Gubitak ulja iz motora, mjenjača i transmisije povećava trošenje vitalnih dijelova te smanjuje pouzdanost, a propuštanje zagađuje okoliš i može izazvati opasnu skliskost kolnika…
Podmazivanje je iznimno važno za svaki automobil, posebice motor, mjenjač i sustav prijenosa snage na kotače. Kako bi se smanjilo trenje i trošenje te prekomjerno zagrijavanje dijelova u metalnom kontaktu, služi posebno ulje za određeni sustav, odnosno sklop. Zbog toga u motoru, mjenjaču i diferencijalu uvijek treba biti dovoljna količina ulja.
Ulje (za motor, mjenjač, diferencijal…) je, dakle, dio mehanizma kao bilo koji zupčanik, poluga, klizač… Razina ulja se smanjuje na dva načina – trošenjem i propuštanjem, s time da su kod motora oba efekta naglašeno prisutna. Normalno je da motor troši 0,1 do 0,3 litre ulja na tisuću kilometara.
Kod dizelaša često nastaje privid da motor ne troši ulje, jer gorivo koje ne izgori nađe put između klipnih prstenova i kroz zazore između cilindara i klipova u karter te nadomješta izgoreno ulje. Ako motor troši previše ulja, treba razlučiti koliko od toga motor propušta, a koliko stvarno troši. Ulje se najčešće propušta na brtvama kartera i poklopca ventila, a kod starijih vozila s više kilometara i na semeringu radilice (O-prstenu).
Zbog toga najprije provjerite koliko je to slučaj, a često može pomoći samo dotezanje vijaka na poklopcima kartera i ventila (u težim slučajevima treba izmijeniti brtve). Trošenje ulja povezano je s općom dotrajalošću motora, a događa se kroz vodilice ventila (gumice) i između klipnih prstenova i cilindara.
Motorno ulje se najčešće gubi propuštanjem na brtvama poklopaca ventila i kartera i brtvi koljenastog vratila. Mjenjač i diferencijal se podmazuju hipoidnim uljem, kod kojeg trošenje praktički ne postoji, ali može nastati problem s curenjem na brtvama poklopca mjenjača, izlaznog vratila, poklopca diferencijala… Trošenje, a pogotovo propuštanje ulja ima snažan negativan utjecaj na motor i transmisiju, povećava se trenje i trošenje te mogu zaribati.
No, propuštanje ulja iz motora, mjenjača i transmisije ima negativan utjecaj na sigurnost prometa, pogotovo ako dospije na kolnik – postaje opasno sklizak, što je iznimno opasno kod prve kiše. Uljne mrlje na asfaltu opasne su za sva motorna vozila, a posebice za motocikle i skutere. Usto, ulje koje propušta ima negativan utjecaj na okoliš – nastaje zagađenje vode i tla.
Zbog toga, prilikom svakog servisa, treba sanirati sva propuštanja maziva, najbolje je u početnoj fazi, čim se pojave prve mrlje na brtvama i poklopcima. To se detaljno provjerava na svakom tehničkom pregledu te se vozila s problemima propuštanja ulja opravdano vraćaju s tehničkog pregleda i upućuju u servis.