SRP I ČEKIĆ NA KOTAČIMA

Trabant 601: posljednji primjerak legendarnog automobila iz DDR-a proizveden 30. travnja 1991.

Bio je to ljubičasti Trabant 1.1 Universal, modernizirana, karavanska verzija kultnog modela Trabant 601, s 4-taktnim 4-cilindarskim motorom snage 41 KS, kakav se ugrađivao u Volkswagen Polo…

Suvremeni motor mu je omogućio pristojne performanse (125 km/h, 22 s), uz potrošnju od 6 do 7 litara. Pola godine nakon ujedinjenja Njemačke bio jedan od posljednjih simbola DDR-a. Finalni Trabant 601, koji ie proizvodne trake u Zwickau sišao je 30. travnja 1991., nosio je oznaku Trabant 1.1 i bio je rednog broja 3.096.099.

Paradoksalno, proizvodnja je ugašena u trenutku kad je ovaj ‘plastični’ automobil čudnim putevima povijesti ušao u legendu, koju nije stekao u proizvodnji od 1964. do početka 1990. s izvorno  2-cilindarskim, 2-taktnim zrakom hlađenim motorom (po DKW-ovoj koncepciji iz sredine 1930-ih), koji je iz 594 ccm razvijao 23, odnosno 26 KS.

Posljednje nepune dvije godine (1990. – 1991.) proizvodio se s 4-taktnim, 4-cilindarskim tekućinom hlađenim motorom napravljenim po licenci Volkswagenovog motora serije VW EA 111, koji se ugrađivao u Volkswagen Polo II, a iz 1043 ccm je razvijao 41 KS (u VW Polu 45 KS). Dakle, nije imao Volkswagenov motor, kako mnogi pogrešno navode, nego motor napravljen po Volkswagenovoj licenci!

Zapadni svijet bolje je nego što se misli poznavao automobile nastale u komunističkim zemljama. Lada, Wartburg, Moskvič, Škoda, Polski Fiat, Zastava… bili su prisutni na zapadnim tržištima, čak i ako je prodaja bila marginalna. Trabant nije, jer nije udovoljavao ni minimalnim zahtjevima zapadnih legislativa, no zato je u Istočnom bloku bio pravi hit.

Liste čekanja bile su notorno duge, a proizvedeno je više od tri milijuna primjeraka. Tako da je taj isti zapadni svijet ostao osupnut nad scenama koje su se počele događati u Njemačkoj od ljeta 1989. Nepregledne kolone Trabanata počele su se pojavljivati na zapadnonjemačkim cestama, a u njima Istočni Nijemci u potrazi za boljim sutra.

Koje nije uključivalo Trabije, čim bi se domogli nekog rabljenog zapadnog auta, DDR-ci su Trabante naprosto ostavljali, bacali na smeće. Poklanjani su ili prodavani za nekoliko maraka, ali su pritom neočekivano postali i simbol pada komunizma.

Ključni faktor u stvaranju te simbolike odradili su irski rockeri U2 na turneji ZOO TV, kojom su 1992. i 1993. obišli svijet, a Trabanti su bili ključni dio scenografije, rasvjetna tijela na toj angažiranoj turneji, koja je često uključivala i direktna javljanja ljudi iz opkoljenog Sarajeva.

No samog Trabanta u to vrijeme nije više bilo, tvornica je već počela proizvoditi Volkswagene, čiji je četverotaktni motor već bio ugrađen u zadnje serije Trabanta. Danas je Trabant jeftin, ali i razmjerno popularan oldtimer, a zbog jednostavnosti i prepoznatljivosti česta je meta i tunera, posebno u Istočnoj Europi.

Svakih nekoliko godina svjedočimo i nekoj inicijativi za oživljavanjem marke, u luksuznim, hibridnim, električnim ili kakvim već inačicama. Premda je proizvodnja prestala 1991, za razliku od većine istočnih rivala, Trabant nije mrtav i zauvijek u povijest potisnut brand i vrlo je vjerojatno da ćemo ga kad-tad ponovo vidjeti na cestama.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo