PRETHODNIK FIATA 127

Fiat 850 (1964. – 1973.): bio je to Super-Fićo!

Fiat 850, nasljednik modela Fiat 600, talijanski adut niže klase (3575 x 1422 x 1384 mm), s motorom od 843 ccm i 34,5 KS ugrađenim straga, simpatičan i spretan mogao je potegnuti 121 km/h, a trošio 6 do 8 l/100 km

Početkom 60-ih u Torinu su počeli razmišljati o nasljedniku popularnog mališana Fiat 600. Premda se taj model, kod nas poznatiji kao licencni  Fićo (Zastava 750), i dalje sjajno prodavao, bilo je jasno da neće moći trajati vječno. Krenulo se u razvoj projekta internog koda 122, no prije izrade prvog prototipa neočekivano je obustavljen. Odlučeno je da umjesto njega krene razvoj modela nešto većih gabarita nego Fiat 600, ali na istoj mehaničkoj osnovi.

Zanimljivo je kako je jedan od dizajnerskih prijedloga za projekt 122 prepušten francuskoj tvrtki Simca, koja će iz njega razviti popularni model Simca 1000. Rezultat uvećavanja modela Fiat 600 (Fićo) predstavljen je u svibnju 1964., kao posve novi model Fiat 850, koji će oznaku zadržati čitavog vijeka, neovisno o obujmu motora.

Legendarni konstruktor Dante Giacosa napravio je dobar posao, a Fiat 850 je zadržao skromne dimenzije važne za parkiranje. S 357,5 cm bio je 28 cm duži nego Fićo, ali mu je međuosni razmak povećan samo 2,5 cm. Količina prostora bila je iznenađujuće velika, pa se Fiat 850, po tadašnjim standardima, smatrao sasvim dostatnim za prosječnu obitelj.

Na konstrukciji modela radili su Dante Giacosa i Rudolf Hruska, koji će kasnije postati poznat po projektu Alfa Romeo Alfasud. Vanjski je dizajn napravljen u kući, po Giacosinim smjernicama. Visok i sandučast prednji dio omogućio je pristojnu prostranost prtljažnika, izdvajanje motornog prostora u polu-limuzinski rep smanjilo je buku u kabini, koja je pak bila pregledna i prostrana, s visokim krovom i velikim staklenim površinama, te komandnom pločom mnogo ozbiljnijom i potpunijom nego što je imao Fićo.

Putničkom kabinom dominira osjećaj prostranosti, a komandna je ploča mnogo suvremenija od Fićine. Gledano današnjim očima, Fiat 850 je funkcionalan, ali pomalo bezličan mali auto, koji nema privlačnost manjih i starijih modela Fiat Nuova 500 i Fiat 600, niti njihov kultni status. Onodobni su ga kupci odlično prihvatili, te ih je, računajući sve karoserijske inačice, proizvedeno 2.203.380.

Isprva su ponuđeni modeli Fiat 850 Normale sa 34,5 KS i Fiat 850 Super s 37 KS, a 1968. jači je zamijenjen mnogo uvjerljivijim modelom Special, prepoznatljivim po kromiranim detaljima, drukčijim kotačima s rupama na felgama (kroz koje su se raspoznavali prednji diskovi) življim bojama, sportskim rupicama na prečkama volana, brzinomjeru graviranom na 160 km/h i motoru od 47 KS. Mogao je potegnuti blizu 140 km/h, bio je pogodan za friziranje, a dobre su se performanse temeljile i na masi od samo 690 kg.

Ubrzo nakon prezentacije, u Torinu su počeli raditi na novom modelu Fiat 127, s motorom i pogonom sprijeda, koji će 1971. i zamijeniti limuzinski Fiat 850. Došla su neka nova vremena te su modeli s motorom straga postali tehnološki zastarjeli. Jedino će u najmanjoj klasi Fiat zadržati taj koncept na modelu Fiat 126, nasljedniku modela Fiat Nuova 500. Danas je limuzinski Fiat 850 još povremeno prisutan na skupovima oldtajmera i primorskim cestama, dok su sportske inačice gotovo nestale, zbog velikih problema s korozijom.

Za razliku od modela Fiat 600, iz Torina nisu forsirali promociju modela 850 u Jugoslaviji. Nešto ih je prodano s oznakom Zastava na repu, no odlučeno je da se radije nastavi lokalni razvoj proslavljenog modela Fićo. Kod nas Fiat 850 nije bio čest, osim u verziji pomalo pogrešno poznatoj kao ‘Fićo kombi’. U Španjolskoj je zato 850 rađen do kraja 70-ih, čak i u inačici s četiri vrata. Fiat 850 se sklapao i u Bugarskoj.

Posebno su bile zanimljive izvedenice Fiat 850 Coupe i Fiat 850 Spider, odnosno Fiat 850 Sport Coupe i Fiat 850 Sport Spider.

Tekst: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin