Često smo isticali kako je ‘ubijanje’ dizelskih motora, pa i forsiranje električnih automobila više potaknuto (geo)politikom nego ekologijom i brigom za zdravlje ljudi, jer je cijela ta ‘priča’, globalno i ukupno gledajući, neutemeljena i neodrživa…
Megakriza, s nesagledivim posljedicama, izazvana pandemijom koronavirusa izazvala je potres u autoindustriji. Očekuje se drastičan pad ukupne proizvodnje, koji neće jednako utjecati na sve. Doći će do velikog raslojavanja na tržištu, a izgleda da će, post-festum krize, uspješni postati još uspješniji, stradat će ‘konfekcija, a moćna Kina postat će još moćnija.
No, ova će kriza pokazati da sm motore s (unutarnjim) izgaranjem, dizelske, a i benzinske, prerano otpisali.
Matthias Rabe, direktor za tehniku koncerna Volkswagen službeno je objavio da ‘još dugo neće zaustaviti proizvodnju dizelskih i benzinskih’ motora’, ne precizirajući datum, te da će se ‘ fokusirati na ispunjenje ekoloških normi Euro 6d, koje stupaju na snagu u rujnu 2021., i sljedećih normi. Druga je važna dimenzija cijele situacije ozbiljno reduciranje i kočenje električnog programa.
Više smo puta govorili kako su električni automobili veći “balon” od nekretninskog, od prije 10 godina. Evo primjer. Nova Opel Corsa s benzinskim motorom stoji 94.100 kn, a električna 247.977 kn! Uh… A pokušajte iz Splita doći Zagrebu. Ako prođete, nakon mukotrpnog uspona koji “prži” struju tunel Sv. Rok, trebat ćete na prvu pumpnu stanicu.
I što ako je gužva na priključnim mjestima i vaš će red za punjenje biti za četiri sata?! I zašto bi netko trebao plaćati dodatni porez, jer država nema svognovca, nego je to novac građana, kako bi netko kupio električni auto. Usto, što je pozitivna posljedica ove kataklizme, pročistit će se zrak i ekologija više neće biti prioritet (ako je to ikada i bila), a ne poluga za ostvarivanje geostrateških interesa.
Koronavirus će “ubiti” stimulacije i financijske poticaje, a bez njih električni će automobili do daljnjega biti “na čekanju”. Mnogi, koji su se preinvestirali platit će ceh, PSA najviše, ali i Volkswagen sa svojim ID.3 programom. Najmanje je upitan električni Porsche Taycan, jer je izravno usmjeren na Tesla Model S. U cijeloj toj priči, nažalost, ne piše se dobro našoj tvrtki Rimac, jer ono što oni nude i rade je kavijar, a nakon kataklizme to je zadnje na što biste ulagali. Dajte nam grah i pšenicu…
Kao što u uvoj nezapamćenoj krizi nitko više ne spominje azilante, tako ni dizelaši više nisu problem. Njihov će udio rasti, a globalno gledajući (izravna i neizravna zagađenja) nikada nisu bila problem. A novi dizelaši, u vožnji po propisu troše četiri do pet litara, napunite tank u Zagrebu, idete u Split, sedam dana vozite gradom i okolicom, vratite u Zagreb i još imate goriva za 100 km. Dakle povratak dizelaša i (privremena) eutanazija električnih automobila nužne su posljedice ove kataklizme.