PORSCHE 917

12. ožujka 1969. predstavljen Porsche 917, legendarni trkaći automobil

Želite li da vam automobil uđe u legendu, poželjno je da ga predstavite 12. ožujka. Tog je datuma, primjerice, 1947. zgotovljen prvi Ferrari, model 125S, kojim je počela priča o odnedavno i službeno najjačem automobilskom brendu na svijetu…

Foto: Brian Snelson

Pet godina kasnijepredstavljen je legendarni Mercedes-Benz 300 SL, fantastičan trkaći model koji će pokoriti staze, a kasnije u cestovnoj inačici postati jedan od najpoznatijih sportskih automobila na svijetu.

Da je Ferrari odabrao isti datum 1987. za predstavljanje jubilarnog modela F40 nije pretjerano iznenađenje. No kako ovdje ipak moramo odabrati samo jedan događaj, odlučili smo se za 1969. i predstavljanje automobila koji će i službeno biti proglašen najznačajnijim trkaćim autom 20. stoljeća, Porschea 917.

Na današnji je dan predstavljen otac svih suvremenih trkaćih automobila, čije osnovne konture prepoznajemo i na današnjim gridovima, evoluirane kroz razvoj tehničkih i aerodinamičkih spoznaja, model koji je od kultne utrke Le Mans do američke Can Am serije pokorio sve što se pokoriti dalo.

O pobjedama i značaju u povijesti nekom drugom prilikom, danas dajemo samo priču o nastanku modela. Porsche 917 nastao je kao odgovor na promjene koje je FIA unijela u natjecanja sportskih automobila, ograničivši obujam motora prototipova na tri litre (što je dokinulo vladavinu slavnog bolida Ford GT40 i Ferrari serije P), uz smanjenje broja proizvedenih primjeraka za dobivanje homologacije u obujmom neograničenoj klasi sportskih automobila na 25.

Porsche je odlučio iskoristiti ponuđenu ‘rupu’ te su napravili 25 primjeraka svojeg novog trkaćeg automobila s 12-cilindarskim motorom. Premda je imao osnove opreme potrebne za cestovnu legalnost, ovo je nedvojbeno bio jedino i isključivo trkaći stroj.

No pravila su pravila, te je homologacija udijeljena u travnju 1969., samo deset mjeseci nakon početka rada na projektu. Uistinu je napravljeno 25 primjeraka, svi su poredani ispred tvornice kad je FIA došla u inspekciju, iako nisu svi još bili u voznom stanju.

Porsche 917 je u Ženevi predstavljen sa cijenom deset puta većom od one modela 911, no ni ona nije uspijevala pokriti razvojne troškove.

Prvi Porscheov 12-cilindarski motor, bio je položeni, ali V12 (180⁰), ne bokserski (!), obujma 4,5 litara, sa zračnim hlađenjem.

Ekstenzivna upotreba titana i magnezija, ultralaka šasija mase samo 42 kg… sve je to pridonosilo troškovima. Nitko nije kupio 917 kao cestovni automobil, premda su dva vrlo hrabra čovjeka kasnije konvertirala trkaće modele za cestu.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj