IN MEMORIAM

Wolfgang von Trips, slavni njemački vozač, poginuo 10. rujna 1961. u Monzi, u najvećoj tragediji Formule 1

Foto: Carlos Alberto Navarro

Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips rođen je 4. svibnja 1928. u plemenitaškoj obitelji iz Porajnja te je nosio titulu grof

Na slici: Wolfgang von Trips (u sredini) i Jo Bonnier (lijevo) 1957. na VN Argentine

Wolfgang von Trips djetinjstvo je proveo u dvorcu Hemmersbach koji se nalazio u blizini staze Nürburgring – Nordschleife. Od 1935. do 1938. odlazio je na utrke na stazi Nordschleife, gdje je nastupao njegov idol Bernd Rosemeyer. Trkaču karijeru započeo je u motociklizmu 1950. pod pseudonimom Alex Linther, jer je završio školovanje za agronoma, pa su njegovi roditelji željeli da se bavi vođenjem velikog imanja.

Od 1950. do 1953. von Trips se natjecao na brojnim moto utrkama, a 1954. prelazi na četiri kotača. Prvi nastup u automobilizmu bilježi na Rallye Trifels, 500 km dugoj utrci izdržljivosti vozeći Porsche 1300, suvozač mu je bio Hans-Rolf Clasen završava na trećem mjestu. Iste godine najbolji je u svojoj klasi na utrci Mille Miglia, a osvaja i njemačko prvenstvo u GT klasi 1.6. Na utrci 24 sata Le Mansa, prvi put nastupa 1956., suvozač mu je bio Richard von Frankenberg, a utrku završava na petom mjestu te je najbolji u svojoj klasi.

U Formuli 1, prvi nastup trebao je imati na stazi Monza na VN Italije 1956. Ali na treningu mu je otkazao upravljač pa je uništio bolid. Sljedeće sezone nastupa na tri utrke, a u Italiji osvaja prvo postolje u Formuli 1. Iste godine nastupa i na utrkama sportskih automobila, od kojih se ističu 1000 kilometara Buenos Airesa, 12 sati Sebringa i Mille Miglia. Prilikom probne vožnje za utrku ADAC 1000 kilometara Nürburgringa, doživio je teško izlijetanje gdje je zadobio potres mozga.

Sljedeće 1958. nastupa na šest utrka. Najbolji rezultat ostvaruje na Reimsu na VN Francuske kada utrku završava na trećem mjestu, startavši kao 21. Zbog velikog broja odustajanja te sezone, Enzo Ferrari ga je privremeno udaljio od Formule 1 za 1959. Te sezone nastupa na samo dvije utrke. Na VN Monaca u bolidu Porsche odustaje, a na Velikoj nagradi SAD-a na stazi Sebring, četiri kruga prije kraja utrke, kvar na motoru stajao ga je četvrtom mjesta u završnici.

Metoda koju je osmislio Von Trips donijela je uspjeh jer je Von Trips 1960. bio puno sigurniji, ali i brži vozač. Jedini problem je bio, što bolid Ferrari Dino 246 nije bio konkurentan te sezone, pa se Wolfgang mogao nadati samo pokojem bodu. Jedina prilika za bolji rezultat pružila se na stazi Monza koju su britanske momčadi bojkotirale zbog korištenja ovalnog dijela staze za utrku. Nažalost za Nijemca, njemu je u toj utrci pripala uloga testnog vozača prototipa bolioda Ferrari s motorom iza vozača. Utrku je završio na petom mjestu, a pobijedio je Phil Hill.

Promjena tehničkim pravila za sezonu 1961. (obujam motora smanjen s 2.5 L na 1.5 L) omogućila je  da Scuderia Ferrari uhvati konkurenciju. Novi model 156, poznat kao Sharknose (Nos morskog psa), pogonjen motorom 1.5 V6 pokazao se kao izvrstan bolid. Von Trips je borbu za naslov prvaka vodio s momčadskim kolegom Hillom. Premda je Phil Hill bio gotovo nedodirljiv u kvalifikacijama, u utrkama nije bio toliko premoćan. Von Trips je prvu utrku na VN Monaca završio na četvrtom mjestu, da bi na sljedećoj utrci u Zandvoortu ostvario svoju prvu pobjedu u Formuli 1.

Na stazi Spa-Francorchamps završio na drugom mjestu s manje od sekunde zaostatka za Hillom. Na Reimsu je odustao zbog kvara na motoru, a na kišnom stazi Aintree pobjeđuje s 46 sekundi prednosti ispred Hilla, te prelazi u vodstvo u ukupnom poretku vozača. Kišna utrka na Nürburgringu pripala je Stirlingu Mossu, dok je Wolfgang završio na drugom mjestu, a treći je bio ispred Phil Hilla.

Dvije utrke prije kraja prvenstva, uoči kobne utrke na stazi Monza, 10. rujna 1961., von Trips je imao četiri boda prednosti ispred Hilla. U kvalifikacijama je konačno pobijedio Hilla te došao do prve i jedine najbolje startne pozicije u Formuli 1. No utrka nije dobro počela za Wolfganga. Na samom startu izgubio je nekoliko pozicija te se na kraju prvog kruga vozio na šestom mjestu. Ono što je uslijedilo na kraju drugog kruga, i do danas je najveća tragedija koja je zadesila Formulu 1.

Nakon lošeg starta, von Trips je počeo pretjecati bolide. Na pravcu između zavoja Vialona i Parbolica, tijekom drugog kruga, sudarili su se Von Trips, koji je vozio sredinom staze i Jim Clark s lijeva. Tijekom kočenja za Parabolicu, von Tripsov Ferrari počeo se pomicati lijevo te došlo je do kontakta između dva bolida. Nakon bočnog sudara oba su bolida silovito udarila u slabu ogradu koja je dijelila gledatelje i stazu. Oba su vozača u prevrtanju bolida ispala na stazu. Von Trips je preminuo, a Clark s teškiom ozljedama prebačen u bolnicu.

Uz von Tripsa, poginulo je 14 talijanskih gledatelja. Wolfgang von Trips je poginuo u 34. godini. Za života, osnovao je karting stazu u Kerpenu na kojoj su svoje prve korake prema Formuli 1 učinili Michael Schumacher i Ralf Schumacher te Sebastian Vettel. Staza je danas u vlasništvu Michaela Schumachera.

Autor