29.9.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Brzinski rekordi (2/2): Časna riječ, probili smo 'zvučni zid', premda to, eto, nitko nije vidio ni čuo!

Fascinantni svijet lova na brzinske rekorde sadrži mnoge zanimljive priče, a ovo su neke od najzanimljivijih, u drugom serijalu u lovu na najviše brzine na zemlji, pokušajima koji su često 'ruski rulet'...

Nažalost, danas su razvojni troškovi toliko veliki da se u apsolutnoj kategoriji rekordi jako rijetko obaraju, no manje potkategorije i dalje su područje privatnih entuzijasta i borbe na rekorde. 

Pogotovo sredinom kolovoza kada se svi takvi okupe na slanom jezeru Bonneville - mada je ove godine Speed Week nažalost otkazan zbog obilnih kiša i potopljene staze. Ovo je nastavak priče o jednom od najvećih izazova uopće, obaranja brzinskog rekorda na zemlji...

I priča o pokušajima probijanja 'zvučnog zida', s kotačima na podlozi, u situaciji kad jem od postizanja rekordne brzine, veći problem zadržavanja bolida na zemlji, da ne poleti...

Svjetski rekord na javnoj prometnici trajao je gotovo 80 godina

Potomak napuljskih emigranata u Njemačkoj, Rudolf Caracciola je na svoj 14. rođendan odlučio da će postati vozač utrka. Većim je dijelom karijere bio vezan za Mercedes-Benz, čije je automobile i prodavao, uzdržavajući se vođenjem predstavništava stuttgartske tvrtke. 

Godine 1931. pobijedio je na Mille Miglia, vozeći prekrasni Mercedes-Benz SSKL. U čitavoj će se povijesti te utrke još samo jednom dogoditi da strani vozač i automobil otmu pobjedu Talijanima, učinit će to Stirling Moss 1955., također u Mercedesu.

 No najnevjerojatniji je neoboreni Caracciolin rekord od 432.7 km/h u letećem kilometru, ostvarenih u siječnju 1938. Aerodinamički optimiranim bolidom Mercedes - Benz W125, na autocesti Frankfurt - Darmstadt. Možda i najveći vozač ikada, 

Bernd Rosemeyer je poginuo pokušavajući premašiti tu brzinu, koja je kao brzinski rekord na javnoj prometnici izdržala gotovo osam desetljeća. Oboren je tek 5. studenog 2017., kad je Niklas Lilja, u bolidu Koenigsegg Agera RS, na zatvorenoj autocesti u Nevadi, potegao čak 445,6 km/h.

Andy Green, najbrži na svakoj vrsti goriva

Pravi ljubitelji brzinskih rekorda će i ako ih probudite u gluho doba noći znati da aktualni iznosi 1227,99 km/h, a postavio ga je Andy Green 25. rujna 1997. u pustinji Black Rock u američkoj saveznoj državi Nevada vozilom Thrust SSC. 

No manje je poznato kako je Green u međuvremenu 2006. oborio i svjetski brzinski rekord u kategoriji dizelskih vozila. Upravljao je raketom na kotačima, JCB Dieselmax i postigao brzinu od 563,4 km/h. 

Green, u svakodnevnom životu pilot RAF-a, uključen je i u projekt Bloodhound, kojem je cilj probijanje brzine od tisuću milja na sat na zemlji, uz još nepoznat datum vožnje.

Najbrži gradonačelnik na svijetu

Ab Jenkins bio je toliko popularan u Salt Lake Cityju u da su ga 1940. izabrali za gradonačelnika. Tu je funkciju obnašao do 1944., a za vrijeme dok je bio na njoj oborio je čak 21 brzinski rekord.

Upravo je on doveo lovce na rekorde na slano jezero Bonneville i ustanovio okupljanje koje danas poznajemo kao Bonneville Speed Week, najveći i najznačajniji festival ekstremnih brzina na svijetu. 

Jenkins nije ganjao ukupni rekord nego one o brzini tijekom maratonskih, višesatnih ili višednevnih vožnji, a neki od njegovih rekorda iz 1940. još stoje. Najpoznatiji su automobili koje je vozio i pripremao nosili naziv 'Mormon Meteor', tako da ga možemo nazvati i najbržim svjetskim propagatorom vjere.

I Henry Ford na ledu je oborio svjetski rekord

Možda najneočekivanije ime na listi svjetskih rekordera je Henry Ford. U ranim je danima Ford pokazivao sklonost utrkama, jer je to bio najjednostavniji način da javnosti predstavi svoje automobile. Najuspješniji trkaći model bio je 999, kojim je počela karijera legendarnog vozača Barneya Oldfielda. 

Kasnije je Ford nakon što je automobil uništen u jednoj nesreći, otkupio ostatke i na njihovoj osnovi napravio modificirani rekordni automobil, s kojim je 12. siječnja 1904. na zaleđenom jezeru St. Clair postigao brzinu od 147,05 km/h. Bila je to najveća dotad postignuta brzina automobilom, na bilo kakvoj podlozi.

Holivudski su kaskaderi možda prvi probili zvučni zid

Najkontroverzniji pokušaj obaranja brzinskog rekorda na zemlji odvio se 1979. na slanom jezeru Rogers, u sklopu zrakoplovne baze Edwards u SAD. Bolid Budweiser Rocket vozio je holivudski kaskader Stan Barrett, a konstruktor vozila bio je još poznatiji kaskader  Hal Needham. Cilj: probijanje 'zvučnog zida'. 

Promatrači su definitivno čuli nekakav prasak, no samo oni koji su se nalazili dosta blizu, dok će ga kasnije pri rekordnoj vožnji Thrusta SSC čuti čak i na više kilometara udaljenosti. Ekipa je ustvrdila da je najveća brzina bila 1190 km/h, no mjerenja su bazirana na uređajima u samom vozilu, podložnima trešnji i vibracijama. 

Rezultat je izračunat i objavljen osam sati nakon vožnje, a zrakoplovne snage su izdale neautoriziranu potvrdu o brzini. Niti jedno službeno tijelo, naravno nije priznalo rekord, ali legenda je ipak ostala.

Brzinski rekordi (1/2): 100 km/h prvi put na zemlji dostignuto na struju, 200 km/h na paru!








Gulf

Tembo