Pet mladih u “lijesu na kotačima”, na skliskoj cesti, s armiranobetonskim stupovima uz rub – formula za smrt…
Teška prometna nesreća koja se dogodila sinoć u naselju Ninčevici kod Solina, u kojoj su tri mladića teško, a dva lakše ozlijeđeni, na najbolji način opisuje stanje sigurnosti našeg cestovnog prometa. Mladić za volanom Renault Meganea prve generacije (1995. – 2002.), vrijednog 15.000 kn, dakle iz sigurnosno “pretpovijesnog” razdoblja, očito želeći impresionirati četvoricu vršnjaka naguranih u autu, punom je snagom potegao skliskom zavojitom cestom bez zaštitne ograde i s armiranobetonskih stupovima električne mreže u zoni izlijetanja.
Spojila su se, u negativnoj sinergiji, sva tri bitna elementa cestovne sigurnosti. Prvo, krajnje neodgovorni vozač, koji je prekršio brzinsko ograničenje u naselju (članak 53. stavak 1, Zakona o sigurnosti prometa na cestama), brzinu nije prilagodio uvjetima na cesti i stanju vozila (članak 51. stavak 1), a je li bio pod utjecajem alkohola i/ili dugih nedozvoljenih supstanci, pokazat će istraga. Drugo, stari i nesigurni, a još uvijek brzi automobil, koji po današnjim mjerilima zaslužuje nula zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP-u. Treće, zavojita cesta u naselju, sa skliskim asfaltom (pravilom u Dalmaciji zbog korištenja lokalnog agregata s dosta vapnenca) i nezaštićenim armiranobetonskim stupovima uz rub, dakle s nula zvjezdica za sigurnost po Euro RAP-u.
O silini udarca govori činjenica što se automobil nakon nesreće zapalio, pa je sreća u nesreći što je sve, zasad, završilo s teškim i lakim ozljedama. Ova nesreća pokazuje kako treba uvesti mjere smirivanja brzine i pojačati kontrole na prometnicama bez temeljnih sigurnosnih značajki te pojačati policijske kontrole, ali to nije dovoljno, jer treba smanjiti dostupnost brzih, a nesigurnih automobila mladima. Nužne su sljedeće mjere.
1. Na cestama s nezaštićenim krutim objektima uz cestu (stabla, armiranobetonski i čelični stupovi, betonski prilazi i mostići preko odvodnih kanala…) treba ugrađivati uspornike, poprečne vibracijske trake, a pred pješačke prijelaze i klasične. Na kritičnim dionicama postaviti radarske kamere za mjerenje brzine
2. Vratiti odredbu o ograničenju snage vozila kojim smiju upravljati vozači do navršene 24. godine, ali je odrediti na 70 kW (95 KS).
3. Uvesti sigurnosni malus na osiguranje od autoodgovornosti, od 50 do 200 posto, na brze a nesigurne automobile. Dakle, brzi stari automobil možete kupiti za 20.000 kuna, ali godišnju policu osiguranja trebate platiti 10.000 kuna. Pa izvolite…
4. Smanjiti trošarinu (PPMV) za nova vozila s pet zvjezdica za sigurnost po standardu Euro NCAP za 50 posto, a ako usto imaju i sustav autonomnog kočenja, za 100 posto.
5. Intenzivirati policijske patrole kritičnim prometnom uvjetima, u noćima i jutrima vikenda, kad naša mladež odlazi i vraća se s provoda.