Volkswagen 181: u Bitci na Neretvi… i na kalifornijskim plažama

Izvorno napravljen za Wehrmacht, crossover prije crossovera, na temeljima Bube, 1960-ih postao omiljen ‘generaciji cvijeća’, a danas je voljeni oldtimer…

Noć. Okupirani grad. Mirko i Slavko šuljaju se u diverziju, kad ih najednom zaskoči njemačka patrola. ‘Halt! Ausweis!’

Naši junaci brzo izvuku pištolje, ali imaju samo petnaest metaka, kojima poubijaju isto toliko dušmana. No, tih je uvijek u patroli više no municije u partizana, pa uglas poviču: ‘Banditen!’

Dok naši neranjeni junaci trče u sigurno sklonište obližnje šume, otvaraju se vrata kasarne i iz njih izlijeću gomile Nijemaca, koji ih počinju naganjati u nekim čudnim, uglatim otvorenim vozilima, koja zvuče poput VW Bube.

Halt! Zaustavimo kadar! Da, to je Kübelwagen, vozilo o kojem pišemo.

To neobično vozilo uistinu je razvijeno na osnovi Volkswagena KdF (Kraft durch Freude – snaga kroz veselje), predstavljenog 1938. i 1950-ih od milja prozvanog Käfer (Beetle, odnosno Buba).

Solidan i funkcionalan automobil dugačak 374. širok 160 i visok 165 metara, mase 715 kg pokretao se 4-cilindarskim zrakom hlađenim motorom obujma 985 ccm i snage 24 KS, te sa stražnjim pogonom preko poluneovisnog njihajućeg stražnjeg ovjesa imao uvjerljiva terenska svojstva, premca nije imao pogon 4×4

Na zahtjev Wehrmachta masa je trebala biti reducirana na 510 kg, a udvostručena redukcija, kako bi najmanja brzina bila smanjena s 8 km/h na 4 km/h. U prvom j stupnju postizao 17, drugom 31, trećem 51 i četvrtom 80 km/h.

Proizvodio se u dvije verzije: VW Typ 82 Kübelwagen (cestovno-terenska verzija) i VW Typ 166 Schwimmwagen (amfibijsko vozilo).

U ožujku 1943., kad je za potrebe amfibijskog Schwimmwagena obujam povećan na 1131 ccm, a snaga na 26 KS, takav je motor ugrađen u Kübelwagen te potom u prvu poslijeratnu Volkswagen Bubu.

Obje su bile vrlo uspješna vojna vozila, pa je tim čudnije što je Volkswagen čekao čak 25 godina po svršetku rata na predstavljanje cestovne verzije, Volkswagen 181.

Hitlerova deviza prema kojoj ‘u Njemačkoj ima mjesta za jedan narodni auto, a ne za njih deset’ često je citirana kao objašnjenje inzistiranja Volkswagena na Bubi i samo Bubi, ali ne može se prihvatiti kao posve istinita.

Dr. Heinz Nordhoff nije imao potreba nadopunjavati gamu u situaciji kada je Buba godinama bila najbolje prodavani automobil na svijetu, no VW je zarana počeo igrati važnu ulogu u specijaliziranim tržišnim segmentima kombija (Typ 2) i sportskih automobila (Karmann Ghia).

Valja se prisjetiti da je tržište terenaca ili automobila za slobodno vrijeme do kraja je šezdesetih bilo minorno, gotovo u povojima. Nitko tada nije imao razloga vjerovati da će takvi automobili jednog dana zavladati i gradskim ulicama.

Tržište crossovera ili automobila za slobodno vrijeme do kraja je 1960-ih bilo minorno, gotovo u povojima

Zbog toga Volkswagen nije sudjelovao čak ni na natječaju za službeno vozilo Bundeswehra 1954., premda su vojni čelici htjeli upravo modernizirani i poboljšani Kübelwagen.

Na natječaju je pobijedio DKW s modelom Munga, koji će u dvanaest godina biti proizveden ukupno u 46.750 primjeraka, što vojnih, što civilnih – te su brojke sa stanovišta proizvođača iz Wolfsburga vjerojatno bile nevažne

Na tvorničkoj se brošuri jasno vidi kako je bilo moguće skinuti i vrata, za još relaksiraniju vožnju prirodom vikendom.

Volkswagen se na proizvodnju ‘vojnog’ vozila odlučio tek 1969., a novopredstavljeni je Typ 181 bio frapantno nalik četvrt stoljeća odsutnom prethodniku.

Od vojnih isporuka nije se ni tada dalo živjeti, Bundeswehr će ukupno kupiti samo 15.200 primjeraka, no slobodni je duh šezdesetih godina stvorio novu klasu kupaca, pogotovo u Kaliforniji, i Nordhoff je smatrao kako je modernizirani Kübelwagen vozilo koje savršeno paše njihovim potrebama.

I nije se prevario: iako 181 nije bio megauspješan model, ipak ih je tijekom deset godina prodano 140.768, mnogo više no što je itko u početku očekivao.

U Volkswagen 181 ugrađivani su klasični Bubini zrakom hlađeni bokserski motori od 1493 i 1584 ccm, koji su razvijali između 44 i 48 KS.

Kako je i podvozje bazirano na Bubi, uključivo s čvrstom šasijom i stražnjim pogonom, terenske su mogućnosti ovog modela bile razmjerno ograničene, no to nije spriječilo njegovu široku primjenu među šumarima, lovcima i, dakako, vojnicima.

Još je 1992. Bundeswehr u službi imao oko četiri tisuće primjeraka, a ovo su vozilo, sastavljano i u Meksiku i Indoneziji, koristile i mnoge druge vojske.

Dakako, zbog sličnosti s prethodnikom iz ratnog razdoblja ovi su automobili obilato prerađivani u scenske rekvizite, replike Kübelwagena, a nekada čak i neprerađeni glumili prijevozna sredstva Wehrmachta u nebrojenim filmovima

Pri tome bi, barem u onima partizanskim, u svakoj eksploziji nekog od ovih vozila za mirne lovce i ribiče poginulo barem po deset Nijemaca, naguranih u 181 kao u indijski autobus.

Halt! Ausweis! Banditen! – kao da još i danas odzvanja oko Mehrzweckwagena, umjesto Let The Sunshine In i Somebody To Love

Mnogo je učestalija ipak bila njegova civilna primjena, pogotovo u SAD, gdje je, u tradicionalno originalnoj Volkswagenovoj reklamnoj kampanji, bilo prodavano pod imenom THING (stvar).

I inače, Volkswagen je na različitim tržištima davao različita imena ovom modelu, pa je tako u Engleskoj prodavan kao Trekker, u Italiji kao Pescaccia, a u Meksiku kao Safari. Na sreću, nigdje ga nisu prodavali pod tvorničkim imenom Mehrzweckwagen (višenamjensko vozilo).

Hedonistički doživljaj (naspram dominantno vojnog, ozbiljnog dojma Jeepa ili Land Rovera) dodatno je naglasilo korištenje narančastih 181 tijekom sedamdesetih u reklamama tvrtke Fa, s obnaženim ženskim modelima u njima…

Klasično kvalitetan i ‘nepoderiv’, kao i svi zrakom hlađeni Volkswageni, 181 je sačuvan u priličnom broju primjeraka, a i kod nas ih ima nekoliko.

Vrlo je popularan u krugovima ljubitelja zrakom hlađenih Volkswagena, veseloj i vrlo brojnoj družbi koja organizira mnogo susreta na kojima se možete dobro zabaviti, tako da je ovaj automobil sigurna ulaznica u jednu zanimljivu i ugodnu supkulturu.

Nekoliko će tisuća eura dostajati za kupovinu solidno očuvanog primjerka u inozemstvu, a servisirati ga može gotovo svatko tko zna servisirati Bubu. Drugim riječima, VW 181 je uistinu slatka mala stvar: pouzdan, jeftin i zabavan oldtimer iznimne osobnosti.

Pogledajte usporedni test s legendarnim američkim terencem Jeep Willysom:

 


Komentari

loading...