Yutaka Katayama (1909. – 2015.): Gospodin K., koji je zauvijek promijenio japanske automobile

Predsjednik američke podružnice Datsuna/Nissana prilagodio je njihove aute željama američkih, posredno i europskih kupaca

U Tokiju je 19. veljače, u dobi od 105 godina, preminuo Yutaka Katayama, uz Soichira Hondu vjerojatno najznačajniji pojedinac u transformaciji japanske automobilske industrije od autsajderskih poluproizvoda do tehnoloških predvodnika.

Rođen je kao Yutaka Asoh, te je u mladosti radio kao mornar. Često je plovio prema američkim pacifičkim lukama, a čekajući na utovar broda putovao po unutrašnjosti, upoznajući američku kulturu i običaje. Uzeo je ženino prezime, jer u njenoj porodici nije bilo muških nasljednika, a on je imao dva brata koji su nastavili lozu Asoh.

Od 1935. radio je za Nissan, a nekonvencionalne ideje često su se kosile s ukočenim korporacijskim pravilima. Osmislio je tokijski salon automobila, te čak i dizajnirao njegov prvi logo. Više-manje kako bi ga se riješili, poslali su ga 1960. u novoosnovanu američku podružnicu tvrtke, a on je do 1977. učinio Datsun najprodavanijom uvoznom markom u SAD!

Isprva su japanski automobili percipirani kao dosadni, slabi i ne baš najkvalitetniji, no to se promijenilo uz nemalo Katayaminih zasluga. On je smatrao da je vožnja automobila iskustvo analogno jahanju konja i da je poanta u rađenju modela s dobrim voznim osobinama, u kojima će vozači uživati.

Datsun 240Z ne bi dočekao proizvodnju bez njega, čija je vizija stvorila svojedobno najprodavaniji sportski automobil

Natjerao je matičnu tvrtku da isporučuje novi model 510 sa snažnijim 1.6-litarskim motorima, te angažirao Petera Brocka da mu donese uspjehe na trkaćim pistama. Osobno je instruirao ekipu koja je stvarala novi sportski model, a kada je projekt bio pred gašenjem obavezao se da će u SAD prodati čitavu planiranu godišnju produkciju.

Usto, promijenio je ime Fairlady, pod kojim je prodavan u Japanu, u oznaku projekta datsun 240Z, stvorivši legendu. I nakon umirovljenja, prije skoro 40 godina, ostao je aktivan, često dajući intervjue i pohađajući skupove ljubitelja klasičnih Datsuna. Promijenio je japanski način gledanja na automobile.

Zanimljivo:
1. Osobni pristup kupcima učinio ga je već 1970-ih vrlo poznatim u Americi.
2. Do posljednjeg trenutka ostao je posvećen ljubavi prema stvorenim automobilima.
3. Smatrao je automobile živim bićima poput konja, a ne strojevima bez duše.
4. Datsun je početkom 1970-ih bio najpoželjniji odabir za ceste i piste.
5. Vožnja do Australije iz 1958. bila mu je jedan od ranijih promotivnih pothvata.
6. 510 je legenda u SAD, otprilike na razini BMW-a 2002 ili Alfa Romeo Giulije


Komentari

loading...