Vuku poput atmosferskih 1.6 i 1.8, a troše 20 posto manje, ali samo kad se voze umjereno
Mnogi se pitaju je li afera Dieselgate, koja još uvijek trese koncern iz Wolfsburga, inscenirana? Došla je ‘kao naručena’ stratezima i ‘velikim igračima’ za hibridne i električne aute. Nuspojava je guranje u prvi plan 1-litreni 3-cilindarskih turbobenzinaca s direktnim ubrizgavanjem.Da nije riječ o igračkama, nego ozbiljnim motorima, koji mogu pokretati i velike modele, pokazuje snaga od 100 do 120 KS, pogotovo okretni moment do čak 200 Nm. Fordov 1.0 EcoBoost, uz verzije sa 100 i 125, dobio je i 140 KS. Manji broj cilindara smanjuje masu, otpore i potrošnju. Sve to donosi velike prednosti, koje su ujedno zasluga, odnosno obilježje koncepcije ‘downsizing’.Manji broj cilindara znači manje pokretnih dijelova (klipova, klipnjača, ležajeva…), a razmjerno veliki cilindri smanjuju površinu na kojoj nastaju trenje i mehanički gubici te preko koje se gubi toplina. Downsizing, kako ime govori, znači smanjenje gabarita i radnog obujma, uz zadržavanje ili povećavanje snage.Ono što su donedavno davali 4-cilindarski 1.6 i 1.8, danas pružaju 3-cilindraši 1.0, trošeći 10 do 20 posto manje. Downsizing povećava učinkovitost, jer se smanjuju gubici trenja i topline te negativni rad kompresije i utrošak energije za ubrzanje masa. Uz to se koristan rad dobiva pri višim tlakovima i temperaturama izgaranja.Također, uz manji i lakši motor mogu se olakšati prijenos snage, ovjes, kočnice…, što također doprinosi smanjenju potrošnje. Manji je motor i niži, što dizajnerima omogućava smanjenje čeone površine auta i niži koeficijent otpora zraka, što je melem za performanse i potrošnju. No, treba naglasiti, samo kad se voze umjereno. Kad se nagaze, mogu popiti i više od 10 litara.Značajke su to suvremenih 3-cilindraša 1.0, koje nakon Forda uvode Opel, Hyundai, Volkswagen, Suzuki, Honda… Ovi su motori školski primjer ‘downsizinga’, jer 3-cilindarski 1.0 pružaju performanse 4-cilindraša 1.6/1.8. Temelji su u turbopunjaču i sustavu DI, koji za 30-40 posto povećavaju učinkovitost, pa je se može ‘odrezati’ jedan cilindar, čime se smanjuju otpori trenja i toplinski gubici.Druga strana medalje: za izmjenu turbopunjača treba izdvojiti 8000 do 14.000 kn, a jedna brizgaljka košta 2500 do 3500 kn…Ford 1.0 EcoBoost: Najnagrađivaniji u povijestiFordov 1.0 EcoBoost turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem, koji se proizvodi od 2012., a pokreće i Mondeo, jedan je od najuspješnijih otto motora suvremene povijesti Osvojio je titulu ‘Međunarodni motor 2012. godine’ i nagrade za ‘Najbolji novi motor’ i ‘Najbolji motor do 1.0’.Sljedeće osvaja titulu ‘Međunarodni motor 2013. godine’ i ‘Najbolji motor do 1.0’, a 2014. obje titule osvaja po treći put te postaje prvi motor u povijesti koji je osvojio tri svjetske titule, usto uzastopno. Za 2015. ponovno osvaja titulu ‘Najbolji motor do 1.0’ i drugo mjesto u izboru za ‘Međunarodni motor 2015. godine’, što nije postigao niti jedan drugi motor otkad postoje auti.Zanimljivost: zupčasti remen se kontrolirano podmazuje, što smanjuje otpore i trošenje, a povećava pouzdanost. Mogućnosti mu pokazuju performanse u Ford Fiesti 1.0 EcoBoost snage 140 KS i momenta 180 Nm pri 1400 do 5000/min. Do 100 km/h ubrzava za 9,0 s i postiže 201 km/h, uz prosječnu potrošnju 4,5 l/100 km.Za uspjeh 1.0 EcoBoosta zaslužan Alan Mulally, Fordov CEO, jer je 1.0 EcoBoost postavio za razvojni prioritet koncerna.Opel 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo: ‘protuotrov’ Fordovom EcoboostuOpelov dugohodni 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo (74 x 77,4) pokazao je kako vrijedi pričekati. Predstavljen je 2013. prvi odgovor izvrsnom Fordovom 3-cilindrašu te je oduševio performansama i uglađenošću. Proizvodi se u tri verzije. Sa 90 i 115 KS ugrađuje se u Corsu, a sa 105 KS u Astru. Zanimljivo, sve imaju najveći moment od 170 Nm pri 1800/min. Čudno? Nimalo! Verzija sa 90 KS najveći moment zadržava do 3700/min, sa 105 KS do 4000/min, a sa 115 KS do 4500/min. Dobar je to recept, jer do 3700/min sve tri verzije razvijaju jednaku vučnu karakteristiku i snagu. Srednja je za Astru dobra mjera i svi testovi su pokazali pokazuje da će biti zanimljiva tržišna verzija i dobra alternativa dizelašima. Jako dobro: izvrsno je izbalansiran i ravnomjerno otpušta snagu od niskih okretaja. I pokazuje da je pred 3-cilindrašima svijetla budućnost.Hyundai-Kia 1.0 T-GDI, s iskustvom atmosferskog direktnog ubrizgavanjaNajnoviji adut koncerna Hyundai-Kia, 1.0 T-GDI, krajem prošle stigao je u modelu Kia Cee’d. Najprije je uveden 1.0 T-GDI 120, a sada je stigao i sa 100 KS. Snažnija verzija do stotke ubrzava za 11,1 s i postiže 190 km/h, a i slabija postiže vrlo dobre performanse (12,8 s, 185 km/h). Obje verzije imaju isti najveći okretni moment od 171 Nm pri 1500 do 4000/min. Razlika u potrošnji je minimalna – snažnija na 100 km troši 4,9 litara, a slabija 4,7. To ipak čini zanimljivu razliku u emisiji CO2 – 115 odnosno 109 g/km, što utječe na trošarinu. Iznimno dobar, ali dojmom snage manje uvjerljiv od Opelovog. Volkswagen 1.0 TSI: Novi dragulj iz WolfsburgaFino izbalansiran dokazao se u atmosferskoj verziji sa 60 i 75 KS, s turbopunjačem i direktnim ubrizgavanjem dobio je 90 do 116 KS, pa je upotrebljiv u svim modelima koncerna Volkswagen, od A do C segmenta, od Volkswagen up!-a do Audija A3 Sportback.Suzuki 1.0 Boosterjet: uspješna zamjena za ‘atmosferca’ 1.6 Sa 112 KS pruža crossoveru SX4 S-Cross čak bolje performanse nego s prethodnim 1.6/120 KS kojeg mijenja, uz 12 posto (litru/100 km) nižu potrošnju. Zasluga je to momenta od 170 Nm pri 2000 do 3500/min. Izveden iz 4-cilindarskog 1.4 Boosterjet sa 140 KS.Honda 1.0 VTEC Turbo: Došao da pokaže tko je najboljiHonda je najveći proizvođač motora s unutarnjim izgaranjem na svijetu, sa 14 milijuna godišnje proizvedenih. Ovo je novi dragulj koji je u Civicu zaslužio hvalospjeve u prvim testovima. Sa 129 KS i 200 Nm vuče kao atmosferski 1.8, trošeći 20 posto manje.VRLINE+NIŽA POTROŠNJAza 10-20 posto velik je adut, jer postaju jaka alternativa dizelašima, od kojih su uglađeniji i bolji na ekološkom planu+MANJA MASAza 20 do 40 kg u usporedbi sa 4-cilindarskim ‘atmosfercima’ poboljšava performanse i balans, time je ležanje bolje+VEĆI MOMENTpri nižim okretajima povećava elastičnost i otpuštanje snage ‘iz podruma’. Zbog toga djeluju moćnije od ‘atmosferaca’MANE-ODRŽAVANJEnužno je najskuplje motorno ulje, servisni se intervali ne smiju rastezati, pogubno je održavanje izvan ovlaštene mreže.-DALJNJA PRODAJAtreba računati na skepsu budućih potencijalnih kupaca, uz pitanje: Što ako otkažu papreno skupi turbopunjač i brizgaljke?-KAD JURE, TADA I TROŠEKad se nagaze, mali turbobenzinci vuku kao veliki, ali tada im potrošnja goriva neugodno raste. Dakle, za štedljivost, bitna je umjerenost.