OPREZ, SKLISKO!

Zamke prvog mraza: početni jutarnji kilometri su najopasniji, pogotovo ako nemate zimske gume!

Ne pokrećite automobil dok potpuno ne očistite sva stakla, ne pretjerujte s okretajima hladnog motora, vozite oprezno, bez žurbe i uz povećan razmak, posebice s ljetnim gumama…

S prvim jutarnjim hladnoćama počinju i neugodni problemi u vožnji. Motor teže pali, posebice kod starih i neispravnih vozila, a u sjevernim krajevima dočuje nas led na vjetrobranskom staklu. Premda je trend da se, zbog smanjenja potrošnje goriva i zagađivanja okoliša, ne preporučuje zagrijavanje u mjestu, upalite motor i potom temeljito očistite sva stakla te svjetla i žmigavce.

Opasno je krenuti sa zamagljenim staklima te je nužno, u nekoliko minuta, osigurati uvjete za dobru vidljivost. U sustavu za pranje vjetrobrana treba biti propisana tekućina, no led treba uklanjati strugalicom, a ne brisačima. Ako na to ne pazite, lako možete oštetiti (izgrebati) gumene metlice brisača. Ne zaboravite očistiti i vanjske retrovizore, jer o njihovoj čistoći ovisi vidljivost s bočnih strana automobila.

U tih nekoliko minuta motor se već malo zagrije te zrak iz ventilacijskih otvora počinje sušiti vlagu s unutrašnje strane stakala. Važno je pri ruci imati i mekanu krpu, kako bi se po potrebi mogla obrisati unutrašnja strana vjetrobrana. U početku vozite oprezno i bez žurbe, jer treba pričekati kako bi se motor potpuno ugrijao, a ventilacija počela raditi punim intenzitetom.

Oprez je nužan i zbog hladnih guma, koje na hladnom asfaltu loše drže te se povećava rizik proklizavanja, kod kočenja i brže vožnje u zavoju. Problem je posebice izražen ako na skliskoj cesti vozite s ljetnim gumama.

Prvi su mrazevi najopasniji, jer se može desiti da zimska služba solju ne pospe određenu dionicu, a vozači su još nespremni. Poledica se često javlja na nadvožnjacima, u usjecima, na ulascima u tunele i predjelima rijetko izloženim suncu. Nailazak na led nesmanjenom brzinom znači sigurno izlijetanje s ceste, što teško može spriječiti i najspretniji vozač.

Ako se temperatura spusti ispod ništice, treba biti oprezan i kod potpuno suha vremena, jer tada guma lošije prianja. Upravljanje se otežava te svako skretanje ili kočenje postaje opasno.

Na kraju ponavljamo – dobre zimske gume vrijede više od svega i na njima nemojte štedjeti. Nisu dobre ni stare zimske gume, pogotovo ako je dubina utora manja od četiri milimetra. Bez obzira što se recesija širi na sve strane, nađite načina za kupnju kvalitetnih guma, jer je to najisplativija investicija.

Led čistite oprezno
Struganje leda postaje svakodnevna rutina i pritom treba biti oprezan. Koristite kvalitetne strugalice, koje se mogu kupiti u prodavaonicama auto-moto opreme, a izbjegavajte reklamne, izrađene od tvrde plastike, koje se nude kao poklon. Led stružite odmjerenim pritiskom, kako ne biste izbrazdali staklo. Pazite da strugalicom za led uz rub okvira stakla ne oštetite gumenu brtvu stakla. Led treba ukloniti temeljito, jer zaostale grudice, prilijepljene za staklo, mogu oštetiti gumenu metlicu brisača. Ni u kojem slučaju za uklanjanje leda ne koristite vruću vodu, jer staklo može lako puknuti.

U početku bez turiranja
Bez problema možete krenuti s hladnim motorom, ali dok se ne zagrije ne pretjerujte s okretajima. To je posebice važno kod motora s turbopunjačem. U početku u viši stupanj uključujte već pri 2000/min, a kako se motor zagrijava, okretaje postupno povećavajte. Ako u prvim metrima trebate svladati veći uspon, prijeđite ga u prvom stupnju pri niskim okretajima i tek na vrhu brijega uključite u drugi stupanj. No i kad se motor potpuno zagrije, radi štednje goriva, kod dizelskog motora ne treba prelaziti 3000, a kod benzinskog 4000 okretaja. Ulje u mjenjaču zagrijava se sporije od motora te je za olakšavanje šaltanja, prije ubacivanja u prvi stupanj ili “rikverc”, preporučljivo mjenjač gurnuti u treći, pa u četvrti stupanj.

Oprezno u rikverc
Prije pokretanja automobila grijač stražnjeg stakla u pravilu ne stigne potpuno ukloniti vlagu te treba oprezno manevrirati unatrag. Problem pogoršavaju i bočni retrovizori, koji se nakon čišćenja lako ponovno zamagle i orose. Posebice je neugodno uključivanje u promet izlaskom s parkinga u rikverc, jer loša vidljivost kroz bočne prozore otežava i povećava rizik izlaska na prometnicu. Tada lako može doći do nalijetanja drugog vozila i prometne nesreće, a koristi ono što za hladna vremena nije ugodno – kratkotrajno otvaranje stražnjeg prozora. Još je bolje o tome voditi računa navečer te na parkirno mjesto ući stražnjim dijelom vozila.

Dobar servis zlata vrijedi
Prošla su vremena kad je trebalo ulijevati posebno ulje za zimske uvjete i kad se antifriz koristio samo ljeti. Multigradna ulja, posebice sintetična, potpuno zadovoljavaju cijele godine, a to vrijedi i za rashladnu tekućinu. Treba svakako koristiti posebnu tekućinu za stakla, a najvažnije je temeljito servisirati automobil. Ako nedostaje nekoliko tisuća kilometara do termina, preporučljivo je servis napraviti i prije roka, kako bi se spremno dočekali zimski uvjeti. Posebice je važno servisirati kočnice, provjeriti ispravnost amortizera, kuglastih zglobova i servoupravljača. Na kraju podesite geometriju ovjesa.

Foto: Pixabay

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo