22. siječnja 1954. General Motors predstavio XP21 Firebird, prvi automobil s plinskom turbinom

Turbovratilnim motorom snage 370 KS, kakve koriste turbopropelerni zrakoplovi, GM-ov je bolid (teoretski) mogao potegnuti 320 km/h i do stotke ubrzati za manje od 4 sekunde

Futuristički dizajnirani koncept bio je hit izložbe Motorama, koju je General Motors spektakularno otvorio na današnji dan prije 66 godina, u New Yorku. GM XP 21 Firebird, prvi automobil pokretan plinskom turbinom, dio je oblikovan poput zrakoplova.

Turbovratilni motor GT-302 Whirlfire Turbo-Power se na prvoj turbini (koja pokreće kompresor) vrtio 26.000/min, a na drugoj, spojenom na izlazno vratilo koji je snagu preko diferencijala prebacivala na stražnje kotače – 13.000/min, kad je davala 370 KS.

GM XP21 Firebird teoretski je postizao (nikada nije potvrđeno mjerenjem) senzacionalne performanse. Do stotke je ubrzavao za manje od četiri sekunde i mogao potegnuti 320 km/h.

Firebird II iz 1956. imao je prilagođeni turbovratilni motor snage reducirane na 200 KS i karoseriju za četiri osobe, planirala se serijska proizvodnja, ali je GM-ova uprava ‘povukla ručnu kočnicu’…

Bilo je to vrijeme kad su automobilski konstruktori, ushićeni postignućima motorom s plinskom turbinom u zrakoplovima smatrali da je to budućnost i u autoindustriji. Chryslerov prvi automobil s turbinama predstavljen javnosti u ožujku 1954.

U GM-u su planirani javno, promotivno testiranje na kultnoj stazi Indianapolis Motor Speedway, u režiji istaknutog trkaćeg vozača Mauri Rosea, kao uvod u završne pripreme pred početak serijske proizvodnje.

No prije nego što se to moglo dogoditi, Charles McCuen, tada potpredsjednik GM-a za istraživanje, na testnom poligonu Milford, zbog evidentnih problema s upravljanjem i kočenjem doživio je tešku nesreću, pričem je revolucionarni bolid pokretan plinskom turbinom uništen a on teško ozlijeđen.

Tada je na vidjelo izišao, praktički u automobilu nerješiv problem s golemim žiroskopskim momentom, zbog kojeg je automobil praktički neupravljiv – ‘želi ići’ samo ravno. Bio je to početak eksperimentiranja s plinskom turbinom u automobilu, koji je trajao puno desetljeće.

Predstavljeni su i Firebird II (1956.), Firebird III (1959.) i Firebird IV (1964.), a na kraju je sve neslavno propalo. Projekt je krajem 1960.ih ugašen.

Problema je, naime, bilo i s golemom potrošnjom goriva, čak i za američke pojmove, da o emisijama štetnih plinova i ne govorimo…


Komentari

loading...