Rabljeni: Fiat Punto II (1999. – 2003; 2010.), najbolji među najjeftinijima

Dobar se primjerak može kupiti za manje od 10.000 kn te je bolji od dogmi koje ga prate, motor je najbolji sklop, a limarija korektna, osjetljivi su elektronika i spojka…
Jedan od poznatijih načina da se ispadne ‘stručnjak za automobile’ je nekontrolirano pljuvanje to Fiatima i ostalim talijanskim autima.

Činjenice su ipak malo drukčije, premda se Fiati razmjerno često kvare. Naime, to je uglavnom zbog sitnica, a povoljno se održavaju. Takva je ‘životopis’ Fiata Punto iz 2002., koji je prešao 168.000 km. Nije bio bez problema. Mijenjana mu je spojka, konektori električne instalacije, elektromotor brisača i potenciometar papučice gasa.

Imao je i sudar, koji nije najstručnije popravljen (vidi se golim okom), ali, sve u svemu, služi i vlasnika ne izlaže velikim troškovima. Kod starijih se modela mnogi snalaze rabljenim dijelovima, a rabljeni originalni dio često je bolji od neoriginalnog novoga. Kod Punta je ponuda takvih dijelova bogata.

Da su loše ocjene o kvaliteti Fiata često pretjerivanje, pokazuju još uvijek brojni primjerci Punta prve generacije na cestama i ako pitate vlasnike, rijetko će koji reći da je baš nezadovoljan. Punto prve generacije osvojio je titulu ‘Europskog auta 1994. godine’. Model druge generacije predstavljen je 1999., a 2003. je dobio atraktivniju prednju masku (testni je prije redizajna).

Nakon dolaska Punta III, ovaj se model, kao Punto Classico i Zastava 10 nastavio proizvoditi do 2010. Antikorozivna zaštita je vrlo dobra te su i stariji primjerci u pravilu bez znatnijeg hrđanja. Testni je model iznimka, zbog brojnih oštećenja limarije i loših popravaka. To potvrđuje naš česti savjet – pri kupnji rabljenoga najvažnije je provjeriti da nije preživio sudar.

Kod svih je Fiata mehanika (znatno) bolja od elektrike. Motori su dobri, posebno osnovni benzinac sa 1242 ccm i 60 KS, koji je vrlo izdržljiv. Ne troši puno, dobro vuče, a najvažnije je što se jednostavno i lako održava. Tome pomaže što ima samo jedno bregasto vratilo i osam ventila, uz zanimljivu i vrijednu vrlinu – konstrukcija ventilskog mehanizma i čela klipova tako je izvedena da se prilikom pucanja zupčastog remena ventili ne sudare s klipovima te ne nastane havarija.

Prve su serije imale problema s osjetljivom spojkom i dihtungom glave motora (oba su problema riješena u redizajniranom modelu iz 2003.) te elektromotornim ventilom za podešavanje rada u praznom hodu, potenciometrom papučice gasa i regulatorom napona. Najviše problema s elektrikom izazivaju spojevi za masu i konektori za elektroničke sklopove. U serijama do 2003., kao i u prvom Puntu, spojka je bila osjetljiva, a prilikom izmjene istrošene lamele spojke obvezno treba izmijeniti cijeli sklop.

Osnovni je benzinac pouzdaniji od 16-ventilca sa 80 KS, koji je skuplji u održavanju i nije preporučljiv. Izbjegavajte turbodizelaša 1.3 JTD prve serije, sa 75 KS, jer je razmjerno isforsiran, u pravilu s puno kilometara te se riskiraju visoki troškovi popravaka. Kod podvozja treba najprije provjeriti stanje prednjih diskova (straga su bubnjevi), koji su skloni brazdanju, amortizere i selen-blokove.

Kuglasti su zglobovi dobro dimenzionirani. Premda su predrasude drukčije, otpornost na prohrđavanje najmanje je na razini najboljih njemačkih modela. Ako nije pretrpio sudar, Punto i s više od deset godina preporučljiv je za kupnju. Treba detaljno provjeriti ispravnost rashladnog sustava, jer se kod starijih modela može očekivati propusnost cijevi. Elektromotor brisača osjetljiv je, posebno u serijama od 2003., a uzrok je često u mehanizmu blokiranom zbog hrđe.

Većina vlasnika koji ga redovito servisiraju je zadovoljna, a cijene rezervnih dijelova i održavanja osjetno su niže nego kod njemačkih i francuskih modela niže klase. Zasluga je to jednostavne izvedbe motora, s osam ventila I jednim bregastim vratilom. Podvozje se dobro nosi s neravnim cestama, a osjetljivi su selen blokovi i diskovi. Cijene rabljenih Fiata Punto su povoljne i ako se sve dobro pregleda, kupnja je isplativa. Dakle, dogme da su Fiati nekvalitetni, uglavnom su pogrešne.
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, bregasto vratilo u glavi (zupčasti remen) Obujam: 1242 ccm Provrt x hod: 70,8 x 78,9 mm Snaga: 44 kW/60 KS pri 5000/min Moment: 102 Nm pri 2500/min Pogon: na prednje kotače Mjenjač: ručni s pet stupnjeva Ovjes: sprijeda neovisan McPherson; straga polukrut Kočnice: sprijeda diskovi 240 mm, straga bubnjevi Gume: 165/70 R 14 Karoserija: kombi-limuzina, 5 vrata, 5 sjedala Dimenzije: 383,5 x 166 x 148 cm Osovinski razmak: 246 cm Prtljažnik: 295/1080 l Masa/nosivost: 860/1370 kg Spremnik goriva: 47 l Krug okretanja: 10,2 – 10,5 m Najveća brzina: 155 km/h Ubrzanje 0-100 km/h: 14,3 s Potrošnja: grad 7,3 / otvoreno 4,8 / kombinirano 5,7 l/100 km Realna potrošnja: 6 – 9 l/100 km


Komentari

loading...