Policija treba unaprijediti opremu i taktiku za hvatanje odbjeglih vozača, kako bi se izbjegle opasne situacije po sudionike u prometu, osobe u okolini i policijske službenike, povećala učinkovitost hvatanja i zaustavljanja prekršitelja zakona te djelovalo preventivno
Činjenica da je moćni osobni automobil napunjen migrantima jurio državnom cestom Split – Sinj, u vrijeme masovnih vožnji osoba, mladeži i djece na posao, zbog osobnih potreba i u edukativne odgojne ustanove, pitanje je temeljnih propusta u nacionalnoj sigurnosti (nadzor i kontrola granica, sprječavanje ilegalnih migracija i aktivnosti, zaštita građana od ugroza…), ali kad se već jureći Audi A6 Avant, očito u sumnjivoj aktivnosti, nije zaustavio na znak policije, policijska patrola bez sustavne potpore (helikopter, taktičke barikade…) i u automobilu tržišnih karakteristika (?!), nije imala drugog izbora nego se upustiti u neizvjesnu jurnjavu, koja je generirala velike opasnosti i pogibelji za ostale sudionike u prometu.
Potjera se zaustavila kad je odbjegli Audi A6 Avant, dvostruko moćniji od policijskog vozila koje ga je hvatalo (!) sletjelo s ceste, udarilo u zid, pričem su poginule četiri osobe (jedno dijete!), a pet je osoba jteško ranilo. Da u tom, petom zavoju iza Brnaza moćni karavan nije izletio s ceste i udario u zid, u nekom od sljedećih ishod je mogao biti još gori, primjerice da se s gotovo tri tone ukupno jureće mase zabilo u osobni automobil u kojem obitelj vodi djecu u školu. Nije bilo šanse da ga nedovoljno snažno i opremljeno policijsko vozilo brzo pretekne, prepriječi mu put, zaustavi… Zbog loše organizacije i potkapacitiranosti sigurnosno-policijskog djelovanja, policija je mogla birati samo među lošim i opasnim opcijama.
Rješenje ovog problema nadilazi granice prometne struke, jer nacionalni sigurnosni sustav treba spriječiti ovakve pojave na prometnicama, ali kad su se već dogodile, treba ukazati na propuste u prometnom policijskom sustavu.
Policijsko hvatanje i zaustavljanje odbjeglih vozila treba biti što učinkovitije, dovršeno u što manje prostora i vremena. Naime, jurnjava odbjeglog vozila i policijskih koji ga hvataju vrlo je rizična za sve sudionike u prometu i osobe koje se zateknu u okolini te policijske službenike, uz velik rizik materijalne štete. U svakom trenutku može doći do teškog ishoda, ljudskog i materijalnog, a povećava se i rizik da odbjeglo vozilo, u teškom prekršaju, pobjegne policiji.
Sjetimo se slučajeva kad je kombi s 32 migranta policiji bježao od naplatnih kućica u Lučkom do samog središta grada u Ilici, sumanute jurnjave 13-godišnjakinje (!), u Mercedes-Benzu CLA, od zagrebačke Dubrave do hotela Esplanade i jučerašnje, kad je 26-godišnjak tek nešto mlađom, neregistriranom Ford Fiestom 1.3 sa 60 KS (!) bježao od zagrebačkih Sesveta, zagrebačkom obilaznicom, do zapadnih dijelova grada i Rudeša, gdje je konačno stao (nije zaustavljen), zbog gubitka kontrole, zanošenja pri skretanju preko biciklističke trake i pješačkog prijelaza i udara u rubnu zonu ceste, pokazuje kako policija opremom i taktikom nije dorasla takvim važnim zadacima.
To treba čim prije riješiti, a kao primjer trebaju nam poslužiti iskustva zemalja suočenih s čestim takvim situacija, čija policija to radi učinkovitije i uspješnije.
Potjere su iznimno opasne za ostale sudionike u prometu i građane koji se zateknu u okruženju i zbog toga je važno da se čim prije i u što manje prostora okončaju. Svaki daljnji metar je opasan, neprocjenjivo pogibeljan, stoga policija može i mora poduzeti drastične mjere za zaustavljanje vozila u bijegu, čak i korištenjem opasnih mjere. One su opravdane iz dva bitna razloga: uklanjaju rizik naknadne opasnosti i djeluju preventivno.
Preduge i neučinkovite potjere iznimno su opasne za ostale sudionike u prometu i sve osobe koje se zateknu u prometnom okruženju. Samo srećom nedavne potjere za odbjeglim vozilima nisu završile tragično. Policija, posebice u perspektivi povećanih ugroza zbog migrantskog vala treba bitno unaprijediti opremu i taktiku za učinkovitije hvatanje i zaustavljanje bjegunaca pred zakonom, po uzoru na američku SWAT (Special Weapons And Tactics – specijalno naoružanje i taktika).
Često se objavljuju snimke američkih policijskih potjera za odbjeglim vozilima, koje su u pravilu uspješne, a uključuju četiri bitne značajke. Prvo, policija prijestupnike lovi u specijalnim, posebno opremljenim vozilima, a ne serijskim, drugo, u potjere se u pravilu uključuje helikopter, treće, koordinirane policijske ekipe opremljene su uređajima sa šiljcima, koji se trenutno rastežu preko cijelog profila prometnice radi bušenja gume i četvrto, autorizirana je upotreba vatrenog oružja, iz policijskih vozila i helikoptera u svrhu bušenja guma i zaustavljanja vozila.
Nužne su sljedeće mjere:
1. Policijska vozila, kao ni ostala bitna oprema, ne smiju se nabavljati putem javnog natječaja, nego temeljem specifikacije stručnog povjerenstva, u kojem trebaju biti vodeći hrvatski stručnjaci za dinamiku vozila, naoružanje i specijalne operacije, po najvišim tehničkim i dinamičkim standardima neovisno o cijeni.
2. Policijski presretači, posebno pripremljena i opremljena vozila, koja postižu brzine veće od 300 km/h (!), prvenstveno se trebaju koristiti za nadzor sumnjivih vozila i transporta te protuzakonitih aktivnosti na autocestama.
3. Nadzor brzine na autocestama prvenstveno treba obavljati radarskim kamerama i sankcionirati stacionarnim patrolama na naplatnim kućicama.
4. Osigurati intermodalni nadzor prometa na cestama i autocestama, kombinacijom cestovnih i zračnih sredstava (dronova i helikoptera) te stacionarnih patrola na naplatnim kućicama.
5. Razraditi i redovito uvježbavati strategije hvatanja i zaustavljanja odbjeglih vozila u što kraćem vremenu i što manje prostora, koja uključuje postavljanje mobilnih uređaja sa šiljcima i autoriziranu upotrebu vatrenog oružja u svrhu onesposobljavanja kotača i zaustavljanja vozila.
6. Bitno poboljšati status, opremu i primanja policijskim djelatnicima uključenim u navedene aktivnosti od nacionalnog interesa.