15 tipičnih grešaka kod tuniranja auta (2/3)

Vizualni efekti često su jedini dobitak, sve je ostalo upitno
6Nestručne prerade ovjesaNa svu sreću, čak i kod nas su završila vremena spuštanja automobila primitivnim metodama poput rezanja jednog-dva kruga opruga ili zagrijavanja pa prešanja opruga. Takav pristup, osim što daje upitne rezultate, može biti i opasan za sigurnost u prometu. Loše je i ako se ugrade sportske opruge na tvorničke amortizere. Ako je stanje amortizera dobro 20-30 mm niže i tvrđe opruge neće ugroziti sigurnost (one koje su više od 30 mm niže od tvorničkih hoće, jer u određenim situacijama amortizer dolazi u krajnji položaj), a, ipak, će dati rezultate. Ispravan put modifikacije ovjesa je ugradnja kompleta opruga i amortizera od nekog renomiranog proizvođača. Takav ovjes pruža dobar kompromis tvrdoće i udobnosti, a pritom poboljšava stabilnost. Zbog nižeg težišta i veće tvrdoće, automobil će biti stabilniji prilikom promjene smjera, naginjanje će biti manje, ali će isto tako biti i nešto neudobniji zbog lošije sposobnosti upijanja neravnina. Pretjerivanje sa spuštanjem ovjesa, širinom guma i tvrdoćom ovjesa izaziva pretjerane, udarne vibracije podvozja, što je nepovoljno za cijeli auto7Zanemarivanje kočnog sustavaSvaki automobil brz je onoliko koliko brzo može stati. Mnogi često na to zaborave, ili zbog financija ignoriraju, pa se voze u automobilima s motorima pojačanim 20-30 posto, a pritom ne zadiru u kočnice. To je velika greška, jer badava sve ako se nije moguće na vrijeme zaustaviti. Već ugradnjom opletenih kočnih crijeva i kvalitetnog DOT5.1 ulja moguće je postići pomak. Sljedeći korak predstavljaju diskovi i pločice od kvalitetnijeg materijala. Idući su narezani i bušeni diskovi u kombinacijama sa sportskim pločicama (trkaće nisu za cestovnu upotrebu, jer ne koče na hladno – potrebno ih je dobro zagrijati). Najbolje, ali, naravno i najskuplje, rješenje je ugradnja većih diskova u kombinaciji s kliještima s više klipova. Znatno pojačani, tunirani auto sa standardnim kočnicama je opasan. Važno je ugrađivati isključivo ‘brendirane’ i certificirane komponente kočnog sustava8Preveliki naplaci i guma preniskog presjekaMnogi, u želji za atraktivnijim izgledom i poboljšanjem stabilnosti, posežu za ugradnjom dva ili tri cola većih naplataka od tvorničke dimenzije. U tom slučaju moraju ugraditi gume znatno nižeg presjeka, kako bi ukupni promjer cijelog kotača ostao otprilike isti, čime se zadržava ispravan prikaz brzinomjera. Međutim, pritom često zaboravljaju na dva važna faktora. Prvi je taj da su veći naplaci u pravilu i teži, čime se povećava masa rotirajućih dijelova automobila, što negativno djeluje na ubrzanje te dodatno opterećuje elemente ovjesa poput vilica, kugla i zglobova. Drugi je da ugradnja guma ekstremno niskog presjeka poboljšavaju performanse samo na kvalitetnom asfaltu.Na stazi je druga priča, ali u realnim uvjetima, na našim grbavim cestama, guma preniskog presjeka donosi više problema nego koristi. Zbog smanjene mogućnosti upijanja neravnina, kotač poskakuje ti time se gubi kontakt s podlogom, što znatno narušava stabilnost.Dvije dimenzije više u širini guma (+20 mm) i dvije dimenzije u više u promjeru naplataka (+2 cola) gornja je preporučljiva granica dorada9Vjerovanje obećanjima proizvođača tuning opremeRenomirani proizvođači tuning opreme rijetko kad plasiraju ovakve smicalice, međutim, poneki daju nerealna obećanja poput onog da ugradnjom protočnog filtera zraka snaga motora raste za 15 ili 20 KS. Da to je moguće, ali na primjeru automobila poput Nissana GT-R, koji tvornički ima više od 500 KS. To najčešće ili ne piše ili piše malim slovima. Neiskusni često progutaju udicu i smatraju kako su na svom usisnom 1.6 benzincu ugradnjom filtera zraka dobili barem 5 KS, pa još protočni ispušni lonac – to je još 5 do 10 KS itd. Na kraju najčešće ili žive u zabludi ili odu na valjke za mjerenje pa ostanu razočarani.Mjerenje snage nakon tuniranja najbolja je garancija da je posao odrađen stručno. Sve drugo (obećanja, uvjeravanja…) je nevjerodostojno i nepouzdano10Ugradnja loše dimenzioniranih spojleraPovećanje atraktivnosti često je rezultat ugradnje spojlera. Nažalost, mnogi u tome pretjeruju, ali o ukusima se ne raspravlja. Međutim, važno je napomenuti da ne treba posezati za robom sumnjive kvalitete. Veliki proizvođači karoserijskih dodataka  uz spojlere daju i ateste, a razni ‘tuneri iz garaže’ samo proizvode spojlere od stakloplastike, a da pritom uopće ne pridaju važnost kvaliteti izvedenog posla sa stajališta sigurnosti – glavno da izgleda moćno. Upravo takvi spojleri često pogoršavaju performanse. Zbog povećanog otpora zraka smanjuje se najveća brzina, narušava se stabilnost na pravcu, povećava potrošnja goriva, a loše pričvršćena stražnja krila predstavljaju pravu opasnost prilikom sudara.Svaki model automobila temeljito je ispitan u zračnom tunelu kako bi se postigao optimalan kompromis malog otpora zraka i stabilnosti na velikim brzinama. Glavni zadatak spojlera je povećanje sile prianjanja kotača na asfalt (downforce) pri velikim brzinama. Nestručno napravljeni i ugrađeni spojleri često imaju loš ili suprotni učinak

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo