Dinamičan poput kompakta, a benzinskih 150 KS daje mu sportski duh, uz sprint za 8,8 s i potrošnju 6 do 7 litara
Na hrvatskoj prezentaciji u Istri predstavljen je Golf Sportsvan, kojeg smo već krajem svibnja vozili na Azurnoj obali i cestama u zaleđu St. Tropeza. Radi li se o dosad najzanimljivijoj inačici kultnog kompakta iz Wolfsburga, pokazat će vrijeme, ali početni je dojam – pet! Vozili smo najopremljeniji benzinski model sa 150 KS, koji se izvrsnim performansama uz povoljnu potrošnju pokazuje zanimljivom alternativom ‘razvikanim’ dizelašima. Za razliku od modela prve generacije, Golfa Plus, predstavljenog krajem 2004., jednako dugačkog kao Golf V (420,5) istog razmjerno kratkog međuosnog razmaka od 258, ali uzdignutog sa 148,5 na 158 centimetara (po istom je konceptu napravljen i drugi iz 2009., na bazi ‘šestice’, novi je elegantniji i pravilnijih proporcija. Golf Sportsvan je jednako visok, a čak 23 cm duži i tri širi od Golfa Plus. Transformacija iz ‘sedmice’ napravljena je uspješno, a da se ne radi tek o ‘zidanju’ osnovnog modela, pokazuje i povećanje međuosnog razmaka, sa 263,5 na 268,5 cm. Prtljažnik od 500 do 1520 litara daleko je od najvećih u klasi, ali je pravilnog oblika, s dodatnim pretincem ispod podnice i laganim preklapanjem.
Sve stilske značajke štimaju, za razliku od Golfa Plus, koji nije bio ljepotan. Dizajneri su osnovnu formu Golfa lijepo napuhali, a potom ‘ispeglali’ bolje nego je itko dosad to napravio na kompaktnom monovolumenu. To potvrđuje i koeficijent otpora zraka od 0,27. Visoka kvaliteta izrade vidi se po svakom detalju, a u unutrašnjosti oduševljava ergonomija. Sve dobro što smo upoznali u Golfu VII, od prvoklasne izvedbe do bogate opreme, podignuto je za oktavu, pa već prve impresije pokazuju da će biti pun pogodak. Promjena imena u Sportsvan ukazuje i na temperament koji ovaj model nudi.Blago uzdignut položaj za volanom, prilagođena ručica mjenjača i pregledan kokpit olakšavaju vožnju, a komfor je za klasu bolji nego u osnovnom Golfu. Pogotovo straga. Za probnu smo vožnju izabrali 1.4 TSI Highline, snažniju verziju turbobenzinca s direktnim ubrizgavanjem (150 KS), s najboljim paketom opreme obogaćenim panoramskim krovom. Izabrali smo je iz dva razloga: njemački su je mediji proglasili ‘najpogođenijom’, a većina testova u posljednje vrijeme napravljena je na dizelskim verzijama. Volkswagenovi TSI motori poznati su po tihom radu, a nakon zamjene faznog lanca zupčastim remenom, rezultat je impresivan.
U leru nema nikakvih vibracija, niti zvuka, kao da je motor ugašen. Vrline pokazuje i precizan 6-stupanjski mjenjač pa Sportsvan kreće oštro već od starta. Zasluga je to momenta koji maksimalnih 250 Nm oslobađa već pri 1500/min i zadržava do 3500/min. Ubrzanje do stotke za 8,8 s dovoljno naglašava temperament, pogotovo u monovolumenskom odijelu. Dobra međuubrzanja iz niskih okretaja omogućavaju solidan tempo i bez čestog šaltanja.
Podjednako visoku ocjenu zaslužuju preciznost upravljanja i stabilnost. Ovjes dobro prigušuje neravnine, kakvih nije bilo manje nego na našim cestama – osjeća se da je tvrd, ali nije pretvrd. Na zavojitoj cesti, koja podsjeća na našu D3, pokazale su se vrline podvozja i razmjerno niskog težišta, zahvaljujući olakšanoj (-90 kg) a čvršćoj karoseriji u usporedbi s prethodnikom. Motor ravnomjerno otpušta snagu te svih 150 KS razvija pri 5000/min i zadržava do 6000/min (Volkswagenov specijalitet), što poboljšava dinamičnost.
Motor lijepo povuče, uz ugodno prigušen zvuk, koji tek većim okretajima njegov zvuk počinje dopirati u kabinu. Solidna rezerva snage povećava užitak peglanja zavoja, na kakav nismo navikli u sličnim vozilima. Sigurnost povećavaju snažne kočnice – dobro ‘grizu’ i lako se doziraju. Vožnja autocestom također je pokazala uvjerljivost ovog ‘paketa’, prvenstveno zahvaljujući izvrsnoj aerodinamici, pa Sportsvan dobiva značajke dugoprugaša. Rekordni koeficijent otpora zraka (0,27) među monovolumenima omogućava 212 km/h i povoljnu potrošnju. U ‘muškom’ smo ritmu izmjerili prosjek 7,6 pa se u normalnoj vožnji može računati na šest do sedam litara. Zbog toga je dobra alternativa TDI verzijama. Cijena je 2100 eura veća nego kod jednako opremljenog i slično motoriziranog Golfa (sa 140 KS), a ako se usporede osnovni dizelaši sa 90 KS cijena se mijenja za 1730 eura, a kod osnovnih benzinaca za samo 1045 eura, što je OK. Početni je dojam jako dobar i Volkswagen dobiva novog, zanimljivog igrača u kompaktnoj klasi, koji nudi zanimljiv i funkcionalan koncept, prvoklasnu izvedbu i uvjerljive performanse, uz razmjerno povoljnu potrošnju i korektnu cijenu.
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbobenzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od aluminijskog lijeva, DOHC, 16V, zupčasti remen, direktno ubrizgavanje Obujam: 1395 ccm Provrt x hod: 74,5 x 80 mm Snaga: 110 kW/150 KS pri 5000 do 6000/min Moment: 250 Nm pri 1500 do 3500/min Pogon: na prednje kotače Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga Multilink Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 288 mm, straga puni diskovi 272 mm, ABS/EBD/BAS Gume: 205/50 R 17 Karoserija: MPV kompaktne klase, 5 vrata, 5 sjedala Dimenzije: 4338 x 1806 x 1577 mm Osovinski razmak: 2685 mm Prtljažnik: 500/1520 l Masa/nosivost: 1391/540 kg Spremnik goriva: 50 l Krug okretanja: 11,2 m Najveća brzina: 212 km/h Ubrzanje 0-100 km/h: 8,8 s Potrošnja: grad 7,0 / otvoreno 4,9 / kombinirano 5,6 l/100 km Potrošnja na vožnji: 7,0 l/100 km Cijena: 205.599 kn (27.123 eura) Osnovni benzinac: 136.121 kn (17.957 eura) – 1.4 TSI Trendline (85 KS) Osnovni dizelaš: 159.139 kn (20.995 eura) – 1.6 TDI Trendline (90 KS)
CIJENE SVIH MODELA:
1.2 TSI Trendline (85 KS, RM5) ……………………… 136.121 kn (17.957 eura) 1.2 TSI Trendline (110 KS, RM6) ……………………. 153.384 kn (20.957 eura) 1.2 TSI Trendline (110 KS, DSG7) ………………….. 173.086 kn (22.834 eura) 1.6 TDI Trendline (90 KS, RM5) ……………………… 159.139 kn (20.995 eura) 1.6 TDI Trendline (110 KS, RM5) ……………………. 166.113 kn (21.915 eura) 1.6 TDI Trendline (110 KS, DSG7) ………………….. 182.361 kn (21.914 eura)1.2 TSI Comfortline (110 KS, RM6) ………………… 174.789 kn (23.057 eura) 1.2 TSI Comfortline (110 KS, DSG7) ………………. 191.631 kn (25.281 eura) 1.4 TSI Comfortline (125 KS, RM6) ………………… 181.301 kn (23.919 eura) 1.4 TSI Comfortline (125 KS, DSG7) ………………. 198.163 kn (26.142 eura) 1.6 TDI Comfortline (110 KS, RM5) ………………… 184.003 kn (24.275 eura) 1.6 TDI Comfortline (110 KS, DSG7) ………………. 200.252 kn (26.418 eura) 2.0 TDI Comfortline (150 KS, RM6) ………………… 204.924 kn (27.034 eura) 2.0 TDI Comfortline (150 KS, DSG7) ………………. 231.668 kn (30.563 eura)1.4 TSI Highline (125 KS, RM6) …………………….. 195.796 kn (25.831 eura) 1.4 TSI Highline (125 KS, DSG7) …………………… 212.668 kn (28.056 eura) 1.4 TSI Highline (150 KS, RM6) …………………….. 205.599 kn (27.123 eura) 1.4 TSI Highline (150 KS, DSG7) …………………… 226.506 kn (29.882 eura) 1.6 TDI Highline (110 KS, RM5) …………………….. 197.971 kn (26.117 eura) 1.6 TDI Highline (110 KS, DSG7) …………………… 218.261 kn (28.794 eura) 2.0 TDI Highline (150 KS, RM6) …………………….. 223.107 kn (29.434 eura) 2.0 TDI Highline (150 KS, DSG7) …………………… 246.416 kn (32.509 eura)
dr. Željko Marušić