakom hlađenim 3.4 V8 straga (!), sa 75 KS, mogao potegnuti 150 km/h…

Fantastičan luksuzni automobil s motorom iza osi stražnjih kotača u praksi je primjenjivao aerodinamične ideje Pála Járaya (1889. – 1974.).

Veliki mađarski aerodinamičar  u češkom je proizvođaču Tatra našao partnera za realizaciju aerodinamičkih analiza i projekata, sa senzacionalnim rezultatima.

No, pouzdani izvori tvrde da je to postignuto na testu modela u omjeru 1/5, čemu idu u prilog i realnije, dokumentirane, no i dalje vrlo impresivne vrijednosti nasljednika: 0,36 (T87) i 0,32 (T600).

Tatra T77 je imala koeficijent otpora zraka od samo 0,212!

Istraživanja s linijama karoserije koje će pružati čim manji otpor zraku možemo pratiti gotovo od samih početaka razvoja automobila, no tek sredinom 1930-ih te ideje dospijevaju i u serijsku proizvodnju.

Nigdje tako radikalno kao u Češkoj, gdje Tatra T77 prije gotovo devet desetljeća nudi zaobljene oblike i vertikalnu središnju peraju iznad straga smještenog motora, što je osiguralo i za današnje pojmove senzacionalnu aerodinamiku.

Ako sami koncepti i nisu zaživjeli, neke od naprednih ideja konstruktora Hansa Ledwinke snažno su utjecale na budući razvoj automobilske tehnike.

Bila je zanimljiva po V8 motorom hlađenim zrakom i ugrađenim straga. Iz 3380 ccm ‘ispaljivao’ je 75 KS i postizao 150 km/h. Do 1938. proizvedeno je 249 primjeraka.

Njegovim je predstavljanjem otvoreno novo razdoblje automobilske povijesti  i danas ga se opravdano smatra jednim od najznačajnijih automobila ikada.

Nije sve bilo idealno, preteška i preslabog motora, nije u potpunosti iskoristila prednosti kapljičastog oblika – to će popraviti tek nasljednik Tatra T87.

Nakon četiri prototipa proizvedeno je samo 249 serijskih primjeraka, koji su danas iznimno rijetki, a pretpostavljena im je vrijednost oko pola milijuna eura po primjerku.


Komentari

loading...