Société des Automobiles Alpine SAS, skraćeno Alpine, sportska je francuska marka koja je 1970-ih nosila oznaku Alpine-Renault, proslavila se tuniranjem ‘konfekcijske’ Renaultove mehanike, a odnedavno se vraćaju kao zaseban brend…
Dieppe je gradić u Normandiji, na obali kanala La Manche. U svijetu automobila proslavila ga je marka Alpine, koju je Jean Rédélé (1922. – 2007.), lokalni prodavač Renaulta, pod punim nazivom Société des Automobiles Alpine SAS, osnovao 1955.
Prvi je model bio atraktivan coupe A106, bazirani na mehanici Renaulta 4CV, a uspjesi na sportskim natjecanjima nisu izostali, uz pobjede u klasi na znamenitim utrkama Mille Miglia i Coupe des Alpes.
Oblik 1960-ih postupno evoluira, zametak prepoznatljivog stila je Berlinetta A108 Tour de France iz 1960, a promjenom imena u A110 uz ugradnju mehaničkih komponenti novopredstavljenog Renaulta R8, stvorena je ultimativna francuska legenda. U raznim će inačicama ostati u proizvodnji desetljeće i pol.
Počinje i licencna proizvodnja u Brazilu, Španjolskoj i Bugarskoj, a suradnja s Renaultom sve bliža, do te mjere da se uspješni reli program financira od strane tvornice. Na reliju Monte Carlo 1971. osvaja prva tri mjesta, inačicom A110, s friziranim motorom Renaulta 16. Najveći je uspjeh ostvarila 1973. – nakon ponovljene trostruke pobjede u Monte Carlu, osvaja i prvo svjetsko prvenstvo u reliju za konstruktore.
A110 kojom je ranih 1970-ih uspješno nastupao Jovica Paliković bila je zacijelo najatraktivniji model na našim relijima. Renault u potpunosti preuzima tvrtku baš te 1973., a novi A310 označava okretanje prema cestovnim modelima uz tek nešto nastupa na stazama i postepeno povlačenje s relija. Ime se koristi i na uzbudljivoj sportskoj inačici Renaulta 5.
Dolaskom Douvrin V6 motora stižu ozbiljnije performanse i veće ambicije. Premda razvoj Alpine modela tridesetak godina teče paralelno i na vrlo sličan način onome koncepcijski sličnog Porschea 911, ne uspijevaju mu preoteti značajan dio tržišnog udjela. Kasniji modeli GTA i A610 bili su upravo brilijantni.
Mnogi ih znalci i danas drže najbolje čuvanom tajnom svijeta sportskih automobila, nepoznatom alternativom mnogo razvikanijim modelima. Nedostatak egzotičnog imena utjecao je na slabu prodaju i ignoriranje modela svuda osim u Francuskoj. Povlačenje Renaulta s američkog tržišta prije no što se model mogao dokazati ondje također je pridonio potonuću.
Brand Alpine praktički se gasi 1995., a matična tvrtka u Dieppeu organizirala je proizvodnju modela Renault Clio Sport i Megane Sport. Koncept A110-50 (2012.) nagovijestio je povratak, u suradnji s Caterhamom. Zanimljivo, ovi automobili s karoserijama od stakloplastike bili su popularni svugdje u svijetu pod originalnim nazivom, no ne i u Engleskoj: ime Alpine na svojim su modelima zaštitili Sunbeam i kasnije Chrysler, tako da ga na Otoku Renault nije smio koristiti.
Podsjetimo se za kraj malo detaljnije najplodnijeg polja za ovu marku, sporta. Ponajprije reli! Od 1970. do 1972. održavalo se Međunarodno prvenstvo proizvođača, koje je 1973. preraslo u Svjetsko prvenstvo, od kojeg danas računamo povijest WRC-a. Alpine-Renault (tako je glasio službeni naziv nakon zbližavanja dvije tvrtke) je 1970. izgubio prvenstvo za dva boda od Porschea, sljedeće ga godine dominantno osvojio, a u zadnjoj sezoni uzeli su predah prije trijumfalnog povratka 1973.
No i na kružnim stazama ostavili su i te kakav trag. Senzacionalni pohod žuto-crnih Renaulta na svijet utrka s turbo motorima 1970-ih u Formuli 1 im nije donio naslove, ali na Le Mansu je 1978. posada Pironi-Jaussaud donijela popularnu i nezaboravnu pobjedu. Model A442 pobijedio je i u prvom nastupu, u Mugellu 1975., no sve između te dvije pobjede bolje je zaboraviti, kao i većinu ranijih pokušaja tvrtke, prije prelaska pod kontrolu Renaulta.
Krajem 2017. vratili su se zasebnim modelom Alpine A110, reinkarnacijom slavnog pretka.