KOJA JE TEHNOLOGIJA BOLJA, COMMON-RAIL ILI PUMPE-DÜSE

Common-Rail (CR)

Doktore izuzetno vas cjenim i molim vas za jedno pojašnjenje. Koja tehnologija direktnog dizelskog ubrizgavanja je bolja, naprednija, pouzdanija i kvalitetnija Pumpe Dusse ili Common Rail? Svi znamo kako radi jedna, a kako druga, ali ne znamo koja je bolja, učinkovitija naprednija i kvalitetnija u globali. Najljepše vam hvala.

Iako oba sustava imaju izvrsna svojstva te omogućavaju slične performanse, ‘common-rail’ je dugoročno u prednosti. U tehnologiji vrijedi pravilo – ako vas nitko ne kopira ili barem ne slijedi, nešto ne štima. Volkswagen je puno uložio u tu tehnologiju i dugo se opirao poslovnoj, a i tehnološkoj logici. Sve ostale tvrtke od početka su koristile tehnologiju ‘common-rail’, a Volkswagen je jedini izabrao PD (Pumpe-Düse). Nakon punog desetljeća korištenja (nijedna se druga tvrtka nije za to odlučila) Volkswagen je tu tehnologiju 2009. ipak zamijenio s common-rail (CR). Razlog: znatno jednostavnija i jeftinija mehanika (posebice kod viševentilske tehnike), bolje podešavanje ubrizgavanja i lakše ispunjenje ekoloških normi. Sustav ‘zajedničkog voda’ (engl. common-rail) gorivo ubrizgava putem zajedničkog voda, cjevčica i brizgaljki, uz najviše tlakove do 1800 (u posebnim slučajevima 2000) bara.

Sustav ‘pumpa brizgaljka’ (Pumpe-Düse)

Sustav ‘pumpa brizgaljka’ (njem. Pumpe-Düse Einheit, engl. unit injector) na svakom cilindru ima poseban sklop visokotlačne pumpe i brizgaljke te postiže tlakove ubrizgavanje do 2000 u posebnim slučajevima 2200) bara. Zbog toga takvi dizelaši imaju veću učinkovitost i nešto nižu potrošnju, ali rade bučnije i ‘sirovije’. Common-rail to nadoknađuje preciznijim podešavanjem ubrizgavanja u tri faze (predubrizgavanje, glavno ubrizgavanje i naknadno ubrizgavanje), do čak devet impulsa (u prvoj i trećoj fazi). Zahvaljujući takvom ubrizgavanju, motor ispuhuje manje štetnih čestica i plinova te radi tiše i ‘mekše’. Posljednja generacije sustava PD koristila je piezo-brizgaljke (kao i novi CR sustavi), koje su povećale učinkovitost (više snage uz nižu potrošnju), ali su i smanjile pouzdanost. Zaključak: svaka tehnologija ima prednosti i mane, a za konačnu je ocjenu najbolje pogledati tržišni rezultat. A sa tržišta se tehnologija PD povukla…

dr. Željko Marušić


Komentari

loading...