Škoda Octavia 1.9 TDI ima vrlo izdržljiv motor, a platili ste ‘ceh’ jer ste auto dali u ruke nestručnoj osobi. Dvomaseni zamašnjak je konstruiran da prigušuje i preuzima dinamička opterećenja klipnog mehanizma
PITANJE ČITATELJA
Škoda Octavia 1.9 TDI, 2009., 296.000 km, prije pola godine otkazao je dvomaseni zamašnjak, pa je na prijedlog mehaničara ugrađen jednomjesni. Četiri-pet mjeseci motor je radio normalno, potom su se javile vibracije…
Nakon desetak dana motor je iznenada prolupao i stao. Mehaničar ga je otvorio i utvrdio da je pukla klipnjača drugog cilindra, zbog čega se oštetio i cilindar. Predlaže generalni popravak ili zamjenski motor. Što je bolje?
ODGOVOR DOKTORA
Platili ste ‘ceh’, jer ste auto dali u ruke nestručnoj osobi, koja bi vam zbog toga trebala nadoknaditi svu štetu. Naime, dvomaseni zamašnjak je konstruiran da prigušuje, odnosno preuzima dinamička opterećenja klipnog mehanizma motora.
Izveden je iz dva odvojena, međusobno zakretna dijela, povezana oprugicama (zbog toga je preciznije ‘zamašnjak podijeljene mase’). Kod starijih je dizelaša tu ulogu dijelom preuzimala tarna spojka manje mogućnosti dinamičkog prigušenja (središnji dio je s vanjskim, tarnim, povazan, lučnim oprugicama), a dijelom elastični nosači motora.
Kod novijih turbodizelskih motora trebalo je osigurati čvršću vezu s karoserijom, a zbog velikog porasta okretnog momenta i snage motora ulogu dinamičkog amortizera i prigušivača preuzeo je zamašnjak podijeljene mase. Spojka je kruta, bez lučnih spiralnih opruga u jezgri, između pogonskog i tarnog dijela.
Ako se dvomaseni zamašnjak zamijeni jednomjesnim, pogotovo kod starijih turbodizelaša s ubrizgavanjem PDE (pumpa-brizgaljka). Takvog ima Škoda Octavia 1.9 TDI (2009. je posljednja godina pred uvođenje turbodizelaša 1.6 TDI s ubrizgavanjem preko zajedničkog voda, common-rail), koji više vibrira i ‘udara’ od common-raila, može doći do oštećenja vitalnih dijelova, odnosno uništenja motora.
To se i dogodilo. Preporučujemo kupnju i ugradnju dobrog rabljenog motora, jer je popravak riskantan. Teško je procijeniti što se sve deformiralo i oštetilo (blok, baza ležajeva, klipnjače…), pa postoji rizik da nakon generalnog popravka motor bude kratkog vijeka.