DCT (dual-clutch transmission) odnosno DSG (direct-shift gearbox) je automatski mehanički mjenjač s dvije spojke i, uobičajeno, sedam stupnjeva
DCT (dual-clutch transmission) pod nazivom DSG (direct-shift gearbox odnosno izvorno njemački Direktschaltgetriebe uveden je 2003. u Volkswagen Golf R32 (Top Gun verziju modela Golf 4), potom 2004. u Audi TT 3.2 i Volkswagen New Beetle TDI. To je posebna verzija klasičnom mjenjača, s parom mjenjačkih mehanizama, s dvije odvojene tarne spojke i izvorno šest stupnjeva. Verzija sa sedam stupnjeva uvedena je 2008., a 2019. je Mercedes-Benz uveo 8G-DCT prvi 8-stupanjski automatski mjenjač s dvije spojke.
Postoje tri vrste automatskih mjenjača, klasični s hidrodinamičkim pretvaračem momenta, kontinuirani, CVT) i mehanički s dvije spojke, DCT, odnosno DSG, kako je zaštićen naziv tvrtke Volkswagen, koja ga je prva pustila u opticaj. Postojala je i četvrta vrsta, robotiziranih mehaničkih mjenjača, koji su “ujedinili mane” ručnih i mehaničkih, pa su zaključili karijeru.
DCT je sklop dva klasična mjenjača, sinergijski spojena tako da je na jednom mjenjaču uključen neparni stupanj, a na drugom u pripremi. Isključivanjem jedne spojke automatski se uključuje druga. Time se sprječavaju štetni prekidi pogona (najveća mana klasičnih mjenjača), koji smanjuju performanse i povećavaju dinamičko opterećenje motora i prijenosa.
Budući je riječ o spoju dva mehanizma ručnih mjenjača s tarnom spojkom, imao je prednost manjeg otpora u mjenjaču nego u slučaju mjenjača s hidrodinamičkim pretvaračem momenta. Filigranski preciznim mehanizmom, s dvije spojke te dva glavna i tri pomoćna vratila, upravlja mehatronika, koja elektro-hidrauličkim mehanizmima brzo i pravodobno uključuje najpovoljniji stupanj. Sposobnija je i pametnija od vozača te omogućava brže šaltanje i sprječava pogrešne reakcije.
Dok je prvi stupanj u zahvatu, drugi je u pričuvi. Tijekom izmjene stupnjeva prva se spojka odvaja, a istodobno se uključuje druga te je ubrzanje kontinuirano, bez prekida. Tijekom ubrzanja u drugom stupnju isključena se prva spojka priprema za prijenos snage preko spregnutih zupčanika trećeg stupnja. Spojke se naizmjenice uključuju elektro-hidraulički, polužnim mehanizmom.
Filigranski preciznim mjenjačem, s dva glavna i tri pomoćna vratila upravlja mehatronika, elektro-hidrauličkim mehanizmom, na temelju opterećenja i broja okretaja motora te položaja papučice gasa i brzine vozila Pored potpuno automatiziranog šaltanja, vozač može birati ručno (slijedno), ručicom mjenjača, odnosno polugicama iza upravljača.