VOLKSWAGEN BULLI

Volkswagen T1 (1949. – 1967.): kultni transporter, Type 2, na bazi Bube, Type 1

Foto: Volkswagen

Volkswagen T1 (Type 2) Bulli, najpoznatije dostavno vozila svih vremena, napravljeno je na temeljima modela Volkswagen Buba

Volkswagen T1, legendarni transporter iz Wolfsburga, koji je službeno predstavljen pod tipskom oznakom Type 2,  jedan od oldtimera koji ne prestaje oduševljavati, te stjecati nove i nove generacije poklonika, a vrhunski primjerci Sambe koštaju poput novog modela Ferrari.

Nakon što je 1946. posjetio Wolfsburg i vidio Plattenwagen, improvizirano dostavno vozilo za prijevoz dijelova po tvornici, Ben Pon (1904. – 1968.), nizozemski uvoznik marke Volkswagen, na papiru je 23. travnja 1947. skicirao osnovni koncept Bullija. Tvrtka je rado prihvatila njegovu ideju, no zbog zauzetosti resursa razvoj je počeo tek 1948.

Volkswagen T1 (Type 2) posebice je zanimljiv u putnička verzija Samba, s 23 prozora, za devet osoba, uvedena 1951. kao Deluxe Microbus. Dobro restaurirani primjerci danas vrijede i 200.000 eura

Samo je skica koju vidite na jednoj od priloženih slika uistinu stara sedamdeset godina. Ako mislite da prigovaramo bez veze, samo se zapitajte slavite li rođendan na datum kada ste začeti ili na onaj kada ste uistinu ugledali svijet – premda nije sporno da određene političke opcije lobiraju za prvu opciju, nekako sumnjamo da i oni sami slave svoje rođendane devet mjeseci ranije…

Teretne su prerade postojale i prije 1947., premda ne na principu na kojem je nastao Bulli. No nastranu dvojbi oko datuma, o samom vozilu, svakako vrijedi reći još ponešto. S ‘više prozora od zgrade UN-a’ i ‘aerodinamikom cigle’ postao je kultno vozilo nekoliko supkultura, poput hipija i surfera, no ljubitelja ima mnogo.

I na našim ih je cestama bilo podosta, no podizanje cijena zadnjih godina mnoge je primjerke odvelo preko granice, a znate li za neki zbuksan u kakvom štaglju, vjerojatno ste već nanjušili priliku za dobru zaradu. Domino efektom već su ozbiljno porasle i cijene kasnijih modela, Volkswagen T2, pa i Volkswagen T3.

Volkswagen T1 (Type 2), verzija s jednostrukom kabinom, koju su popularno zvali kamionet ili ‘pickup’ posebno je bila omiljena među građevinarima. Foto: Rafael Ruivo

Simpatično dizajnirana karoserija proizvodila se u četiri osnovne verzije, kao zatvoreni kombi, putnički kombi, luksuzni Samba bu s 23 prozora, kombi s jednostrukom kabinom i kombi s dvostrukom kabinom.dugačak 4280, širok 1750 i visok 1920 mm. Imao je razmjern kratak međuosni razmak od Volkswagen Bube (2400 mm), na čijim je temeljima napravljen.

Pokretao se 4-cilindarskim zrakom hlađenim bokserskim Volkswagen Bube, koji je, uz isti 4-stupanjski mjenjač (prvi nesinkronizirani) i diferencijal s završnim reduktorom okrenut za 180 stupnjeva i priključuje se na drugu stranu na diferencijal, zbog potrebe ugradnje dodatnih reduktora u glavčini kotača.

Time je istodobno povećana udaljenost pogonskih vratila od podloge (poznata tehnologija transportnih vozila), uz njihajući poluneovisan ovjes iz Bube.To je omogućilo da prvi model 1100, mase 975 kg i nosivosti 750 kg bude funkcionalan i sa samo 25 KS pri 3300/min iz obujma 1131 ccm. Postizao je 85 km/h, a prosječno trošio 9,0 litara na 100 km.

Volkswagen T1 (Type 2)  Doppelkabine (Doka) – model s dvostrukom kabinom, bio je praktična kombinacija kombija i kamionet, ovakve su verzije također vrlo cijenjene

Početkom 1954. uveden je model 1200: povećanjem provrt sa 75 na 77 mm, uz zadržavanje hoda od 64 mm,obujam je povećan na 1192 ccm. Snaga je porasla na 30 KS pri 3400/min, što je najveću brzinu povećelo na 90 km/h uz prosječnu porošnju od 9,5 litara.

Ubradnjob većeg rasplinjača, Solex 30 umjesto Solex 28 je 1965. snaga povećana na 44 KS pri 4000/min, što je najveću brzinu povećalo na 110 km/h, a prosječnu potrošnju na 9,7 litara. Karijeru je završio početkom 1967. kad je uveden momel druge generacije, T2…

Volkswagen T1 danas vrijedi pravo bogatstvo. Dobro uređeni, pogotovo kombi verzije, cijene se i više od 50.000 eura… To je zbilja iznimno vozilo i jedan od najprepoznatljivijih  objekata na četiri kotača ikada stvorenih.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj