Saab 99 je uveo to zanimljivo, ali ne baš učinkovito rješenje, kojeg su sredinom 1990-ih ‘ubili’ ksenonski farovi – zbog znatnog smanjenja gabarita mehanizam za čišćenje bio bi presložen i smetnja za osnovnu funkciju…
Sedamdesete su bile godine kad se ozbiljnije počelo pričati o štedljivosti, ekologiji i sigurnosti. Sigurnosni pojasevi postajali su standard, a sve se češće počelo pričati o zračnim jastucima, koji su ubrzo postali prekretnica u pasivnoj sigurnosti.
Aktivnu su povećala halogena svjetla (ABS je nastupio 1978.), a stručnjaci Saaba shvatili su koliko je važno da se čiste farovi zaprljani bljuzgom, prašinom, nečistoćama…
Naime, nečistoće na staklu fara mogu smanjiti intenzitet svjetla i više od 70 posto. Mlaznice tekućine za čišćenje stakla tada, zbog nedovoljnog tlaka, nisu bile dovoljno učinkovite, pa su se domislili učinkovitijem rješenju s brisačima.
Počelo je Saabom 99. Švedske su marke tradicionalno okrenute sigurnosti, Saab GT 750 iz 1958. bio je prvi automobil sa sigurnosnim pojasom, a 1970., radi povećanja aktivne sigurnosti (vidljivosti), u Saab 99 prvi su put ugrađeni brisači farova.Potom su ih postupno prihvatili gotovo svi, od Mercedes-Benza i BMW-a, do Škode i Lade.
Bilo je to zanimljivo rješenje, i korisno, premda manje nego se očekivalo. Kod automobila koji se redovito čiste i održavaju koristi nisu bile pretjerane. Usto je sam mehanizam umanjivao učinkovitost, jer je djelomice zaklanjao svjetlosni snop, a pogoršavao aerodinamiku.
No, smrtni udar ovoj tehnologiji bilo je uvođenje ksenonskih svjetala sredinom 1990-ih, manjeg presjeka, koji otežava, odnosno onemogućava ugradnju mehanizma brisača. A budući da su postavljeni ukoso, radi bolje aerodinamike, poboljšan je efekt samočišćenja.
Nadolaskom visokotlačnih mlaznica shvatilo se kako su one bolje i učinkovitije rješenje od brisača. Kopiranje očito nije pomoglo: rješenje koje se pokazalo uspješnim na vjetrobranu, za farove je od početka, u 90% situacija bilo više šminka nego korist.Bavarski recept za udvojene farove.
BMW je za prvu Seriju 3 (E21) u najsnažnijoj verziji 320 i prvu Seriju 5 (E12) razvio zanimljive dvokrake brisače farova na zajedničkom vratilu, koji su 1970-ih i 1980-ih bili zaštitni znak bavarskih modela s udvojenim prednjim svjetlima.
Bilo je to i jedno od najučinkovitijih rješenja brisača farova, koje su kopirali mnogi. Efektno i učinkovito, problem je bio ako se koristila jedna mlaznica tekućine, koja nije dobro ‘pokrivala’ oba fara.
VRLINE
Povećava učinkovitost farova i vidljivost, posebice kad je kolnik mokar.
Najviše je koristiovozačima koji rijetko peru aute.
Povećanje brzine poboljšava prianjanje metlice.
MANE
Učinkoviti samo uz dobre mlaznice, za nekoliko postotaka smanjuju intenzitet potpuno čistih farova (zaklanjaju ih), trajnost metlica bila je manja nego kod klasičnih brisača
Bilo pa prošlo (1): Rasplinjač (karburator, fergazer), tekuće gorivo pretvara u plinovito…
Bilo pa prošlo (2): OHV: motke guraju viseće ventile, razvod popularan prije OHC-a
Bilo pa prošlo (3): Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču