O tome se priča dugo...

Crne kutije od srpnja u svim novim automobilima

Foto: Euro NCAP

Event Data Recorder također će postati obavezan detalj na malim kamionima i kombijima…

Kolokvijalno poznate kao crne kutije, snimači leta bili su odobreni od strane zrakoplovnih kompanija u kasnim 1960-ima. Unatoč svom imenu, one zapravo nisu crne. Ti su uređaji obično jarko narančasti kako bi ih se lakše pronašlo nakon sudara. Kasnije ove godine sličan uređaj postat će obavezan na svim novim automobilima koji se prodaju u Europskoj uniji.

Počevši od srpnja 2024., svi novoregistrirani automobili u Europskoj uniji moraju biti opremljeni “Event Data Recorderom” (EDR) kao standardnom značajkom. Ovaj se zahtjev odnosi na osobna vozila klase M1, koja mogu primiti do osam putničkih sjedala, uz sjedalo vozača. Štoviše, gospodarska vozila kategorizirana kao klasa N1, uključujući kamionete i kombije koji ne prelaze 3500 kilograma, također će biti opremljena automobilskim ekvivalentom crne kutije.

Što radi snimač podataka (EDR)? Nesreće imaju materijalne posljedice za osobe koje su sudjelovale u nesreći, a često je teško utvrditi tko je kriv. EDR može pomoći vlastima da razumiju što se točno dogodilo analizom podataka pohranjenih u EDR-u. Uređaj kratko vrijeme bilježi određene parametre – pet sekundi prije sudara i 0,3 sekunde nakon sudara.

Prema dokumentaciji Europske komisije, EDR bilježi i pohranjuje sljedeće podatke: brzinu, kočenje, položaj i nagib automobila na cesti te kako reagiraju ugrađeni sigurnosni sustavi. Dodatno, EDR analizira je li aktiviran sustav za hitne pozive – eCall je postao obavezan u EU u travnju 2018. EDR mora pohranjivati informacije “s visokom razinom točnosti i osiguranom održivošću podataka.” Također pohranjuje informacije koje se odnose na marku i model vozila, kao i ugrađenu opremu.

Obično ugrađen u kontrolnu jedinicu zračnog jastuka, EDR se ne može isključiti; automatski se aktivira kada se aktiviraju zračni jastuci i zatezači sigurnosnih pojaseva. Osim toga, počinje snimati kada aktivna hauba vozila iskoči ili kada dođe do promjene brzine u bočnom ili uzdužnom smjeru za više od 8 km/h unutar 0,15 sekundi.

Tko je vlasnik pohranjenih podataka onda? Podaci zabilježeni EDR-om pripadaju vozaču ili vlasniku vozila. Uređaj radi u sustavu zatvorene petlje, a podaci se prikupljaju anonimno kako bi se osiguralo da nisu podložni manipulaciji ako dospiju u pogrešne ruke. Iz istog razloga se ne pohranjuju posljednje četiri znamenke identifikacijskog broja vozila (VIN). Bilo koja druga vrsta informacija koja bi otkrila identitet vlasnika također se ne bilježi.

Tko onda može pristupiti podacima? Podaci su dostupni samo nadležnim tijelima kao pomoć u procesu rekonstrukcije nesreće. Dobivanje informacija može se obaviti putem OBD sučelja, ali ako je priključak uništen u sudaru, informacijama mora biti dostupno izravno iz crne kutije.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo