Elegantan, luksuzan i dinamičan SUV srednje klase poželjna je alternativa Volkswagen Tiguanu & Co., s dvolitrenim dizelašem od 177 KS i 400 Nm te izvrsnim 8-stupanjskim automatskim mjenjačem vuče temperamentno (8,6 s, 211 km/h), troši malo više od šest litara, ali napucan snagom i opremom stoji blizu 300.000 kn…
Novi francuski adut SUV na granici C i D segmenta već smo najavili, a i upoznali se s njime na nedavnoj prezentaciji, a sve njegove adute i vrline upoznali smo na sedmodnevnom testu.
Citroën C5 Aircross nosi osnovno ime limuzine (na vrhu) srednje klase, C5, za kojom mnogi žale, ali nema puno dodira s ovim modelom. Koncern PSA je u velikoj SUV-ofenzivi, na krilima uspjeha Peugeota 3008, europskog i hrvatskog automobila 2017. godine.
Bio je to zbilja pun pogodak, a nakon što je taj model bljesnuo dužinom od 445 cm i dobio za klasu veću izvedenicu 5008, rastegnutu na 464 cm, među njima, u atraktivnijoj i luksuznijoj izvedbi plasirao se C5 Aircross. Gabaritima, 450 x 186 x 169 cm na granici je kompaktne i srednje klase, ali izvedbom i dojmom, pogotovo pogonskim sklopom i opremom, puca više.
Na test nam je došla verzija BlueHDi 180 EAT8 Shine, s profinjenim i moćnim dvolitrenim dizelašem, kojemu više od snage (177 KS pri 3750/min) znači okretni moment, od čitavih 400 Nm pri 2000/min.
Performansama pomaže prvoklasni Aisinov automatski mjenjač s 8-stupnjeva i dobro složeno podvozje, koje uz udaljenost podnice od podloge od 23 cm i razmjerno mekano, ali dovoljno postojano podvozje pruža izvrstan kompromis udobnosti, stabilnosti i terenskih mogućnosti.
C5 Aircross se nudi samo s prednjim pogonom, ali to ga ne priječi da briljira u svim bitnim disciplinama. Ležanju i dizajnu pomažu atraktivne 19-colne alu felge s gumama 205/55.Uživanje, zbilja može početi, a za to je izvrstan uvod privlačan dizajn, koji, još od C4 Cactus, svakim novim modelom (C3, C3 Aircross…) približava idealu.
Dobro se podsjetiti da je za broj manji prethodnik, C4 Aircross, bio izvedenica Mitsubishi ASX-a, a ovo je već samosvojan, PSA-ov koncept, koji kao da je pokupio sve najbolje od svih srodnika i prethodnika iz oba primarna PSA-ova brenda, Peugeota i Citroena (po istoj špranci uspjeh sada gradi Opel, novi član francuskog koncerna).S
kladan, solidan i funkcionalan SUV dugačak 4,5 metara prava je mjera, jer nudi visok komfor, a dovoljno je okretan u gradu. Uz udaljenost podnice od podloge od 23 cm ima dobre adute i u terenskim uvjetima, a funkcionalnost pojačava prtljažnik od 580 do 720 litara.
Dizajnerska odvažnost i specifičnost, koliko na vanjštini, još više se projicira prostranom unutrašnjošću, koja velikom širinom i visinom, te međuosnim razmakom od 273 cm pruža raskošan komfor. Komfora ima raskošno za četiri osobe, a i s tri osobe straga mogu se uspješno smjestiti.
Premda ima detalja s materijalima koji nisu baš premium, dojam je više nego povoljan. Citroënovi su se stručnjaci potrudili skockati unutrašnjost, u dvobojnoj unutrašnjosti, u kombinaciji crne i bež boje, kože i plastike, dizajnerski zanimljivo, a istodobno funkcionalno i ergonomično.
Po tradiciji, favoriziramo klasičan, okrugli stil instrumenata, digitalni kokpit,je pregledan i informativan. U kombinaciji s 8-inčnim kokpitom jasno pruža sve bitne informacije, lako se privikava na modernističko sučelje.
Višefunkcijski volan lijepo je oblikovan, ugrađen je široki oslonac za lijevu nogu, od brušenog aluminija, i tri pravokutne gumirane trake. Ručica automatskog mjenjača na središnjoj konzoli, dizajnersko remek-djelo je funkcionalna(nakon početnog privikavanja).
Pruža mogućnost izbora jednog od četiri programa, omogućava i ručno šaltanje, ali ako se stavi u standardni automatski modus, mjenjač Aisin izvrsno odrađuje posao.
Visoku kvalitetu pokazuje precizno i solidno izvedena unutrašnjost, kombinacija kože i plastike, sa stilskim elementima iz C4 Cactusa fino su uklopljeni, dojam podižu kožom obložena sjedala, s pravokutnim uzorkom, ugodno povišena i fino oblikovana, a sve zaokružuje središnja konzola s preklopnim pokrovom.
Ukratko, ‘forte’ ovog povišenog i komfornog auta je ugodna, opuštena i sigurna vožnja, uz dobru kontrolu situacije. Uz Volkswagenov 2.0 TDI najbolji visokoserijski dvolitreni dizelaš, koji uz modele Citroëna, Peugeota, odnedavno i Opela, pokreće i Fordove, radi uglađeno, dobro prigušeno i prilično moćno, što potvrđuje okretni moment od 400 Nm pri samo 2000/min.
Ako bi se dodjeljivao oskar za dizajn unutrašnjosti, C5 Aircross bi bio među najizglednijim kandidatima. Sjedi se ugodno povišeno, elektronički kokpit atraktivan je i pregledan, a automatski mjenjač podjednako oduševljava dinamikom, učinkovitošću i elegantnom te (nakon privikavanja) funkcionalnom ručicomPogodnu karakteristiku motora, kojem adute ‘boosta’ 8-stupanjski automatski mjenjač, pokazuje i što najveću snagu od 177 KS razvija pri razmjerno niskih 3750/min.
Sve se to precizno usmjerava na prednje kotače, a prednji je pogon mudar izbor zbog cijene, potrošnje i emisije CO2. Manjak pogona 4×4 nadoknađuje Advanced Grip Control, sustav elektroničke blokade diferencijala i kontrole proklizavanja prednjih pogonskih kotača. A istodobno, bez 4×4 u prijenosu se gubi do 5 posto manje snage, što ovom dobro motoriziranom C5 Aircrossu omogućava respektabilne performanse.
Dinamičan je i temperamentan, što potvrđuje ubrzanje do stotke za 8,6 sekundi, a više od te brojke ‘govori’ ugodnost i kontinuiranost ubrzanja. Uz udaljenost podnice od tla od 23 cm osiguran je ugodan, blago povišen položaj, koji poboljšava osjećaj preglednosti i sigurnosti za volanom.
Funkcionalnost povećavaju tri zasebno pomična sjedala straga, pa se obujam prtljažnika mijenja od 580 do 720 litara.Zbog povišenog položaja sjedala, uz razmjerno velik međuiosni razmak i širinu, osiguran je komfor više klase, a ugodnosti vožnje doprinosi dobro prigušenje buke i vibracija.
Fino, ‘muški’ potegne od niskih okretaja i šalta ‘rafalno, bez trzaja. Nema tu ‘udarca u leđa’, kao u najsnažnijim verzijama Audija Q2, BMW-a X1 i Mercedes-Benza GLC, ali omogućava sigurnu i preciznu vožnju. Francuski su stručnjaci postigli, praktički najbolji kompromis udobnosti i stabilnosti.
C5 Aircross se zbilja može voziti oštro i sigurno, podjednako dinamično u gradu, temperamentno kroz zavoje i brzo, a ugodni i sigurno na autocesti. Omogućava ‘peglanje zavoja’ stilom temperamentnog kompakta, a na autocesti lakoćom drži ritam autoceste (140 – 160), pritom se vrti ispod ugodnih 3000/min i ima dovoljno žestine za pretjecajnu traku. Stabilnosti i sigurnosti doprinose 19-colne alu felge s gumama 205/55, a uvjerljiv dojam zaokružuju snažne kočnice.
A sve to postiže se uz potrošnju od 6 do 6,5 litaraKakav je C5 Aircross? Ugodan, komforan, poletan i siguran. Usto je ‘šminka’ na cesti pa je dobar izbor u premium klasi. Testni je model napucan opremom, ima i panoramski krov, pa stoji blizi 300.000 kn, ali osnovni dizelaš BlueHDi 130 S&S Live, koji nudi sve što treba, dostupan je za 195.900 kn.
Dakle, palac gore! Uglađen i moćan dvolitreni turbodizelaš, koji je karijeru počeo 1999. s 90 KS, u dvostruko snažnijoj izvedbi pruža izvrstan balans snage, elastičnosti, štedljivosti i uglađenosti. Momentom od 400 Nm pri 2000/min izvrsno je sparen s 8-stupanjskim automatskim mjenjačem, snagu otpušta lakoćom, a ima rejting pouzdanosti i trajnosti.
POGON
Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V, zupčasti remen, blok od sivog lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1997 ccm
Provrt x hod: 85 x 88 mm
Kompresija: 16:1
Snaga: 130 kW (177 KS) pri 3750/min
Moment: 400 Nm pri 2000/min
Mjenjač: autom., 8 st.
Pogon: prednji
Start/stop: da
KAROSERIJA
Izvedba: SUV C/D-segm., 5V, 5 sjedala
Gabariti: 4500 x 1859 x 1689 mm
Međuosni razmak: 2730 mm
Cd: 0,29
Krug okretanja: 11,9 m
Masa/nosivost: 1465/625 kg
Prtljažnik: 580 -1630 l
Spremnik: 53 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica
PODVOZJE
Ovjes: MacPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 283 mm/268 mm
Ručna: električna
Udaljenost podnice od tla: 230 mm
Naplaci: aluminijski
Gume: 205/55 R 19 (standardne 235/55 R 18)
PERFORMANSE
Brzina: 211 km/h
0-100 km/h: 8,6 s
Potrošnja (EU): 5,2/4,5/4,7l/100 km
Na testu: 6,1 l/100 km
CO2: 124 g/km
CIJENA
Testni model: 299.785 kn (40.511 eura)
Bez doplata: 258.285 kn (34.903 eura)
Osnovni benzinac: 179.900 (24.311 eura) – PureTech 130 Live
Osnovni dizelaš: 195.900 kn (26.473 eura) – 1.6 BlueHDi 130 S&S Live
VRLINE I MANE
+ dizajn i izvedba
+ oprema i komfor
+ performanse i potrošnja
– 4×4 nije u opciji
– skupe doplate
Bočna silueta s crnim elementima i crvenim ‘lažnim’ otvorom na pragovima pokazuje dinamičnost, eleganciju i funkcionalnost, a prostranost naglašavaju visina od 169 i međuosni razmak od 273 cm. Uvjerljivo ležanje i stilski dojam zaokružuju atraktivni 19-colni naplaci s gumama 205/55
OPREMA
ABS/REF/AFU/ESP/ASR
6 zračnih jastuka
CITROËN Connect Nav na 8″ tabletu
Bežično punjenje pametnog telefona
Paket Drive AssistPaket Safety
Sustav otvaranja prtljažnika bez ruku
Pristup i pokretanje vozila bez ključa
Kamera za vožnju natrag Top Rear Vision
Prednja svjetla Full LED tehnologija
Elementi Airbump® na donjem dijelu vrata
Dodatno zatamnjena stražnja bočna i stražnje staklo
Električno preklopivi vanjski retrovizori
12,3″ TFT digitalna instrument ploča
Svjetla za maglu s bočnim osvjetljenjem
Pomoć pri parkiranju sprijeda i straga
Automatski dvozonski klima uređaj
PHC – ovjes s progresivnim hidrauličnim graničnicima™