51. ROĐENDAN

Opel Manta, odgovor na Ford Capri, predstavljena 8. rujna 1970.

Opel Manta, atraktivan coupe s mješavinom standardne mehanike modela Kadett i Rekord, snage od 60 do 90 KS, stigao je u vrijeme najveće popularnosti tvrtke Opel te je, usprkos ne baš uvjerljivih performansi, preko noći postao statusni simbol…

Foto: Opel

Krajem 60-ih sportski automobili zvani čežnja bili su Alfa Romeo Giulia i BMW 1600 (posebice njihove snažnije verzije Giulia Super i 2002), pokoji MG i Triumph. U igru je 1969. ušao Ford Capri, u osnovi pojačan Ford Escort, zamaskiran u stilu legendarnog modela Ford Mustang. Za stručnjake, doduše, bio je to sportski lažnjak, ali je kod nas brzo postao – ‘teška šminka’.

Bilo je krajnje vrijeme da i Opel ponudi svog aduta, a putokaz je bio veliki uspjeh coupea Ford Capri. Iz Rüsselsheima je stigla Opel Manta, atraktivan coupe, koji je napravljen po istoj formuli kao Capri – ispod atraktivne forme skrivala se standardna ‘konfekcijska’ mehanika Kadetta. Na boku je bio simbol velike raže – Mante. Paralelno s Mantom (dva mjeseca kasnije) stigla je i limuzinska verzija – Opel Ascona,

Zanimljiv je razvojni put ta dva modela. Naime, nakon modela Opel Kadett A iz 1962., već je 1965. stigao Kadett B. Krajem 60-ih užurbano se pripremao Opel Kadett C, kao odgovor na uspješno uvedeni Ford Escort. Aktualni se model B, međutim, prodavao bolje od svih očekivanja pa mu je životni vijek produljen sve do 1973. Kako je trebalo čim prije trebalo napraviti odgovor na Ford Capri, u vatru su bačene dvije nesuđene inačice Kadetta treće generacije.

Elegantni coupe, 11 cm duži i 8 cm niži od Ascone, na boku je imao kromirani simbol velike raže, temeljen na fotografijama francuskog oceanologa Jacques-Yvesa Cousteaua

Sportska inačica limuzine Ascona, Manta, predstavljena je 8. rujna 1970. u hotelu Maritim na Timmendorfer Strandu, nedaleko njemačkog Lübecka na Baltičkom moru. Prve su verzije imale CIH motor, s bregastim vratilom bočno u glavi, uveden 1965. u modelu Opel Rekord B (1.5/60, 1.7/75 KS i 1.9/90 KS) s bregastim vratilom poprečno u glavi motora CIH (cam-in-head). Kombinacijom OHC i OHV koncepcije imao je male podizne motke (pushrod). Bilo je to nužno radi smanjenja visine motora.

BMW i Audi tome su doskočili postavljanjem motora uzdužno ukošeno, pa su mogli koristiti klasičnu koncepciju OHC (overhead camshaft). Obujam osnovnog povećan je s 1492 na 1584 ccm, uz snagu 68 i 80 KS. Na vrhu je bio model Opel Manta SR, s 1897 ccm i 90 KS. Početkom naftne krize 1972. uveden je OHV motor s 1196 ccm i 60 KS iz modela Opel Kadett. Pored ručnog mjenjača s četiri stupnja u opciji je bio i automatski s tri.

Motor i mjenjač uzdužno sprijeda i stražnji pogon s krutim mostom tada su još bili uobičajeni. Imala je pristojne performanse, a standardna mehanika Kadetta i Rekorda, iz najboljih Opelovih godina, osigurala je visoku kvalitetu i pouzdanost. Preko noći je postala hit te je u pet godina proizvedeno više od pola milijuna primjeraka.

Opel Manta SR 1900, najsnažnija verzija do 1973., pokretala se CIH motorom snage 90 KS, sportski opremljena, s čeličnim leptir-naplacima i gumama 185/70 SR 13. Do stotke je ubrzavala za 13 s i mogla potegnuti 171 km/h

Kako je određeni sloj kupaca tražio i više, 1973. je predstavljen model Opel Manta GT/E (1.9/105 KS), s prvom generacijom elektroničkog ubrizgavanja te crnom maskom i trakom preko boka. U skladu sa stilom tog doba, odustala je od kromiranih ukrasa u korist crnih matiranih površina. Do ožujka 1975. proizvedeno je 498.553 primjeraka modela Opel Manta A. Vozači Mante postali su predmet ismijavanja viceva, ali i filmskih komedija.

Grozni tuning, aspiracije prema životnom stilu za koji nemaju novaca i neizbježna djevojka ‘frizerka’ nepresušan su izvor smijeha. Ne bez razloga: jako je teško naći modele Manta ili Calibra u tvorničkom stanju, bez da je unakažena nakaradnim spojlerima i drugim dodacima. A samo izvorne imaju kolekcionarsku vrijednost.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin