TEHNIKA: 3-CILINDARSKI BENZINSKI MOTORI NOVE GENERACIJE

Vuku poput atmosferskih 1.6 i 1.8, a troše 20 posto manje, ali samo kad se voze umjereno
Mnogi se pitaju je li afera Dieselgate, koja još uvijek trese koncern iz Wolfsburga, inscenirana? Došla je ‘kao naručena’ stratezima i ‘velikim igračima’ za hibridne i električne aute. Nuspojava je guranje u prvi plan 1-litreni 3-cilindarskih turbobenzinaca s direktnim ubrizgavanjem.Da nije riječ o igračkama, nego ozbiljnim motorima, koji mogu pokretati i velike modele, pokazuje snaga od 100 do 120 KS, pogotovo okretni moment do čak 200 Nm. Fordov 1.0 EcoBoost, uz verzije sa 100 i 125, dobio je i 140 KS. Manji broj cilindara smanjuje masu, otpore i potrošnju. Sve to donosi velike prednosti, koje su ujedno zasluga, odnosno obilježje koncepcije ‘downsizing’.Manji broj cilindara znači manje pokretnih dijelova (klipova, klipnjača, ležajeva…), a razmjerno veliki cilindri smanjuju površinu na kojoj nastaju trenje i mehanički gubici te preko koje se gubi toplina. Downsizing, kako ime govori, znači smanjenje gabarita i radnog obujma, uz zadržavanje ili povećavanje snage.Ono što su donedavno davali 4-cilindarski 1.6 i 1.8, danas pružaju 3-cilindraši 1.0, trošeći 10 do 20 posto manje. Downsizing povećava učinkovitost, jer se smanjuju gubici trenja i topline te negativni rad kompresije i utrošak energije za ubrzanje masa. Uz to se koristan rad dobiva pri višim tlakovima i temperaturama izgaranja.Također, uz manji i lakši motor mogu se olakšati prijenos snage, ovjes, kočnice…, što također doprinosi smanjenju potrošnje. Manji je motor i niži, što dizajnerima omogućava smanjenje čeone površine auta i niži koeficijent otpora zraka, što je melem za performanse i potrošnju. No, treba naglasiti, samo kad se voze umjereno. Kad se nagaze, mogu popiti i više od 10 litara.Značajke su to suvremenih 3-cilindraša 1.0, koje nakon Forda uvode Opel, Hyundai, Volkswagen, Suzuki, Honda… Ovi su motori školski primjer ‘downsizinga’, jer 3-cilindarski 1.0 pružaju performanse 4-cilindraša 1.6/1.8. Temelji su u turbopunjaču i sustavu DI, koji za 30-40 posto povećavaju učinkovitost, pa je se može ‘odrezati’ jedan cilindar, čime se smanjuju otpori trenja i toplinski gubici.Druga strana medalje: za izmjenu turbopunjača treba izdvojiti 8000 do 14.000 kn, a jedna brizgaljka košta 2500 do 3500 kn…Ford 1.0 EcoBoost: Najnagrađivaniji u povijestiFordov 1.0 EcoBoost turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem, koji se proizvodi od 2012., a pokreće i Mondeo, jedan je od najuspješnijih otto motora suvremene povijesti Osvojio je titulu ‘Međunarodni motor 2012. godine’ i nagrade za ‘Najbolji novi motor’ i ‘Najbolji motor do 1.0’.Sljedeće osvaja titulu ‘Međunarodni motor 2013. godine’ i ‘Najbolji motor do 1.0’, a 2014. obje titule osvaja po treći put te postaje prvi motor u povijesti koji je osvojio tri svjetske titule, usto uzastopno. Za 2015. ponovno osvaja titulu ‘Najbolji motor do 1.0’ i drugo mjesto u izboru za ‘Međunarodni motor 2015. godine’, što nije postigao niti jedan drugi motor otkad postoje auti.Zanimljivost: zupčasti remen se kontrolirano podmazuje, što smanjuje otpore i trošenje, a povećava pouzdanost. Mogućnosti mu pokazuju performanse u Ford Fiesti 1.0 EcoBoost snage 140 KS i momenta 180 Nm pri 1400 do 5000/min. Do 100 km/h ubrzava za 9,0 s i postiže 201 km/h, uz prosječnu potrošnju 4,5 l/100 km.Za uspjeh 1.0 EcoBoosta zaslužan Alan Mulally, Fordov CEO, jer je 1.0 EcoBoost postavio za razvojni prioritet koncerna.Opel 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo: ‘protuotrov’ Fordovom EcoboostuOpelov dugohodni 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo (74 x 77,4) pokazao je kako vrijedi pričekati. Predstavljen je 2013. prvi odgovor izvrsnom Fordovom 3-cilindrašu te je oduševio performansama i uglađenošću. Proizvodi se u tri verzije. Sa 90 i 115 KS ugrađuje se u Corsu, a sa 105 KS u Astru. Zanimljivo, sve imaju najveći moment od 170 Nm pri 1800/min. Čudno? Nimalo! Verzija sa 90 KS najveći moment zadržava do 3700/min, sa 105 KS do 4000/min, a sa 115 KS do 4500/min. Dobar je to recept, jer do 3700/min sve tri verzije razvijaju jednaku vučnu karakteristiku i snagu. Srednja je za Astru dobra mjera i svi testovi su pokazali pokazuje da će biti zanimljiva tržišna verzija i dobra alternativa dizelašima. Jako dobro: izvrsno je izbalansiran i ravnomjerno otpušta snagu od niskih okretaja. I pokazuje da je pred 3-cilindrašima svijetla budućnost.Hyundai-Kia 1.0 T-GDI, s iskustvom atmosferskog direktnog ubrizgavanjaNajnoviji adut koncerna Hyundai-Kia, 1.0 T-GDI, krajem prošle stigao je u modelu Kia Cee’d. Najprije je uveden 1.0 T-GDI 120, a sada je stigao i sa 100 KS. Snažnija verzija do stotke ubrzava za 11,1 s i postiže 190 km/h, a i slabija postiže vrlo dobre performanse (12,8 s, 185 km/h). Obje verzije imaju isti najveći okretni moment od 171 Nm pri 1500 do 4000/min. Razlika u potrošnji je minimalna – snažnija na 100 km troši 4,9 litara, a slabija 4,7. To ipak čini zanimljivu razliku u emisiji CO2 – 115 odnosno 109 g/km, što utječe na trošarinu. Iznimno dobar, ali dojmom snage manje uvjerljiv od Opelovog. Volkswagen 1.0 TSI: Novi dragulj iz WolfsburgaFino izbalansiran dokazao se u atmosferskoj verziji sa 60 i 75 KS, s turbopunjačem i direktnim ubrizgavanjem dobio je 90 do 116 KS, pa je upotrebljiv u svim modelima koncerna Volkswagen, od A do C segmenta, od Volkswagen up!-a do Audija A3 Sportback.Suzuki 1.0 Boosterjet: uspješna zamjena za ‘atmosferca’ 1.6 Sa 112 KS pruža crossoveru SX4 S-Cross čak bolje performanse nego s prethodnim 1.6/120 KS kojeg mijenja, uz 12 posto (litru/100 km) nižu potrošnju. Zasluga je to momenta od 170 Nm pri 2000 do 3500/min. Izveden iz 4-cilindarskog 1.4 Boosterjet sa 140 KS.Honda 1.0 VTEC Turbo: Došao da pokaže tko je najboljiHonda je najveći proizvođač motora s unutarnjim izgaranjem na svijetu, sa 14 milijuna godišnje proizvedenih. Ovo je novi dragulj koji je u Civicu zaslužio hvalospjeve u prvim testovima. Sa 129 KS i 200 Nm vuče kao atmosferski 1.8, trošeći 20 posto manje.VRLINE+NIŽA POTROŠNJAza 10-20 posto velik je adut, jer postaju jaka alternativa dizelašima, od kojih su uglađeniji i bolji na ekološkom planu+MANJA MASAza 20 do 40 kg u usporedbi sa 4-cilindarskim ‘atmosfercima’ poboljšava performanse i balans, time je ležanje bolje+VEĆI MOMENTpri nižim okretajima povećava elastičnost i otpuštanje snage ‘iz podruma’. Zbog toga djeluju moćnije od ‘atmosferaca’MANE-ODRŽAVANJEnužno je najskuplje motorno ulje, servisni se intervali ne smiju rastezati, pogubno je održavanje izvan ovlaštene mreže.-DALJNJA PRODAJAtreba računati na skepsu budućih potencijalnih kupaca, uz pitanje: Što ako otkažu papreno skupi turbopunjač i brizgaljke?-KAD JURE, TADA I TROŠEKad se nagaze, mali turbobenzinci vuku kao veliki, ali tada im potrošnja goriva neugodno raste. Dakle, za štedljivost, bitna je umjerenost.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo