Nakon što napustite prodajni salon u svom novom automobilu, odmah mu maloprodajna cijena zamjetno padne. Vrijednost automobila s vremenom se smanjuje, no neki modeli brže gube na vrijednosti. Stoga smo odlučili napraviti istraživanje kako bismo otkrili koje automobilske marke gube najviše na vrijednosti.
Gubitak vrijednosti automobila razlika je između cijene koju ste platili za svoj automobil i njegove vrijednosti kada ga prodajete:
Ako ste kupili automobil za 100.000 $ i onda ga nakon 10 godina prodali za 20.000 $, vaš je automobil izgubio na vrijednosti za 80 %. To bi značilo da njegova zadržana vrijednost iznosi 20 %, objašnjava carVertical.
Iako su kilometraža i starost dva čimbenika koja utječu na cijenu vozila, različite marke automobila gube vrijednost po različitim stopama. Kamioni, SUV-ovi proizvedeni po uzoru na kamionete i sportski automobili u pravilu zadržavaju najveću vrijednost.
Za ovo nas istraživanje uglavnom zanima apsolutna zadržana vrijednost marke automobila – točka ispod koje vrijednost automobila više ne pada.
Zadržana vrijednost ključno je mjerilo kada se želi unajmiti novo vozilo. Ako dva modela imaju istu cijenu, ali se očekuje da će za nekoliko godina imati različitu zadržanu vrijednost, iznosi vaših mjesečnih uplata također će se razlikovati. Ako kupite automobil s dobrom zadržanom vrijednošću, moći ćete ga prodati po višoj cijeni u usporedbi s modelima koji brže gube na vrijednosti.
Kako bismo utvrdili koje marke automobila najviše gube na vrijednosti, analizirali smo više od 72 milijuna relevantnih podataka u razdoblju od 2019. do 2022. godine u Europi, SAD-u i Australiji. Pogledajmo ključna otkrića.
Najboljih 5 marki automobila u pogledu zadržane vrijednosti
1. Porsche (-64,4 %)
Iako Porsche proizvodi sportske automobile, njegovi modeli dovoljno su praktični za svakodnevnu vožnju. 911 je vjerojatno jedan od najlegendarnijih automobila u povijesti automobilske industrije i ima jako puno poklonika. Nije ni čudo što je potražnja za tim automobilom veća od ponude. Porscheovi su automobili pouzdani, izdržljivi i imaju poseban izgled koji privlači kupce.
Međutim, najnoviji Porscheovi modeli, kao što su Cayenne i Panamera, obično imaju nižu zadržanu vrijednost od modela 911.
. Jeep (-84,4 %)
Automobili marke Jeep poznati su po svojoj izdržljivosti i visokim performansama na asfaltiranim i neasfaltiranim cestama. Iako njihovi troškovi održavanja mogu biti iznad prosjeka, a k tome ne nude ni ekonomičnu potrošnju goriva, automobili marke Jeep imaju vjerne kupce koje ne zanimaju te činjenice.
Wrangler je jedan od najpopularnijih modela marke Jeep, čiji se klasični dizajn nije puno promijenio od svog početnog dizajna u 80-ima. Jeep nudi 10 različitih verzija Wranglera, tako da čak i najizbirljiviji vozači mogu pronaći svog favorita. Pogonjen V6 i V8 motorima, Wrangler je definitivno automobil koji će vam pomoći da preživite i najteže uvjete.
3. Mini (-85,5 %)
Solidna inženjerska rješenja, moderan dizajn i vrhunska kvaliteta interijera učinili su MINI legendarnim automobilom. MINI je prvi put predstavljen 1959. godine, a tada je bio prvi mali automobil koji je imao prednji pogon. Od početka svog postojanja MINI nudi vozila koja odlikuje kvaliteta trkaćih automobila i poseban izgled te koja su zabavna za vožnju.
MINI je uvijek bili popularan među poznatim osobama, a imao je i zapažene nastupe u filmovima i TV serijama, što je još više povećalo popularnost i reputaciju te marke.
4. Land Rover (-86,3 %)
Land Rover nudi luksuzne SUV-ove koji kombiniraju raskošna rješenja u pogledu interijera i tehnologije s obilježjima terenskog vozila. Range Rover, Discovery i Defender automobili su s visokom cijenom koje mnogi žele imati. Iako mnogi vlasnici nikada ne koriste Land Roverove mogućnosti pogona na sva četiri kotača, sam automobil je simbol statusa i bogatstva.
Čak i kraljica Elizabeta ima Land Rover. Štoviše, neki procjenjuju da je tijekom svoje vladavine imala u vlasništvu oko 30 Land Rovera, čime podržava jednog od najpoznatijih britanskih proizvođača automobila.
5. Jaguar (-86,7 %)
Baš kao i drugi automobili na ovom popisu, automobili marke Jaguar otmjeni su, luksuzni i plijene pažnju svojim atraktivnim izgledom. Iako su Jaguarovi automobili dugo godina nosili stigmu nepouzdanosti, najnoviji modeli dokazuju da su kritičari u krivu.
Jaguar je postao poznat po proizvodnji sportskih automobila i luksuznih limuzina, ali je nedavno zakoračio na tržište SUV-ova i električnih vozila kako bi proširio svoju ponudu.
Neki od prvih Jaguarovih modela (kao što je 1966 XJ13) koštaju milijune dolara, ali možete pronaći rabljene modele čak i za nekoliko tisuća dolara. Kada kupujete Jaguar, plaćate marku. Čak i rabljeni Jaguari mogu biti skupi, što povećava ukupnu zadržanu vrijednost marke.
5 marki automobila koje najviše gube na vrijednosti
1. Chrysler (-96,8 %)
Ako kupite novi Chrysler, za 25 godina njegova ća vrijednost pasti na 3,2 %, što ga čini markom automobila koja najviše gubi na vrijednosti. Chrysler je već mnogo puta opozvao svoja vozila i primio puno pritužbi od kupaca.
Čini se da najnoviji modeli Chryslera imaju manje problema, ali kupcima će možda trebati neko vrijeme da steknu povjerenje. Nije ni čudo što Chryslerovi automobili imaju nisku zadržanu vrijednost te nisu popularni na tržištu rabljenih automobila.
2. Audi (-96,2 %)
Iako je jedna od najcjenjenijih njemačkih marki, Audijevi automobili brzo gube na vrijednosti. Audi pruža vozačima vrhunska inženjerska rješenja, ali su za njihove automobile troškovi održavanja veći nego za tradicionalnije modele. Na tržištu rabljenih automobila kupci često žele uštedjeti novac i obično ne žele platiti luksuz koji im skuplji modeli nude.
Ako cijenite izvrsno iskustvo u vožnji i visoku kvalitetu, svakako biste trebali odabrati Audi. Međutim, kupnja novog Audija s jamstvom mudrija je od ulaganja puno novca u popravke iz vlastitog džepa.
3. Seat (-95,8 %)
Seat ima mnogo istih dijelova kao i Volkswagen, što ga čini pouzdanom i cijenjenom markom. Osim toga, Seat je povoljniji i jeftiniji za popravljanje, što ga čini zanimljivom opcijom za vozače početnike.
Unatoč svemu tome, Seatovi automobili s vremenom dosežu nisku zadržanu vrijednost od 4,2 % (kad su stari 29 godina). Zašto Seatovi automobili gube toliko puno na vrijednosti? Usporedite li Seatove modele poput Ibize s njihovim izravnim konkurentima poput Peugeota 208 ili Citroena C4, primijetit ćete da su Seatova vozila malo konzervativnija i manje oku ugodnija. To je dobar izbor za nekoga tko želi uštedjeti novac, ali to nisu automobili koji se ističu na ulici.
4. Škoda (-95 %)
Škoda je još jedna marka na ovom popisu koja pripada Volkswagen Grupi. Međutim, Škodini modeli su jeftiniji i obično imaju nižu zadržanu vrijednost. Iako nema najatraktivnije automobile na tržištu, Škoda je stekla reputaciju pouzdanog obiteljskog automobila.
Kao što je to slučaj i sa Seatom, niska zadržana vrijednost Škode ima više veze s nedostatkom uzbuđenja nego same kvalitete. S druge strane, iako im vrijednost s godinama značajno pada, rabljene Škode vrlo su povoljne za kupnju.
5. Infiniti (-94,7 %)
Infiniti se smatra luksuznom markom automobila, ali nije toliko prestižna kao Mercedes-Benz ili Lexus. Potražnja je za rabljenim modelima marke Infiniti niska, što rezultira brzim gubitkom na vrijednosti. Stručnjaci za automobile često tvrde da Infiniti nije pronašao svoj identitet i često ga zovu „marka koji želi biti luksuzna”.
Rabljeni automobili dostižu najnižu vrijednost u različitim razdobljima starosti
Prosječna starost pri kojoj vozila dosegnu najnižu zadržanu vrijednost jest 20 – 23 godine. Međutim, to se značajno razlikuje od marke do marke.
Porsche i MINI imaju najnižu cijenu kad im je starost 15 godina. Nakon toga vrijednost im počinje ponovno rasti. Suzuki, Isuzu, Kia i Dacia na suprotnoj su strani spektra — dosežu najnižu vrijednost tek kad su stari 30 godina.
Zašto rabljeni automobili imaju različite vrijednosti?
Uzmimo za primjer Toyotu i BMW. Toyotini automobili dosežu najnižu vrijednost kad su stari 19 godina, a BMW-ovi kada su stari 21 godinu. Toyota ima zadržanu vrijednost od 11,3 % (-88,7 %), a BMW 6,2 % (-93,8 %). Koji čimbenici uzrokuju ove razlike?
BMW i druge marke luksuznih automobila obično imaju značajke i tehnološka rješenja koja kupci rabljenih automobila ne cijene. Ako si možete priuštiti novi BMW, Mercedes-Benz ili Land Rover, vjerojatno želite luksuz i što više inovacija na vozilu. Osoba koja traži rabljeni automobil daje prednost cijeni i troškovima održavanja u odnosu na značajke koje automobil nudi.
Toyota ima mnogo više kupaca od BMW-a jer nudi povoljne i pouzdane automobile. Toyota već dugo godina izgrađuje dobru reputaciju među vozačima: njena se vozila ne kvare često, a troškovi održavanja relativno su niski.
Kako izračunati gubitak vrijednosti automobila
Relativno je lako predvidjeti kolika će vrijednost novog automobila biti nakon 3 godine, no teže je to procijeniti za razdoblje od 10 godina nakon kupnje. Na internetu možete pronaći razne kalkulatore za izračun gubitka vrijednosti, međutim, njihove rezultate uzmite s rezervom.
Budući da proizvođači automobila obično nude veliki izbor modela, svi oni dosežu najnižu vrijednost pri različitim vremenskim razdobljima (neki brže, neki sporije). To ovisi o nizu čimbenika, uključujući troškove održavanja, motor, pouzdanost, zadovoljstvo potrošača i ukupan broj proizvedenih vozila određenog modela.
Evo klasičnog primjera. U 90-ima BMW je proizveo samo 891 vozilo modela M5 E39 Touring. 20 ih je nosilo posebno ime Elekta i proizvedeni su za talijansko tržište. Pogonjeni 3,8-litrenim motorom od 335 KS, ti modeli imaju i posebnu boju i stil interijera. Pronaći rabljenu Elektu danas je isto kao pronaći iglu u plastu sijena i trebali biste biti spremni potrošiti najmanje 100.000 $ da je imate u garaži.
Ako tražite rabljeni automobil, preporučljivo je napraviti dodatnu kontrolu, a jednu od boljih definitivno nudi poznata platforma za provjeru njihove povijesti – carVertical. Sve što trebate učiniti jest utipkati identifikacijsku oznaku vozila (VIN) i saznat ćete je li kilometraža tog automobila krivotvorena te ćete dobiti uvid u povijest nesreća i registracije. Ponekad prodavači skrivaju povijest automobila, pogotovo ako je vozilo pretrpjelo ozbiljna oštećenja.
Zaključak
Dok većina automobila s godinama gubi svoju vrijednost, nekim modelima poput Elekte raste popularnost, pa čak koštaju više nego na dan kada su napustili proizvodni pogon. Ako kupite običan automobil, vjerojatno će završiti na odlagalištu za 20 – 30 godina. Međutim, jedan Porsche ili Jaguar trajat će mnogo duže i čak mogu biti dobra investicija na duge staze.
Česta pitanja
Što je stopa gubitka vrijednosti automobila?
Stopa gubitka vrijednosti automobila razlika je između maloprodajne cijene vozila i njegove vrijednosti u trenutku prodaje. Ako ste kupili automobil za 100.000 $ i onda ga godinama kasnije prodali za 50.000 $, stoga gubitka vrijednosti iznosi 50 %.
Koliko automobil gubi na vrijednosti godišnje?
Ovisno o vašoj marki automobila, njegova vrijednost može do kraja prve godine pasti za 20 – 30 %. Za 5 godina većina modela automobila gubi 60 – 70 % u odnosu na svoju početnu vrijednost. Stopa gubitka vrijednosti automobila tijekom duljeg vremenskog razdoblja ovisi o troškovima održavanja, zadovoljstvu kupaca, pouzdanosti i broju proizvedenih vozila određenog modela.
Kako izračunati gubitak vrijednosti automobila?
Oduzmite tržišnu vrijednost automobila od početne cijene kako biste izračunali njegov gubitak vrijednosti. Možete se poslužiti i kalkulatorom za izračun gubitka vrijednosti automobila, koji će vam pokazati kako se cijena mijenja tijekom godina.
Foto: Land Rover