Porsche 911, slavni Elfer, predstavljen 14. ožujka 1963., s oznakom 901

Najslavniji i najuspješniji sportski automobil u povijesti, nasljednik također slavnog 356, izvedenog iz legendarne VW Bube, pokazao je kako ultrasportski automobil može biti pouzdan i dugovječan, s ‘dušom’…

Među troznamenkastim brojkama od značenja za čovječanstvo posebno mjesto ima 911. To je općeprihvaćeni telefonski broj za hitne slučajeve (uveden 1968. u SAD-u), datum najgoreg terorističkog napada u povijesti, 11. rujna 2001., zabijanjem otetih putničkih zrakoplova u njujorške nebodere-blizance – ‘nine-eleven’, po anglosaksonskom označavanju datuma (mjesec pa dan).

Ali, prije svega, 911 slavna je oznaka najuspješnijeg, najkarizmatičnijeg i najboljeg tržišnog sportskog automobila u povijesti. Porschea 911, koji danas slavi 56. rođendan. Zanimljivo, novi adut iz Zuffenhausena, predstavljen 14. ožujka 1963. na salonu u Ženevi, nasljednik Porschea 356, nosio je oznaku 901.

Napravljena je i prva serija od 82 modela, ali Peugeot je ubrzo osporio troznamenkasti naziv s nulom u sredini, kao svoj zaštićeni brend i zaprijetio tužbom. Ispalo je bolje! U Zuffenhausenu su brzo reagirali i 901 promijenili u 911.

Nastao je kultni Porsche 911, poznat po nadimku Elfer (elf – njem. jedanaest).

U svibnju 2017. postigao je milijuntu ‘nakladu’, a 2018. je uveden model osme generacije. To je jedinstven auto, koji od početka nije mijenjao osnovnu koncepciju, osim što je 1997. zračno hlađenje, naslijeđe VW Bube, zamijenjeno tekućinskim.

Premda je krajem 1970-ih umalo umirovljen, kupci to nisu dozvolili, pa je nadživio planiranog nasljednika.O njegovom značenju, karizmi, kvaliteti (nemali je broj odvrtio pola milijuna kilometara, a trećina toga ‘san’ je za Ferrarije) govori anegdota: ‘Porsche 911 se sanja u 20., kupuje u 40. i vozi do smrti.’ Zato pri izradi novog modela nitko nije ni pomislio izmijeniti osnovnu formu i koncepciju.

Zvuči gotovo nevjerojatno, ali ultrasportski Porsche 911, od milja zvani ˈElferˈ, napravljen je na temeljima slavne i trome Volkswagenove Bube, remek djelu legendarnog Ferdinanda Porschea iz 1938. Zajednički je kapljičast oblik, neovisan ovjes, bokserski motor smješten iza osi stražnjih kotača…

Sve je jednostavno, a opet tako savršeno. Zbog toga je Porsche 911 već desetljećima istinski statusni simbol. Poput Rolexa na kotačima.

Ferdinand Alexander ‘Butzi’ Porsche, unuk slavnog konstruktora, najvećeg u povijesti, Ferdinanda Porschea. zadržao je osnovnu formu već tada proslavljenog modela Porsche 356, automobilu je udahnuo novu osobnost i karizmu. ‘Tajna’ njegove dugovječnosti je u čistim plohama i pravilnim linijama, ukratko u dizajnu za sva vremena.

Kapljičasta karoserija dugačka 4163, široka 1610 i visoka 1320 mm imala je tada senzacionalan koeficijent otpora zraka 0,36. Zrakom hlađeni 6-cilindarski bokserski motor, ugrađen uzdužno straga, obujma 1991 ccm razvijao je 130 KS pri 6100/min te je s pomoću 5-stupanjskog ‘šaltunga’ Elfer do stotke ubrzavao za 9,1 s i mogao potegnuti 209 km/h.

Bilo je to tada ultrasportski, ali, tržište je tražilo više. Stoga je 1966. uvedena frizirana verzija 911 S snage 160 KS, a 1967. i model Targa, s napola otkrivenim krovom. Stigao je 911 Carrera, a ostalo je povijest…

Foto: Porsche

Komentari