Uzroci otkaza, zbog kojeg motor pojačano lupa u leru, pogotovo hladan: greška u hidropodizaču, neredovita izmjena motornog ulja i uljnog filtra, vožnja s manjkom ili neodgovarajućim (nekvalitetnim) uljem/filtrom, agresivna vožnja, vraćanje kilometraže…
Kad motor pojačano klapa (lupa) u praznom hodu, pogotovo hladan, problem je u otkazivanju hidropodizača ventila. Mnogima je to ‘špansko selo’, pa evo objašnjenja o čemu je riječ i zbog čega nastaju problemi:
Hidraulički podizač ventila (skraćeno hidropodizač) je sklop između kontaktnog profila bregastog vratila, odnosno poluklackalice (kod razvodnog mehanizma takve izvedbe), i stabla ventila. Naime, kod čistog mehaničkog sustava mora se ostaviti zazor (oko 0,20 mm), kako bi se kompenziralo toplinsko izduženje ventila, koji se više zagrijava (pogotovo ispušni) od ostatka glave motora, jer mu je glava izravno u komori za izgaranje. Kad ne bi bilo zazora, u ekstremnim bi slučajevima došlo do pojačanog trošenja, odnosno krivljenja stabla ventila i bregastog vratila, jer bi brijeg bregastog vratila želio gurnuti ventil, a on ne bi mogao ići dalje od graničnog položaja.
Zbog trošenja bregastog vratila i čašice zazor se s vremenom povećava te ga treba podešavati nakon 20.000 ili 30.000 km (na hladno). Postoje i koncepcije s hidropodizačem, kod kojih je između kontaktnog profila bregastog vratila i stabla ventila ugrađen hidraulički mehanizam, s dvije komore razdvojene kuglastim ventilom s oprugom. Gornja je komora pod tlakom ulja iz motora te se time osigurava stalni kontakt čašice ventila i profila. Dakle, motor radi stalno bez zazora. Kad naiđe brijeg (okretanjem bregastog vratila), on pritisne čašicu, koja tlakom ulja gurne unutarnji dio podizača, spojenog sa stablom ventila i time gurne ventil.
Ako sila naglo poraste, proporcionalno se poveća tlak ulja u podizaču te on djelujući na kuglicu svlada oprugu koja drži kuglicu. Tada ona otvori ventil između gornje i donje komore te se približe gornji i donji dijelovi podizača, odnosno smanji se njegova visina. Time se sprječava preopterećenje, odnosno oštećenje razvodnog mehanizma. Prednost hidroporizača je što motor stalno radi bez zazora te se smanjuje dinamičko opterećenje razvodnog mehanizma te stoga nije potrebno podešavati zazor ventila.
Mana je što razvodni mehanizam time postaje kompliciraniji i osjetljiviji te pada njegova pouzdanost, pogotovo ako se redovito ne mijenja ulje, odnosno ako se vozi s manjkom ulja. Kad hidropodizač otkaže, motor počne klopotati, a oštećenje hidropodizača može oštetiti bregasto vratilo i ventile. Više puta smo savjetovali da kod kupnje rabljenog automobila, posebice dizelskog, treba temeljito provjeriti stanje motora i prijenosnog mehanizma, jer se tako može procijeniti što kupujete.
Svaki treći automobil na tržištu rabljenih s vraćenom kilometražom, a u vašem slučaju na to ukazuje nerealno mala kilometraža (takve aute u pravilu kupuju osobe koje dosta voze) i činjenica da su već otkazali hidraulički podizači ventila (u pravilu izdrže puno više). Najčešći uzroci otkaza hidropodizača:
1. Greška u hidropodizaču
2. Loše podmazivanje – neredovita izmjena ulja i uljnog filtra, vožnja s manjkom ili neodgovarajućim/nekvalitetnim uljem i filtrom
3. Agresivna vožnja – turiranje hladnog motora, dugotrajno forsiranje
4. Vraćanje kilometraže
Premda po pravilu treba mijenjati sve podizače u kompletu, mogu se izmijeniti samo istrošeni…
Pogledajte zanimljiv Chryslerov video o hidropodizačima na klasičnom motoru V8, sa središnjim bregastim vratilom i motkama koje aktiviraju klackalice ventila u glavama: