76. ROĐENDAN

Tucker Torpedo, jedan od najrevolucionarnijih automobila u povijesti, predstavljen 19. lipnja 1947.

Foto: Rex Gray - Flickr, Wikimedia Commons

Tucker Torpedo, remek djelo Prestona Tuckera, 446 cm dugačka američka ‘krstarica’ sa 6-cilindarskim helikopterskim motorom od 168 KS sigurnosnom karoserijom i zakretnim farom bila je znatno ispred svoga vremena

Preston Tucker (1903. – 1956.) jedan je od najvećih konstruktora, vizionara u automobilskoj povijesti. Nažalost, nedostajalo mu je poduzetničkog umijeća i poslovne sreće, možda je previše forsirao uspjeh… A počelo je spektakularno, 19. lipnja 1947. spektakularno je predstavljen Tucker Torpedo, o kojem je snimljen sjajan Coppolin film ‘Tucker, čovjek i njegov san’. Potom se sve urotilo protiv tog izvrsnog modela…

Proizveden je samo 51 primjerak prije nego je tvrtka bankrotirala, Prestona Tuckera su kompromitirali, užas. Pričalo se da sve nije bilo slučajno i da je detroitska ‘Velika trojka’ (GM, Ford i Chrysler) stajala iza urote da se neugodan, opasan konkurent uništi u samom početku…

Tucker Torpedo je u povijest ušao kao prvi automobil s disk kočnicama. Premda mnogi to ne znaju, disk kočnice je daleke 1902. izmislio engleski konstruktor Frederick W. Lanchester. Osnovne prednosti nad bubnjevima su u efikasnijem i ravnomjernijem kočenju, te postojanijem koeficijentu trenja (manji utjecaj vlage), što je posebice važno kad su kotači izloženi različitim vanjskim utjecajima.

Disk kočnice je lakše podesiti i uravnotežiti, što je od velikog značaja kod sportskih automobila. Intenzitet kočenja, odnosno kočni moment raste linearno, za razliku od bubnjeva gdje raste eksponencijalno. Disk kočnice su manje osjetljive na pregrijavanje i za razliku od bubnjeva gotovo ne mogu zaribati.

Glavna im je mana kompliciranija i nepouzdanija izvedba mehanizma parkirne kočnice. Bubnjevi imaju efekt samokočnosti, te se zato, kod većih automobila uz diskove straga ugrađuju i manji bubnjevi za ručnu kočnicu.

Prvu su primjenu imale u zrakoplovstvu,  1938. ugrađene su u njemački školski zrakoplov Arado Ar 96, a  prvo ‘cestovno’ motorno vozilo u koje su ugrađene disk kočnice bio je slavni njemački tenk Panzerkampfwagen VI Tiger.

Prvi Automobil u kojeg su ugrađene disk kočnice bio je napredni, nažalost maloserijski Tucker 48. Sljedeće godine tim važnim sustavom aktivne sigurnosti opremljen je Chrysler Crown Imperijal. I po mnogim izvorima upravo se taj model uzima kao prvi na tržištu s disk kočnicama.

Chrysler Crown Imperija iz 1948., prvi visokoserijski automobil s disk kočnicama, američki 6-metarski ‘krstaš’ mase 2,3 tone, rednim je 8-cilindrašem snage 137 KS mogao uhvatiti 133 km/h, a s četiri je diska zaustavni put pri 96 km/h (60 mph) skratio s 81 na 70 metara

Europska je premijera bila krajem 1952. u kultnom Jaguar C-Type, koji je upravo zahvaljujući njima sljedeće godine napravio ‘dar-mar’ na sportskoj sceni, uz trijumfalni nastup na Le Mansu.

Tržišni pionir disk kočnica na europskom tržištu je legendarni Citroën DS 19 iz 1955. Imao ih je sprijeda, a prvi europski automobil s disk kočnicama na svim kotačima bio je britanski roadster Austin-Healey 100S.

Prvi motocikl s disk kočnicom sprijeda (ali mehaničke izvedbe, sa sajlom) bila je MV Agusta 600 iz 1966. (50 KS), a uvođenje te tehnologije na dva kotača prvenstveno se veže na visokoserijsku Hondu CB 750 Four (67 KS) iz 1969, koje je imala hidrauličku disk kočnicu sprijeda.

 

 

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo