Servis instrumentne ploče: nova 5000 do 8000 kn, popravak za 800 do 1500 kn

Kvarovi često počinju treperenjem osvjetljenja i signalnih lampica, nepomicanjem kazaljki i otkazom LCD ekrana. Ništa se tu ne može improvizirati, niti napraviti po sustavu ‘uradi sam’…
Kvar instrumentne ploče izvan jamstvenog roka noćna je mora mnogih vlasnika automobila. Treperenje ili potpuni otkaz instrumenata ispred vozača znak je da će trebati potrošiti 5000 do 8000 kn, a kod uglednijih marki i dvostruko više. Nevolja je što se većina servisera, ovlaštenih i ostalih, ne želi upuštati u zahvate oko instrumentne ploče, čak i u slučaju pregaranja jedne ili više signalnih lampica (LED-ica), koje nije teško izmijeniti. Najčešće preporučuju izmjenu kompletne ploče, koja uključuje programiranje odnosno inicijalizaciju svih pokazivača i instrumenata te usklađivanje koda ključa s instrumentnom pločom i aktiviranje zaštite protiv krađe.
A kod modela starih 7-8 i više godina to može iznositi četvrtinu, ponekad i više od trećine vrijednosti automobila pa je zamjena neispravne instrumentne ploče novom često neisplativa. Preporučljiv je popravak, a alternativa je ugradnja rabljene instrumentne ploče. Pritom je potrebna prilagodba softwarea, prvenstveno ubacivanje broja šasije, kilometraže i koda elektroničke blokade motora.
Većina servisera ne petlja se u popravak, jer im je izmjena znatno lakša i isplativija. Uzrok kvara mogu biti procesor, elektromotori, napajanje, LCD-ekran ili kondenzatori. Dobro popravljena i podešena instrumentna ploča precizna je i pouzdana poput nove
– Osposobili smo se za popravak instrumentnih ploča većine modela proizvedenih do 2005. i svi su dosadašnji klijenti zadovoljni, naglašava ing. Goran Skender vlasnik tvrtke Elektronik alarm.
Na automobilima novije generacije izvan jamstvenog roka radimo posebne provjere, jer su podložna manipulacijama instrumentnim pločama s integriranim zaštitama protiv krađe. Problemi mogu ukazivati da je auto ukraden.U slučaju manjeg kvara popravak stoji 100 do 300, kod ozbiljnijeg 800 do 1500 kn. Kvalitetno popravljena instrumentna ploča jednako je funkcionalna i pouzdana poput nove. Kad se zamijene neispravni dijelovi te prilagodi software, sve je ‘tip-top’. Problema najviše ima s procesorom, koji je osjetljiv na vlagu i visoke temperature. Loše je ako je instrumentna ploča satima izložena suncu, što se ljeti ne može potpuno izbjeći.
Procesor dobiva informacije od elektroničkog upravljačkog modula (ECU), koji senzorima prikuplja podatke o najvažnijim parametrima vožnje, prerađuje ih te preko ‘drivera’ omogućava ispravno funkcioniranje instrumenata, pokazivača, ekrana i signalnih lampica. Visoke temperature negativno djeluju i na kondenzatore, jer se suše, pada im kapacitet te potom otkazuju. Kod starijih se modela kvare (pregaraju) i elektromotori, najčešće zbog povećanja otpora (štekanja) u ležajevima. Problem može biti i u otkazu napajanja, niskonaponskog (5V), za rad instrumenata i visokonaponskog, koje aktivira instrumentnu ploču. Neispravni LED zaslon se ne popravlja, nego jednostavno mijenja.
Nakon popravka slijedi kalibracija, jer je popravak, odnosno izmjena instrumentne ploče mnogima je prilika da prikriju stvarnu kilometražu automobila, no oni koji rade korektno, od servisera će tražiti da postavi broj prijeđenih kilometara koji je bio prije kvara. Pritom je potrebno uprogramirati i broj šasije. Ako se mijenja samo procesor, to u pravilu nije potrebno. Nakon njegovog odlemljivanja i vađenja uređajem za elektroničku dijagnostiku učita se software iz starog te uprogramira u novi procesor. Nakon toga potrebno ga je precizno postaviti i zalemiti.
Kirurška preciznost potrebna je prilikom odlemljivanja starog te postavljanja i zalemljivanja novog procesora na elektronički panel. Zaliha rabljenih ploča nabavljenih na otpadima sa slupanih auta dobra je baza za popravak, jer su ispravni dijelovi višestruko jeftiniji od novih. Programator služi za podešavanje kodova ključa, kilometraže, broja šasije i nultog položaja elektromotorića kazaljki, precizno za svaki tip auta. Elektronički kod kontaktnog ključa u pravilu ostaje nakon izmjene procesora, ali ako ga elektronika ne prepoznaje, ključ treba inicijalizirati.
5 čestih kvarova instrumentne ploče
 PLOČA ‘MRTVA’
Slučaj kad ništa ne radi, ni rasvjeta, ni kazaljke, ni ekran niti lampica uključenosti kontakta
 PALI SE I GASI
Treperenje i pulsiranje svega na ploči, simultano ili pojedinačno, češće kod hladnog motora
 KAZALJKA NE RADI
Najčešće se radi o pojedinačnom otkazu kazaljki kazaljki temperature, goriva i okretomjeraRASVJETA NE RADI
Može otkazati djelomično ili potpuno, a često dolazi do pregaranja pojedinih signalnih lampica
LCD EKRAN
Ne radi ili radi djelomično, a kvar tada najčešće propagira, rijetko se stanje može popraviti
 


Komentari

loading...