Važno je po zvuku prepoznati da nešto nije u redu, jer ako se kvar otkrije u početnoj fazi trošak u pravilu nije velik. Običnom je vozaču najvažnije da ako čuje bilo što čudno, odmah ide u servis…
Automobil se često oglašava neobičnim zvukovima – kao da vas želi upozoriti na nepravilnost u radu ili kvar nekog sklopa ili sustava. Važno je po šumu prepoznati kvar, jer ako se otkrije u početnoj fazi, trošak u pravilu nije velik. Što znače karakteristični zvukovi automobila i u tom slučaju kako postupiti?
• zviždanje u ‘leru’ ukazuje na oštećenje klinastog, odnosno kanalnog remena. Oštećeni je remen najbolje odmah izmijeniti, jer vas njegovo pucanje može prouzročiti ozbiljan kvar motora.
• ako je zvuk dubljih tonova (tuljenje), te se pojačava se s povećanjem broja okretaja, radi se o potrošenom ležaju alternatora ili crpke vode. Bitno je odmah obaviti popravak, jer se može oštetiti osovina i rotor, a crpka vode može i trenutno otkazati, te prouzročiti veliku štetu.
• ako u vožnji čujete tuljenje ili struganje koje se mijenja s brzinom vožnje i zakretanjem upravljača, a prestaje kad se automobil zaustavi, radi se o ležaju prednjih kotača. Istrošeni se ležajevi trebaju odmah izmijeniti, jer njihova zračnost povećava dinamičko opterećenje ovjesa i može oštetiti spone.
• ako se pri puštanju papučice spojke automobil počne tresti, kao da će se sve raspasti, uzrok je u neravnomjerno potrošenim lamelama, potisnoj ploči ili tarnoj površini zamašnjaka. Ne odugovlačite s popravkom, jer će se troškovi znatno povećati.
• pucketanje kod skretanja ukazuje na oštećenje homokinetičkog zgloba. On najčešće strada zbog nepravodobne izmjene oštećene manšete, koja zadržava mazivo i sprječava onečišćenja kliznih površina s kuglicama.
• ako pri kočenju začujete metalno struganje, odmah provjerite istrošenost kočionih obloga te ih po potrebi izmijenite. Nemojte odugovlačiti ni trenutka, jer se može uništiti disk, a kod nekih automobila istrošena disk-pločica može ispasti iz ležišta uz nesagledive posljedice
• pucanje i detonacije iz auspuha ukazuju na probleme s paljenjem benzinskog motora. Problem može biti u neispravnim svjećicama, brizgaljkama i lambda sondi
• provjerite stanje i zazor na svjećicama te ih po potrebi izmijenite te ih po potrebi izmijenite. Uzrok može biti i u nepodešenom kutu paljenja, a ponekad se sve dešava zbog izgorjelog kondenzatora.
• ako u praznom hodu vaš motor pojačano metalno lupa, a ima ugrađeni fazni lanac za pogon bregastih vratila, problem je u njemu (istrošenju ili istegnuću). U blažim slučajevima dovoljno je izmijeniti lanac, a u težem treba izmijeniti cijeli set, s lančanicima i napinjačem
• zvuk ‘tak-tak-tak…’ ukazuje na poremećen zazor ventila, a on se, ovisno o konstrukciji motora, podešava vijcima na podizačima ili umetanjem odgovarajućih podložaka.
• kliktanje motora nastaje zbog neodgovarajućeg goriva, odnosno njegove preniske oktanske vrijednosti.
• ako čujete lupanje kod prolaska preko neravnina, najvjerojatnije su otkazali kuglasti zglobovi, selen zglobovi ili amortizeri, koje uvijek treba mijenjati u paru (što se izmijeni na lijevoj strani treba i na desnoj, i obrnuto)