Već sada, kad je udio električnih automobila među novokupljenima u Hrvatskoj porastao na 1,2 posto nije lako naći raspoloživo mjesto za punjenje baterija, u EU je udio 10,5 posto, a kod nas će se električni sustav raspasti već kad udio električnih dosegne 5 posto…
Prije dvije-tri godine kad su električni automobili počeli stizati na naše tržište, situacija za njihove vlasnike bila je prilično povoljna. Bilo je dovoljno punionica (gradsko poglavarstvo, HEP, trgovački centri, javne garaže…) i struja je bila besplatna.
Električni automobili se kupuju uz velike povlastice, struja, dakle gorivo je besplatno. Kud’ ćeš bolje?! Kako ljudi nisu shvatili da se uvelike radi o navlakuši, jer kao što nema besplatnog ručka, nema ni besplatne struje. Već sada besplatno se može puniti sve rjeđe i ponekad samo noću. No to je manji problem…
Veći je što je sve teže naći slobodno mjesto za punjenje, a električnih automobila među novokupljenima je tek 1,2 posto. U Europi ih je 10,5 posto. No, naša je električna mreža uvelike potkapacitirana i zastarjela. Već sada nije lako naći slobodno mjesto za besplatno punjenje. Veliki problemu s punjenjem električnih automobila nastat će kad im udio dosegne 3 posto. A uz 5-posto elektrodistribucijski sustav u Hrvatskoj će se raspasti.
Zbog toga, umjesto preskupih električnih automobila (čak i uz povlastice) razmislite o kupnji dobrog rabljenog dizelaša.
Da pojasnimo, pitanje je snage struje potrebne za punjenje baterija, pogotovo brzo. Evo koliko je potrebno za punjenje litij-ionskih baterija kapaciteta 58 kWh s 20 na 80 posto kapaciteta:
AC 3,7 kW
kućni punjači, privatna i poslovna parkirališta … 9 – 10 sati
AC 11 kW
privatni Wallbox, brzi punjači na gradskim parkiralištima … 3 sata
DC 50 kW
brze punionice na autocestama … 45 minuta
DC 150 kW
super brze punionice na autocestama … 15 minuta
DC 350 kW
top brze punionice na autocestama … 6 minuta
Već za masovno korištenje običnih 3,7 kW kućnih punjača naša je električna mreža nedostatna, ako se deset vozila istodobno priključi na punjenje u nekom kvartu električni sustav će se raspasti. Mreže brzih punionica – trebat će preurediti kompletnu elektrodistribucijsku mrežu i izgraditi sustav fleksibilnih elektrana – primjerice na plin, koje će se uključivati u vremenima vršnog opterećenja.
Čitali ste o ‘uspjehu’ izraelskih stručnjaka koji su pronašli električnu bateriju koju je moguće napuniti u nekoliko minuta, kao sada benzinsko ili dizelsko gorivo. Super, ali za punjenje jednog automobila treba instalirana snaga od 1 MW (megavat)! Uz svaku će punionicu struje trebati napraviti električnu centralu, a uz svaki veći grad golemu, po mogućnosti nuklearnu.
Dakle, priča sa strujom ima drugu stranu medalje. Njihov udio, u Hrvatskoj neće rasti brzo, jer za to naprosto nema uvjeta, a oni koji su ih ‘povoljno’ kupili, usto računajući na lako i besplatno punjenje uskoro će se naći u velikim problemima. Navlakuša? Zvuči poznato. Zbog toga, da parafraziramo poznatu izreku:
Hvali struju, drž’ se dizela!