NOVI UDAR NA AUTOINDUSTRIJU

Rat u Ukrajini: Posljedice za automobilsku industriju (1/3)

Najteže posljedice pretrpjet će tvrtke AvtoVAZ/Lada i većinski vlasnik Renault, njemačka autoindustrija je razmjerno malo izložena, lani je u Rusiji prodano u Rusiji je prodano oko 1,67 milijuna osobnih automobila

Izvor: de.motor 1

Od 24. veljače 2022. ruska invazija na Ukrajinu držala je svijet u neizvjesnosti. Kao odgovor, SAD je već uveo ozbiljne ekonomske sankcije Rusiji, a EU će vjerojatno slijediti njihov primjer. Kakve to posljedice ima za automobilsku industriju? Stručnjak prof.dr. Stefan Bratzel iz CAM instituta u Bergisch Gladbachu analizirao je situaciju.

Jedno je sigurno: za njemačke automobilske tvrtke poslovanje u Rusiji zauzima vrlo mali udio. Problematičnije za Renault-Nissan u pogledu novčanih tokova i opskrbe dijelovima je to što drži većinu u matičnoj tvrtki Lada AvtoVAZ. Premda Ukrajina ne igra bitnu ulogu kao automobilsko tržište, Rusija se dugo smatrala važnim budućim tržištem za svjetsku automobilsku industriju, koja se čak približila razini njemačkog tržišta 2012. s 2,8 milijuna prodanih vozila. Međutim, rusko automobilsko tržište od 2015. godine stagnira između 1,4 i 1,8 milijuna vozila.

Godine 2021. u Rusiji je prodano oko 1,67 milijuna osobnih automobila (2020.: 1,60 milijuna) i lakih gospodarskih vozila. To Rusiju stavlja na 8. mjesto na najvećim svjetskim automobilskim tržištima, nakon Južne Koreje i ispred Francuske i Velike Britanije. Grupe proizvođača s najvećom prodajom u 2021. su Hyundai (uključujući Kiu) s oko 380.000 vozila i AvtoVAZ (Lada) s 351.000 i alijansa Renault-Nissan-Mitsubishi s 212.000 vozila, pri čemu Renault također posjeduje većinski udio od 2017 u AvtoVAZ-u.

Među njemačkim proizvođačima Volkswagen grupa ima 12 posto tržišnog udjela s 204.000 vozila, dok BMW i Mercedes s tržišnim udjelom od oko 3 posto u Rusiji prodaju oko 49.000 odnosno 50.000 vozila. Gospodarske sankcije koje se očekuju najviše će pogoditi Hyundai grupu, kao i suradnju Renault-Nissan-Mitsubishi i Volkswagen grupu. Međutim, kako je tržišna relevantnost Rusije za Volkswagen samo 2 posto (ruska prodaja u odnosu na ukupnu prodaju), negativni učinci izravne prodaje, slični onima za BMW i Mercedes-Benz, mogu se ocijeniti umjerenim.

Renault-Nissan-Mitsubishi, s druge strane, ekonomski je najviše pogođen zbog visokih prodajnih udjela grupe i ruske podružnice AvtoVAZ. Rusija ima pogon za proizvodnju automobila s ukupno 34 proizvodna pogona za automobile, kamione, kombije, autobuse i motore, koji, međutim, uglavnom proizvode za vlastito domaće tržište.U Rusiji je 2020. proizvedeno 1,4 milijuna automobila, a 2019. 1,65 milijuna vozila proizvedeno je 2020. i 2019. godine.

Ukupna vrijednost izvoza ruske automobilske industrije u 2019. iznosila je 3,3 milijarde američkih dolara. Vrijednost uvoza je, s druge strane, bila 20 milijardi američkih dolara. U principu, zbog rusko-ukrajinskog rata i nadolazećih sankcija, moraju se očekivati značajni poremećaji u proizvodnom opskrbnom lancu u Rusiji. Grupa Renault sa svojim tvornicama automobila u zemlji vjerojatno će biti posebno pogođena. Ali Volkswagen i drugi proizvođači također upravljaju tvornicama vozila u Rusiji.

Velike će probleme pretrpjeti ruska tvrtka UAZ Baikal. Većina ovih pogona uvelike ovisi o nabavi dijelova iz inozemstva za proizvodnju vozila. Predvidive sankcije mogle bi kratkoročno dovesti do zaustavljanja opskrbe dijelovima iz Europe i drugih zemalja. To prijeti zaustavljanjem proizvodnih linija u Rusiji. S druge strane, Rusija i Ukrajina igraju samo podređenu ulogu kao mjesta dobavljača za globalnu automobilsku industriju.

Ali i ovdje bi moglo doći do poremećaja u opskrbnom lancu. Zbog složenih mreža s dodanom vrijednošću u automobilskoj industriji, dobavljači u fazama upstream proizvodnje mogli bi biti negativno pogođeni, što može dovesti do uskih grla u opskrbi dijelovima europskih tvornica.

Autor

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

Preporučeni sadržaj