Ako su amortizeri neispravni, automobil se više naginje i ljulja, kotači poskakuju i gube kontakt podlogom, što smanjuje stabilnost, povećava rizik zanošenja i produžava zaustavni put, pogotovo na skliskoj cesti…
Foto: KFZ-Werkstatt Schmitz
Automobilski ovjes, kao dio podvozja, je uz kočnice i upravljački mehanizam najvažniji automobilski sklop. Ovjesom, preko kotača, automobil se dodiruje podloge te ovjes (kotači, kuglasti zglobovi, spone, amortizeri, opruge) preuzima uzdužne i poprečne sile koje djeluju na kotače.
Bitni dijelovi ovjesa su opruge i amortizeri: opruge pretvarajući cjelokupnu potencijalnu energiju (uslijed težine i opterećenja) te dio kinetičke energije automobila u energiju vlastite elastične deformacije. No time iniciraju ljuljanja i vibriranja automobila, mehaničkom energijom koju preuzimaju (sila je proporcijama progibu), izazvali bi nekontrolirane vibracije opruge te odvajanje kotača od kolnika.
Ljuljanjem i vibriranjem kotača gubi se prianjanje i kontakt gume na podlogu, što negativno utječe na sigurnost vožnje, povećava se rizik zanošenja automobila, produžuje zaustavni put i može doći do potpunog gubitka upravljačke kontrole.
Zbog toga se, uz opruge, u automobil ugrađuju i amortizeri, na prednjem ovjesu najčešće u sklopu MacPhersonove opružne noge, a stražnjem odvojeno. Amortizer je teleskopski hidraulički uređaj za ublažavanje i prigušenje vibracija, jer povratnim opružnim silama suprotstavlja amortizacijsku silu, proporcionalnu brzini pomaka. Time se odupire i naginjanju automobila, koje dodatno smanjuje dinamičku stabilnost.
No, kako ovjes izravno preuzima dinamička opterećenja i udarce s podloge, s vremenom se smanjuje njegova učinkovitost, a tome pogoduje i dotrajavanje gumenih brtvi amortizera, curenje hidrauličke tekućine, gubitak preciznosti motke amortizera. Zbog toga je iznimno važno ovjes redovito pregledavati i servisirati. Ovjes se kontrolira pomoću posebnog uređaja koji uz stanje amortizera dinamički provjerava i druge dijelove sustava ovjesa.
Iz rezultata takvog ispitivanja, pravilno obučeni tehničar može dati dijagnozu stanja ovjesa. Zbog toga je ispitivanje ispravnosti amortizera važan dio standardne procedure tehničkog pregleda vozila, te se vozila s neispravnim amortizerima opravdano vraćaju na popravak i ponovni tehnički pregled. Time se osigurava da vozila u prometu imaju potrebnu dinamičku stabilnost koja je važna za kočenje, upravljanje, vožnju kroz zavoje…
NEISPRAVNI AMORTIZERI IZAZIVAJU:
• produljenje zaustavnog puta, jer poskakivanje kotača izaziva gubitak kontakta gume i podloge
• sklonost zanošenju automobila te nastanku podupravljivosti (understeer) i preupravljivosti (oversteer)
• sklonost aquaplaningu, da guma izgubi kontakt s podlogom i počne sanjkati po vodenom klinu, uz potpuni gubitak kontrole upravljanja
• otežano i manje precizno upravljanje
• nepravilno i ubrzano prošenje guma
• smanjenje udobnosti vožnje
Ako stručnjaci primijete da su uz amortizere neispravni i drugi elementi (kuglasti zglobovi, selen blokovi, spone…) treba ih popraviti u sklopu s izmjenom amortizera. Naime, njihova neispravnost povećava opterećenje amortizera i može ga oštetiti te podvozje ne obavlja svoje temeljne funkcije. Sve te dijelove treba dovesti u red, odnosno izmijeniti prije podešavanja geometrije kotača, nikako obrnuto!
Zbog svega navedenog, pregled i ispitivanje ovjesa standardna je procedura tijekom tehničkog pregleda, koji se mora obaviti svakih 12 mjeseci. Neki vlasnici vozila budu zatečeni, pa i ljuti kad ih zbog toga vrate na tehničkom pregledu. No, to je pogrešan stav, jer neispravnost bilo kojeg dijela ovjesa bitno smanjuje sigurnost vožnje.
Važno: kod ovjesa je važna simetrija – sve što se napravi na lijevoj, treba napraviti i na desnoj strani. Amortizeri, kao i opruge, kuglasti zglobovi, spone, gumeni oslonci…, mijenjaju se u paru!