Prva autocesta u povijesti, Milan-Varese Autostrada, puštena u promet 21. rujna 1924.

Prvu ‘cestu samo za automobile’, dužine 43,6 km, 21. rujna 1924. u promet je pustio talijanski kralj Vittorio Emanuele III, do kraja 1930-ih napravljeno je više od 400 km talijanskih autocesta…

Mnogi smatraju da je prva autocesta na svijetu, dakle prometnica samo za automobile, bio Autobahn Frankfurt – Darmstadt, otvoren 19. svibnja 1935., čija je izgradnja počela 1933. S jedne je strane to posljedica propagande koja datira još iz toga doba, a s druge, to je, na određeni način, prva ‘prava’ autocesta, s fizički odvojenim prometnim trakovima za suprotne smjerove.

A kad govorimo o autocesti općenito, kao cesti samo za automobile, odnosno motorna vozila, prva takva prometnica je Milan-Varese Autostrada, dužine 43,6 km, koju je prije više od 95 godina u promet pustio talijanski kralj Vittorio Emanuele III.

Nazvana je Autostrada dei Laghi (Cesta jezera), a danas, u sklopu mreže talijanskih autocesta, nosi oznaku A8. No, najzaslužniji za izgradnju je Benito Mussolini, ‘il Duce’. Vođen problematičnom idejom o ‘obnovi Rimskog carstva’, potakao izgradnju brzih cestovnih prometnica.

Uzor mu j bila Via Appia (Apijski put), jedna od 29 velikih vojnih cesta na Apeninskom poluotoku u doba Rimskog carstva, koje su sve polazile iz Rima (odatle poslovica ‘Svi putevi vode u Rim…’) Prvu autocestu na svijetu, Autostradu, konstruirao je Ing. Piero Puricelli (‘inženjer’ je tada bila titula i pisala se ispred imena).

Bila je široka 11 metara na dionicama bez zaustavnih traka i 14 metara s njima. Imala je po dva vozna traka u svakom smjeru, dvostruku središnju liniju, pretežito bila je ravna, minimalni polumjer zavoja bio je 400 m, dakle morali su biti blagi i najveću dozvoljenu kosinu 3 posto.

Gornji sloj kolnika bio je izrađen od armiranog betona debljine 18 do 20 cm. Ti su standardi kasnije usvojeni i za Autobahn te druge slične prometnice. U početku, cesta je imala uglavnom propagandni karakter, jer je od ukupno 84.687 motornih vozila registriranih u Italiji prethodne, 1923. godine, bilo samo 57.000 automobila, 25.000 kamiona i 2685 autobusa.

Do početka II. svjetskog rata napravljeno je više od 400 km Autostrada. Tek poslije, kad je intenzivirana izgradnja mreže talijanskih autocesta, postale su generator snažnog gospodarskog i turističkog razvitka Italije.

Na Milan-Varese Autostrada nastavila se najvažnija talijanska autocesta A1, Milano-Rim-Napulj, popularnog naziva Strada del Sole (Cesta sunca)…


Komentari

loading...