POSEBAN ROĐENDANSKI POKLON

Louise Piëch bila je posebna dama u Porsche obitelji

Foto: Porsche

Prvi serijski 911 s turbo motorom bio je predodređen za rođendanski dar prve dame obitelji Porsche i Piëch sad već davne 1974. Osim brzih automobila, Louise Piëch voljela je lov i slikanje. Bila je i iznimno uspješna poslovna žena…

Ovaj rođendanski poklon bio je jedinstven. I slavljenica se može smatrati jedinstvenom osobom. Ferry Porsche je svojoj sestri Louise Piëch poklonio poseban prototip iz razvojnog centra u Weissachu za njezin 70. rođendan 29. kolovoza 1974. Bio je to 911 Turbo “No. 1” – prvi 911 za cestu s turbopunjačem, tehnički vrhunac marke u to vrijeme.

No, poklon još uvijek nije imao atribut koji je definirao stil kasnijeg proizvodnog modela – proširene blatobrane. Prvi 911 Turbo nosio je standardnu verziju karoserije. Međutim, poklopac stražnje palube već je sadržavao izbočeno krilo s gumenim rubom, koje je kasnije nazvano kitov rep. Središnji dio bio je 2,7-litreni motor s kompresorom snage 177 kW (240 KS). Proizvodna verzija modela 930, imao je 3,0 litre i 191 kW (260 KS), te je u to vrijeme bila najbrže njemačko vozilo serijske proizvodnje.

Da je Louise Piëch bila oduševljena ovim izuzetnim poklonom, pokazuju fotografije rođendanske zabave uz Wörthersee jezero. Njezin entuzijazam za sportske automobile bio je poseban. “Volim voziti brzo, stvarno uživam u tome”, priznala je jednom prilikom. “Nije voljela imati nikoga ispred sebe”, otkrio je njezin najstariji sin Ernst. “Uvijek je voljela biti prva”.

Hans Michel Piëch (naprijed), brat Ferdinand i bratić (straga). Ferry Porsche sjedi u 356/2 Coupé (foto: Porsche)

To i ne čudi s obzirom na obitelj u kojoj je rođena. Louise je rođena u Beču 1904. kao prvo dijete Aloizije i Ferdinanda Porschea. Njezin mlađi brat Ferdinand, zvani Ferry, rodio se 1909. U to je vrijeme njezin otac već bio poznati inženjer dizajna automobila u Austro-Daimleru. Volio je brze i lagane automobile, a i sam se u njima rado natjecao u utrkama.

Inače Louise, punog imena Louise Hedwig Anna Wilhelmine Piëch rodila se u Wiener Neustadtu, a 1928. se udala za Antona Piëcha, odvjetnika iz Beča koji je od 1941. do 1945. godine vodio tvornicu KdF-Wagen (Volkswagen) u KdF-Stadtu.

Louise Piëch nikada se nije ograničila na tradicionalnu ulogu domaćice. Bila je majka četvero djece, talentirana slikarica i entuzijastična lovkinja. I poput svog brata Ferryja, rano je bila uključena u očeve aktivnosti. Pogotovo nakon što je Ferdinand Porsche osnovao svoj dizajnerski ured zajedno s Antonom Piëchom i Adolfom Rosenbergerom 1931. “Odmalena je željela igrati ulogu u očuvanju onoga što je moj djed izgradio”, objašnjava Hans Michel Piëch. “Ona je to rano vidjela kao generacijski zadatak.”

Osvrćući se unatrag, Louise Piëch jednom je rekla: “Jako sam se zanimala za očev rad, ali nisam namjeravala postati poslovna žena.”

Louise Porsche i Anton Piëch vjenčali su se 28. lipnja 1928. S lijeve strane sjede mladoženjini roditelji Hermine i Anton Paul Piëch, a s desne strane Aloisia i Ferdinand Porsche. Ferry Porsche gleda između mladenke i mladoženje (Foto: Porsche)

Ali stvari nisu ispale kako je planirala. Njezina stručnost, poslovna sposobnost i uvid u ljudsku prirodu pokazali su se božjim darom za novi početak tvrtke nakon Drugog svjetskog rata. Projektni ured je 1944. iz sigurnosnih razloga premješten iz Stuttgarta u Gmünd u austrijskoj pokrajini Koruškoj. “Moj je otac odabrao to mjesto”, izjavila je kasnije u životu. Osim toga, imanje Schüttgut, stara farma u Zell am Seeu bila je utočište za obitelji Porsche i Piëch i drugih rođaka od 1941. Pred kraj rata bilo je više generacija koje su živjele pod jednom krov. “Uvijek se puno toga događalo jer je tamo ponekad bilo više od 30 djece i odraslih,” otkrio je Ernst Piëch.

Nakon završetka rata i povratka svijeta u normalu, Ferry Porsche ispunio je dugo sanjani san. 1948. godine predstavio je prvi sportski automobil koji je nosio ime Porsche – 356 “No. 1” Roadster – razvijen je na temelju Volkswagena. Sklapanje ugovora s Volkswagenom pokazalo se još jednom majstorijom obiteljske suradnje. Uključivao je dopuštenje da se dijelovi Volkswagena koriste u sportskim automobilima Porsche, naknadu za licencu za svaki proizvedeni Volkswagen i ekskluzivni status generalnog uvoznika Volkswagena za Austriju.

Kao jedna od najuspješnijih poslovnih žena u Austriji, Louise Piëch ostala je prva dama Salzburga i vrlo cijenjena članica društva.

Turbo “No. 1” koji je dobila za 70. rođendan nipošto nije bio njezin posljednji Porsche. I u dobi od 90 godina još uvijek je voljela sjesti za volan sportskog automobila koji bez nje nikada ne bi postojao. “Do starosti je najviše voljela voziti 911”, kaže Ernst Piëch, “ali tada je već znala svoje granice.”

Louise Piëch umrla je 10. veljače 1999., gotovo godinu dana nakon svog mlađeg brata Ferryja. U skladu s obiteljskom tradicijom i ona je položena u privatnu kapelu na imanju Schüttgut. Doživjevši 94 godine života, Louise Piëch proživjela je gotovo cijelo stoljeće i umnogome oblikovala sudbinu obiteljske tvrtke kroz epohe. “Kao djeci, njezina priča o uspjehu uvijek nam je služila kao inspiracija i primjer”, zaključio je Hans Michel Piëch.

 

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj